Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2004 #1 Skrevet 6. januar 2004 Jeg tar grunnkurs Helse/sosial uten allmennfag, hvordan blir det for meg til høsten?Jeg går nå en dag pr uke på friundervisningen, må jeg søke på videregående eller finnes det voksenopplæring?er i 30årene og har barn, kan det være at jeg slipper allmenfagene?Skal bli helsesekretær eller apotektekniker.Og er det for lite med en dag i uka for å få stipend?Det er jo mye selvstudie da.Håper noen kan svare meg er så lei av kontorer som ikke gidder å svare ordentlig.
Pip Skrevet 7. januar 2004 #2 Skrevet 7. januar 2004 Helse og sosial utan allmennfag - vil det seie utan matematikk, norsk og engelsk? Eller? Altså at du kun har dei spesifikke helsefaga - som humanbiologi? Ein kan søkje opptak til høgare utdanning på grunnlag av realkompetanse, dvs. du må vere over 25, og ha minimum 5 års relevant praksis frå det aktuelle feltet. Meir kan nok ikkje eg hjelpe - men sikkert andre her inne som kan?
Gjest prestekrage Skrevet 7. januar 2004 #3 Skrevet 7. januar 2004 Bare korrigere litt først.. Sist jeg sjekket sa regelen at du måtte være over 23 og ha 5 års erfraing... Men for å få studiekompetanse trenger du eksamen i disse fagene; Norsk Engelsk Nyere historie Naturfag Samfunnslære (litt usikker på om man må ha noe matte (litt rart om man ikke må ha det)
Gjest Brunhilde Skrevet 7. januar 2004 #4 Skrevet 7. januar 2004 Du må vel ikke ha matte for å få GENERELL studiekompetanse, men for SPESIELL studiekompetanse...trur eg!
Gjest baby-E Skrevet 8. januar 2004 #5 Skrevet 8. januar 2004 hei! Var ferdig på videregående i høst. For å få generell studiekometanse er jeg ganske sikker på at du MÅ ha matte.... Ring til en skole og hør med dem, så får du nok svar på de spørsmålene du lurer på.
Atmi Skrevet 8. januar 2004 #6 Skrevet 8. januar 2004 Bare korrigere litt først.. Sist jeg sjekket sa regelen at du måtte være over 23 og ha 5 års erfraing... Men for å få studiekompetanse trenger du eksamen i disse fagene; Norsk Engelsk Nyere historie Naturfag Samfunnslære (litt usikker på om man må ha noe matte (litt rart om man ikke må ha det) Må ha matte og.
Atmi Skrevet 8. januar 2004 #7 Skrevet 8. januar 2004 Jeg tar grunnkurs Helse/sosial uten allmennfag' date=' hvordan blir det for meg til høsten?Jeg går nå en dag pr uke på friundervisningen, må jeg søke på videregående eller finnes det voksenopplæring?er i 30årene og har barn, kan det være at jeg slipper allmenfagene?Skal bli helsesekretær eller apotektekniker.Og er det for lite med en dag i uka for å få stipend?Det er jo mye selvstudie da.Håper noen kan svare meg er så lei av kontorer som ikke gidder å svare ordentlig.[/quote'] De fagene du vil utdanne deg i er vel påbygning til helse og sosial grunnkurs. Så du trenger vel ikke studiekompetanse for å ta de? kanskje jeg ikke har helt kontroll ettersom det er 15 år siden jeg tok dette selv. Men da var det i hvert fall slik. Men jeg tror kanskje du må ha litt fag likevel - 2 året inneholder vel også litt allmenne fag i tillegg? Dette bør du ha grunnkurset i for å være der de er på andre året. Deretter skal du kunne ta enda et år eller hvordan det er for å få studiekompetanse.
Achmed Skrevet 9. januar 2004 #8 Skrevet 9. januar 2004 Dette ble vel kanskje mer tul og ball enn nytte? Spørr gjest om generell studiekompetanse? Nei. Spørr gjest om realkompetanse til høyere utdanning? Nei. Spørr gjest om høyere utdanning? Nei. Det det er snakk om er to vk1-kurs på en yrkesfagelig skole (Helsesekretær og apotektekniker). Kravene til allmennfag er altså ikke de samme som om man skal ha generell studiekompetanse, men er derimot de samme som man for eksempel har på vk1 elektro, vk1 frisør osv. Hvorvidt du som voksen elev kan få fritak for allmennfag aner jeg ikke, det kommer sannsynligvis ann på hva slags yrkeserfaring du har, eller om du har fag fra før som kan godskrives. (Eksempelvis en eksamen artium fra steinalderen). Det burde uansett være en smal sak for deg enten å ringe til en videregående skole som tilbyr utdanningen eller til fylkeskommunene og spørre.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2004 #9 Skrevet 11. januar 2004 Utdanningsavdelingen i din fylkeskommune kan nok hjelpe deg med dette. De bør ha en godkjenningssentral eller lignende som tar i mot og vurderer dine papirer, dvs både vitnemål o.l. du har fra tidligere, og attester på yrkeserfaring. Da får du et svar på hva de mener du har eller mangler av fag - de vurderer både teoretisk og reell kompetanse og gir deg godkjenning i forhold til dette - opplyser hvilke fag de anser at du allerede har kompetanse i og hvilke fag du behøver å ta for å oppnå det du vil - altså inntak til apotektekniker eller helsesekretær.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2004 #10 Skrevet 11. januar 2004 Et lite ps. Grunnen til at jeg vet dette er at jeg selv holder på med utdanning på vgs-nivå nå. Jeg har tidligere gått allmennfag, men fullførte ikke alle fagene. Tok senere fagene Humanbiologi, Helsefag og Sosialfag for GK helse og sosial som privatist, mens jeg jobbet. Nå i høst begynte jeg altså på skolebenken igjen - og alle papirene mine ble da sendt Godkjenningssentralen til fylkets utdanningskontor. Resultatet av det var at jeg fikk godkjent studiekompetanse i alle allmennfag som behøves på yrkesfag (jeg hadde alt og mer til fra allmennfaglig studieretning) - og for yrkesfagene fra Grunnkurs. I tillegg fikk jeg godkjent som realkompetanse ett fag på VK1 selv om jeg aldri har hatt dette faget - arbeidserfaringen min kom her inn i bildet som faktor. I tillegg fikk jeg beskjed om hva de vurderte at jeg behøvde å ha "opplæring/eksamen" i for å få fullført den utdanningen jeg ble vurdert i forhold til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå