AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #1 Skrevet 9. februar 2012 Er det noen av dere som har noe kunnskap om GLutenfritt mel? er det sunt eller er det usunt? hvorfor/hvorfor ikke? har lege lurt på dette, da jeg bor i en familie hvor lillebroren min er glutenalergiker, og vi bruker dermed ofte glutenfritt mel, fra TORO.
Ueland Skrevet 9. februar 2012 #2 Skrevet 9. februar 2012 Den ENESTE forskjellen på vanlig vs glutenfri-mel er at det ikke inneholder gluten(derav navnet), ingenting annet. Dette medfører i praksis bare at deigen blir mye mer klissete å jobbe med Mer info: http://no.wikipedia.org/wiki/Gluten
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #3 Skrevet 9. februar 2012 De vanligste brukte glutenfri meltypene (mais, ris og potet) har et langt lavere proteininnhold enn et glutenholdig mel.
Gjest Katee Skrevet 9. februar 2012 #4 Skrevet 9. februar 2012 (endret) Jeg bruker ofte Fiberhusk sammen med glutenfritt mel for å få en smidigere (og ikke fullt så klissete) deig. Bare et lite tips Endret 9. februar 2012 av Alyah
håpefullprøver Skrevet 9. februar 2012 #5 Skrevet 9. februar 2012 Hvis du bruker fiberhusk som Alyah skriver og du har en god kjøkkenmaskin som elter, så vil ikke deigen bli klissete!
Vera Vinge Skrevet 9. februar 2012 #6 Skrevet 9. februar 2012 Den ENESTE forskjellen på vanlig vs glutenfri-mel er at det ikke inneholder gluten(derav navnet), ingenting annet. Dette medfører i praksis bare at deigen blir mye mer klissete å jobbe med Mer info: http://no.wikipedia.org/wiki/Gluten Det er jo en veldig vesentlig forskjell da. Det er ikke sånn at glutenfritt mel er hvetemel hvor gluten er tatt ut - det er mel basert på andre ting enn korn stort sett. Toro-melet er f.eks. en blanding av rismel og maismel vil jeg tro. Glutenfri bakst blir ganske annerledes enn å bake med gluten. Dvs primært gjærbakst. Deigen er mer klissete og det krever litt trening for å få ok resultat. Det er forresten helt ok sunt å spise glutenfritt, men ikke noe jeg ville gjort med mindre jeg måtte iom. at det er mer styrete og grove kornprodukter har sine fordeler. Løsningen for mange som må spise glutenfritt blir for øvrig å ikke ha et veldig brødbasert kosthold, siden det er nye annet som er enda enklere og mer næringsrikt å spise.
Ueland Skrevet 10. februar 2012 #7 Skrevet 10. februar 2012 Med en men sambo som har cøliaki så kjenner jeg til hvor jævlig glutenfri deig er å jobbe med, så jeg står over om jeg kan Ikke minst er prisen en helt annen, tross alt en grunn til at NAV hjelper personer med cøliaki økonomisk som standard.
bambyb82 Skrevet 14. februar 2012 #8 Skrevet 14. februar 2012 Glutenfritt ferdigmel er omtrent like fattig på fiber som et salatblad... Det består i hovedsak av stivelse.. De inneholder også endel sukker for å bedre bakeegenskaper i forhold til heving.. Det er nemlig to ting som gjør at bakeverk hever.. Sukker og gluten... Altså det tilsettes mer sukker og stivelse... Skal du bake med glutenfritt mel kan du ta forskjellige nøtter og frø med høyt næringsinnhold og male til mel i en blender og mixe dette inn i mel mixen. Du kan også tilsette fiberfin / himaze. For å få det mer saftig og lettere å håndtere kan du tilsette fiberhusk, fibrex/sukkerroefiber, pofiber eller du kan ta linfrø og sette i vann over natten. Bruk da vannet i deigen (frøene også om du vil) Klissete, men funker bra! Glutenfritt mel krever ekstra god elting. Er en Fordel om du har kjøkkenmaskin. Elt gjerne i deigen i hele 15 minutter visst du gidder
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #9 Skrevet 15. februar 2012 Takk for tipsene jeg har brukt Fibra melet sammen med den glutenfrie blandinga når jeg lagde pannekaker. De var supergode!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå