blubba Skrevet 9. februar 2012 #1 Skrevet 9. februar 2012 Hvor mye tid bruker dere på lesker? Jeg tar opp hele 3 året som privatist og sliter. Strøk i to fag før jul.. skal ha 7 eksamener nå i mai/juni og må virkelig skjerpe meg for å bestå så jeg kan komme meg videre på studier en dag! noen tips for å lære bedre osv? Trenger virkelig motivasjon! Trodde ikke det skulle bli såå vanskelig da jeg har vært igjennom det engang før...
ssecret Skrevet 9. februar 2012 #2 Skrevet 9. februar 2012 Jeg vet denne er gammel, men les jevnt. Det du holder på med krever mye selvdisiplin. Google opp studieteknikker og tips på google, og finn noe som passer deg. På biblioteker har de ofte leksehjelp på ettermiddager. Sjekk hva de tilbyr av leksehjelp i ditt nærområde. Det er ikke bare bare å lære seg alt på egenhånd.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #3 Skrevet 9. februar 2012 Jeg går på skole, men sliter fortsatt med å gjøre lekser. Er alltid så sliten når jeg kommer hjem..
Gjest Rivera Skrevet 9. februar 2012 #4 Skrevet 9. februar 2012 Jeg går VG3 nå og bruker en del tid på lekser. Vi jobber ikke så mye med oppgaver som står i bøkene, men bruker mye tid på å drøfte, skrive artikler o.l i alle fag (bortsett fra gym). Hvilke fag skal du ha eksamen i?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #5 Skrevet 9. februar 2012 Naturfag, gym, norsk (alle tre), matte og sosiologi.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #6 Skrevet 9. februar 2012 Går også sisteåret på vgs og bruker lite tid på lekser, men mer på å gjenta det læreren min sier på prøver (det gir oftest toppkarakter)i muntlige fag som religion og historie. Enste faget jeg gjør jevnlig oppgaver hjemme i er kjemi2, som er ganske vanskelig fag på videregående, resten av programfagene mine er lette (språk og matte) så de jobber jeg bare med i timene.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #7 Skrevet 9. februar 2012 Da jeg gikk på Bjørknes ifjor, var jeg i hver time og noterte meg alt det læreren sa og gikk igjennom på tavla. Dette resulterte i at jeg fikk toppkarakter i de fagene jeg gjorde akkurat som læreren sa. Hadde noe fag der jeg ikke hang helt med, så der gikk det ikke så bra, men jeg tar de nå og leser selv hjemme, så tror det vil gå bra siden jeg har gode notater fra skolen.
Amarinda Skrevet 9. februar 2012 #8 Skrevet 9. februar 2012 Hvis du er sliten når du kommer hjem, får du sette av en lørdag eller søndag til å studere fag. Og hvis det er noen du kan diskutere dag, pugge sammen med, så hjelper dette veldig både på motivasjon og læring
sjøge Skrevet 10. februar 2012 #9 Skrevet 10. februar 2012 Jeg ga "faen" i lekser siste året på vgs, det gjorde at jeg strøk i norsk og et annet viktig fag for grunnleggende studiekompetanse. Nå 4 år senere angrer jeg noe helt ekstremt, og forstår hvorfor venninnene mine var så opptatt av å heller gjøre leksene og lese til prøver enn å være med meg på fest. Man kommer ikke inn på noen bra skoler, det koster minimum 40000 å ta opp igjen fagene som privatist. Jeg sitter i bunn og grunn bare og venter på å bli 25 og komme inn på grunnlag av realkompetanse. Ja, leksene tar mye tid nå og du går glipp av mye gøy, men det er bare dette siste året så kan du ta et år fri fra skolen om du er lei, eller velge å studere noe som faktisk interesserer deg mer enn de påkrevde fagene man får trykt ned i halsen på vgs. Stå på!
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #10 Skrevet 10. februar 2012 Det koster da slett ikke 40.000 å ta opp fagene som privatist! Hvor i alle dager har du fått det fra? Meld deg opp og les på egenhånd, avgiften er vel 750 kr. per fag. Hvis du skal greie å komme deg igjennom en høyere utdanning må du ikke være så tafatt! 2
sjøge Skrevet 11. februar 2012 #11 Skrevet 11. februar 2012 Det koster da slett ikke 40.000 å ta opp fagene som privatist! Hvor i alle dager har du fått det fra? Meld deg opp og les på egenhånd, avgiften er vel 750 kr. per fag. Hvis du skal greie å komme deg igjennom en høyere utdanning må du ikke være så tafatt! Om man skal gå på sonans gjør det det 18000 bare for norsk, som er eneste alternativ i Bergen. JA, jeg kunne jo meldt meg opp og lest selv, men ettersom jeg verken husker eller var særlig mye tilstede på skolen, så er det ikke så lett som det kan hørtes ut. Jeg har liten evne til å leselære ting av meg selv, derimot har jeg toppkarakter i alle fag som ikke handler om bøker,bøker og atter bøker.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #12 Skrevet 11. februar 2012 mange skoler tilbyr leksehjelp med lærer etter skoletid og å ta notater fra tavlen og timene er også viktig.
FrøkenDetektiv Skrevet 12. februar 2012 #13 Skrevet 12. februar 2012 Her er noen tips: - Sett opp en to-do-liste med de viktigste leksene først, og deretter de mindre viktige. Begynn så fra toppen av listen og jobb deg nedover når du har energi/overskudd til det. Dette gir en god oversikt, og har hjulpet meg betraktelig tidligere. - Prøv å slå deg sammen med noen. På denne måten blir det vanligvis halvparten så mye jobb (om dere feks samarbeider om alle matteoppgavene), samt. at man får et mer mangfoldig perspektiv på svarene. - Gjør unna mest mulig i timene. Dette gjelder spesielt i matte, siden man ofte får tid til oppgaveløsning. Spør lærer om du sitter fast, det er mye bedre enn å bruke masse tid på noe som man egentlig ikke får helt til. - Se filmer om emnene der det er mulig. Filmer er mindre mentalt krevende enn å lese syns de fleste. Om du feks har om psykiske problemer i sosiologien, kan du prøve å finne en film/serie om dette. Dette gjør deg med ett mer reflektert, og det bedrer forståelsen din. - Bruk kroppen fysisk (altså tren). Det bedrer konsentrasjonen og gjør at du blir mer utholdende når det kommer til mentalt krevende oppgaver. Bare stå på!
mulberrygal Skrevet 12. februar 2012 #14 Skrevet 12. februar 2012 Et annet godt tips at hele pensum for historie er på film, uansett vgs høyskole.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå