Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2012 #1 Skrevet 9. februar 2012 Alenemor til to på 5 og 7 klassetrinn. Faren har dem annenhver helg. Holder på å slite meg ut. Skole har alltid vært viktig for meg. Er selv utdannet og tjener ok og har en grei jobb som jeg trives i. Ønsker det samme for barna mine. Men jeg må bare innse at jeg kommer til kort mtp lekser. De får ofte veldig mye lekser, og det hender yngstemann ikke får gjort alt fordi han sovner over leksene. Han har ikke tid til fritidsaktiviteter. Eldstejenta har en aktivitet på fritiden- hun mener selv at hun må slutte pga leksestresset. Selv går jeg med en konstant følelse av å være utilstrekkelig. Jobben krever sitt, leiligheten må av og til rengjøres, det må handles inn mat, de vokser og trenger klær (noe som tar tid å skaffe til barn i den alderen), jeg må huske på SÅ mye, ha oversikt over skoleaktiviteter (selvsagt gjør de noe selv der da) og jeg har nesten ikke noe tid til å gjøre noe for min egen del. Jeg synes skolen forventer veldig mye av foreldre. En ting med de som har to voksne i hus. Men alene er dette ganske voldsomt. Hvis vi ikke rekker å gjøre en lekse, og jeg forklarer dette i en melding til lærer, må likevel barnet sitte igjen. De tar ikke hensyn til det jeg sier uansett, så det nytter ikke å snakke med skolen heller. Barna mine har ingen spesielle behov, den yngste er nok litt umoden og rotete, men nomale unger er de begge. Hvorfor skal ikke vi kunne unne oss å kose oss av og til? Greit, vi har annenhver helg uten lekser sammen. Da kan vi gå på kino, besøke noen eller dra på skøytebanen. Alle andre dager er proppa med lekser! Jeg ønsker å hjelpe barna mine. Men tiden strekker ikke alltid til, og barna og jeg blir stressa. Og så straffes barna av læreren. Er jeg helt på jordet, eller er det noe feil med systemet her? Jeg er bare så sliten. Barna også. Vi blir grinete på hverandre. Skal alle disse årene med skolebarn være sånn?
Selje Skrevet 9. februar 2012 #2 Skrevet 9. februar 2012 Syns det var urimelig av læreren å la ungen sitte igjen med ugjorte lekser hvis det kommer melding fra deg. Syns du skal ta en telefon til han eller henne og snakke om det. Ungene mine har også mye lekser, og i blant har jeg skrevet melding for den yngste om at lekser ikke er gjort fordi det ble for mye, og det har aldri vært noen diskusjon om det med læreren, bare et OK. Jeg er lærer selv, og vet at det kan være vanskelig noen ganger, å finne ut hvor mye lekser som er "passe", noen foreldre syns det er for lite, og noen syns det er for mye. Men jeg tror foreldrene vet mye om når nok er nok for sine barn, og det må skolen ta på alvor.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #3 Skrevet 9. februar 2012 Jeg er litt enig med deg ang. lekser. Mulig jeg har glemt hvordan det var på barneskolen, men jeg kan ikke huske at vi hadde så mye lekser. Det er ikke sjelden datteren min bruker nærmere to timer på leksene, og selv om hun kanskje ikke er av de mest effektive, så er det mye! Og hun går bare i 3. klasse....
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2012 #4 Skrevet 9. februar 2012 Jeg er litt enig med deg ang. lekser. Mulig jeg har glemt hvordan det var på barneskolen, men jeg kan ikke huske at vi hadde så mye lekser. Det er ikke sjelden datteren min bruker nærmere to timer på leksene, og selv om hun kanskje ikke er av de mest effektive, så er det mye! Og hun går bare i 3. klasse.... Ja, flere timer her også. Synes det er så trist at jeg ikke har tid og overskudd til å gjøre hyggelige ting med barna. Er redd for å tenke at når de er voksne så er det bare slitet vi husker! Skulle nesten ønske at både jeg og barna var litt flinkere til å gi litt f.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #5 Skrevet 9. februar 2012 Begynner de med lekser med en gang de kommer fra skolen? Det gjorde vi, mens vi spiste kavring med smør og sukker på og såg Loveboat Nå var jeg veldig skoleflink da, og jeg tviler på vi fikk like mye lekser som barna dine, men alle vi tre søskene var ferdig med omtrent alt til mamma og pappa kom hjem fra jobb. Og vi rakk å leke også. Etter middag og evt. fritidsaktiviteter gikk vi over leksene og gjorde det vi ikke klarte alene. Jeg mener det kan være smart at de begynner med leksene like etter skolen, da er det fremdeles midt på dagen og de er opplagt og de har det i lærte på skolen friskt i minne. 1
Gjest Gjest ts Skrevet 9. februar 2012 #6 Skrevet 9. februar 2012 Syns det var urimelig av læreren å la ungen sitte igjen med ugjorte lekser hvis det kommer melding fra deg. Syns du skal ta en telefon til han eller henne og snakke om det. Ungene mine har også mye lekser, og i blant har jeg skrevet melding for den yngste om at lekser ikke er gjort fordi det ble for mye, og det har aldri vært noen diskusjon om det med læreren, bare et OK. Jeg er lærer selv, og vet at det kan være vanskelig noen ganger, å finne ut hvor mye lekser som er "passe", noen foreldre syns det er for lite, og noen syns det er for mye. Men jeg tror foreldrene vet mye om når nok er nok for sine barn, og det må skolen ta på alvor. Ts her. Kan jo prøve å snakke med skolen igjen. Lærerne til barna mine er alle unge og barnløse. Tror ikke de aner hvor mye de legger på oss. Spesielt ikke på oss som er alene med barn....
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #7 Skrevet 9. februar 2012 Vi har en grense på maks en time med lekser, og elevene går i 5. klasse. Jeg hadde snakket med læreren, for skolen skal tilpasse til elevene. Er det for mye lekser for noen, må skolen senke kravene sine. En lar ikke eleven sitte igjen på skolen, for da hadde jeg som mor stilt på kontoret til rektor ved første og beste anledning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå