Gå til innhold

Hvem bærer risikoen dersom pakken forsvinner i posten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem har ansvaret dersom en pakke forsvinner i posten ved et forbrukerkjøp? På denne siden står det at nettbutikken ikke er ansvarlige dersom pakken forsvinner i posten, og kjøper ikke har valgt den dyreste fraktmåten som inkluderer sporing og forsikring. Jeg skjønner ikke helt dette. Hvis jeg velger den billigste fraktmåten uten forsikring, skal vel ikke jeg betale noe dersom pakken ikke kommer fram til meg? I følge forbrukerkjøpsloven § 7 er jo tingen levert først når den overtas av forbrukeren, og etter § 14 går ikke risikoen over på kjøper før tingen er levert i samsvar med § 7.

Noen som vet hvordan dette egentlig fungerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du ikke har noe ansvar. Det er avsender som sitter med ansvaret og som eventuelt må klage til posten. Dette tenker jeg fordi man har rett på å få den varen man har betalt for, slik som du også påpeker.

Jeg vet ikke om noen lover og regler for dette, men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med forbrukerrådet om denne nettbutikken og få klarhet i om de har lov å spesifisere dette.

Det har for øvrig aldri vært noe problem med meg når jeg ikke har mottatt vare. Det har skjedd to ganger, og begge firmaene sendte meg ny vare uten spørsmål.

Skrevet

Hei!

Det er fraktselskapet som har ansvaret. Men de har ikke ansvar for sendingens reelle verdi, og de har heller ikke noe erstatningsansvar ovenfor mottaker. Etter NSAB (Nordisk Speditørforbunds Alminnelige Bestemmelser) så er transportselskapet pliktig å dekke en del, ofte begrenset av vekt. Minimum er regnet som 17 XDR per kilo. (egen transportvaluta som også Posten Norge bruke) på sendingen innlands.

En XDR ligger på omtrent 7-9 norske kroner.

Dersom XYZ selskap betaler Tollpost/Posten/TNT/DHL/Schenker/FedEx for å frakte en pakke til deg, og de sier at de ikke har noe ansvar for pakken, så er du kun fulldekket dersom du velger transportforsikring. Dette er noe du kan ha utenom enkelte sendinger, flere firmaer velger å ha transportforsikringer.

Om en pakke på 1 kilo blir borte og selskapet erstatter etter NSAB så vil de som bestilte frakten/betaler frakten direkte til fraktselskaper (som regel nettbutikken) få 17 ganger syv,åtte eller ni kroner i erstatning.

Det kan sies MYE om dette emnet. Men her er kortversjonen:

Med mindre du har bestilt og selv betalt for frakten direkte til fraktselskapet, så skylder de deg ingenting. En evt reklamasjon vil stå mellom fraktbetaler og fraktselskap i henhold til NSAB. Dersom du ikke får en vare som bestilt, så må du ta dette med selskapet du har bestilt varen av. Om de har egne betingelser med en mulig transportforsikring i avtalene, så er det mulig de har dekket ryggen sin. Dette kjenner jeg ikke så godt til, da jeg jobber i fraktbransjen, ikke i nettbutikker. :)

Det er uansett utrolig dårlig butikk av de du bestilte varen av å ikke hjelpe deg med å heve kjøp eller få ny vare. De får trolig endel hundrelapper + fraktkostnaden avskrevet fra fraktselskapet om de melder fra om tapet.

Mvh en i fraktbransjen.

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg synes det er merkelig at en norsk nettbutikk oppfordrer til å velge en dyrere fraktmåte med forsikring, og opplyser om at de ikke er ansvarlige dersom frakt uten forsikring fra kjøpers side ikke blir valgt, og pakken kommer bort i posten. Jeg skal vel ikke betale for en vare jeg aldri mottar, selv om jeg ikke har valgt forsikring? Noen som vet hvordan dette stiller seg i forhold til forbrukerkjøpsloven? Om dette er tilfelle, er det jo direkte lureri å oppfordre til å velge frakt med forsikring..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...