Gjest Surrehodet Skrevet 9. februar 2012 #1 Skrevet 9. februar 2012 Idag ble jeg atter engang anbefalt å få "kroppen i balanse" Den inneholder visst for mye syre som samler seg i kroppen og lager heftige muskelknuter. Kjøp noe pulver på helsekosten, sa vedkommende, og begynn å spis Basisk mat. Jeg er litt skeptisk til slike alternative dietter, men er jo litt nysgjerrig på om noen her har forsøkt og evt erfaringer de høstet.
Meridian Skrevet 9. februar 2012 #2 Skrevet 9. februar 2012 Det er ikke noe farlig å spise basemat. Det er bare bra for kroppen. Selv spiser jeg det du kaller basemat, fordi min kropp var ganske sur også-- Poenget er å spise mye basemat grønsaker, frukt og bær, drikke mye vann, spise nøtter, avokado, fisk. Man skal være forsiktig med kjøtt, siden det blir sett på som syremat. Og man skal være forsiktig med ris, potet og sukker, siden det inneholder mye stivelse og usunnekarbohydrater som blir sett på som syre. Det er viktig å huske på at karbohydratene man får gjennom frukt, grønt og bær er gode karboydrater som kroppen trenger, mens karbohydratene vi får gjennom mel, sukker, ris, potet er dårlige karbohydrater som kroppen egentlig ikke har bruk for. For mye syremat fører til at det blir mye syre i kroppen som skaper bl.a. denne ubalansen. Det er viktig å få kroppen i balanse igjen ved å kutte ned på syremat og å spise mye basemat. Det er på en måte sammenheng mellom steinalderkotholdet, lavkarbokostholdet(kutte ut de usunne karbohydratene), HFLC-(forballfrue)kostholdet og dette med å spise basemat og å kutte ned på syremat.
Pingting Skrevet 9. februar 2012 #3 Skrevet 9. februar 2012 Bare vås fra ende til annen. Bølle, du har hørt rantet mitt før uten at jeg klarte å overbevise deg, så du får lukke øynene nå. Eller gi meg en sjanse til. *optimistisk* Hadde du vært for sur, så hadde du merket det. Garantert. Kroppen er såpass avansert at den regulerer seg selv, blant annet gjennom pusten, blodet og nyrene. At den blir "sur" er et fullstendig meningsløst utsagn med mindre du snakker om noen som faktisk har en sykdom eller som tar medikamenter som gjør at kroppens egne mekanismer ikke fungerer slik de skal. Pernille Nylehns har en super bloggartikkel om Ph i kroppen. Hun er utdannet allmennlege, men er også rimelig kritisk til legemiddelindustrien og har jevnt over et veldig nyansert og faktabasert syn. Det er liksom noe som er galt med tanken på at man skal kunne regulere pH-verdien i kroppen noe så voldsomt gjennom mat. Er det ikke slik at all maten man svelger ender opp i magesekken hvor det er flusst av ...magesyre!? Magesyren har en pH på 1-3, med andre ord kjempesur. All mat som havner i magesekken ender opp med samme pH når den brytes ned, og når det sendes videre til tarmene nøytraliseres denne surheten ved hjelp av magevæsker og enzymer. Enzymene i kroppen fungerer bare innenfor en viss pH-verdi, så hadde man vært for sur eller for basisk ville faktisk ikke magen klart å bryte ned maten og ta opp næringen. Mange opplever at de føler seg bedre på en slik diett, og det er jo ikke noe rart siden den inneholder masse sunn mat. Går man fra et kosthold som er basert på brødmat, kjappe karber, mye kjøtt og lite grønt så vil man garantert føle seg bedre når man begynner å spise mer grønnsaker, mindre kjøtt, mindre loff og pasta og denslags. Men det er ikke på grunn av syre eller base. Jeg er også skeptisk til syre/basekostholdet fordi det utelukker endel viktig mat, bl.a. er all fisk og endel nøtter visstnok syredannende. det samme gjelder endel sunne grønnsaker, som blomkål, spinat, belgfrukter og fler. Ikke henger den helt på greip heller. Sitron er surt, men er visstnok basedannende. Egg er basiske, men er visstnok syredannende. 8
Gjest Surrehodet Skrevet 10. februar 2012 #4 Skrevet 10. februar 2012 Ok, takk. Jeg skjønner jeg bør lese meg opp. :gjeiper:
Snop Skrevet 10. februar 2012 #5 Skrevet 10. februar 2012 Jeg spiste basisk en periode før jeg begynte på ernæringsfysiologi-studiet og egentlig ikke hadde peiling på hvordan kroppen fungerte, jeg bare hørte på kostveilereden min (som jeg i ettertid har skjønt at ikke visste hvordan kroppen egentlig fungerte, jeg lurer faktisk litt på hvor hun har fått "utdanningen" sin). Javisst ble jeg betydelig friskere, men så klart man blir det når man bytter ut drittmat med masse friskt, grønt og generelt mye mat laget fra bunnen av. Det betyr ikke at det har noe som helst med syre/base å gjøre.... ikke er det logisk at det skal ha det heller, og jeg er enig i det som ble skrevet av Pingting! 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #6 Skrevet 10. februar 2012 Kjøp PH strips. Jeg ble fortalt av en at jeg burde balansere ditten og datten, og ditten og datten om alkaliasering og basisk. PHen i urinen min var helt normal, så glemte av alt det tullet og spiste mer grønnsaker for det de var gode for.
FruLuna Skrevet 10. februar 2012 #7 Skrevet 10. februar 2012 Bare vås fra ende til annen. Bølle, du har hørt rantet mitt før uten at jeg klarte å overbevise deg, så du får lukke øynene nå. Eller gi meg en sjanse til. *optimistisk* Hadde du vært for sur, så hadde du merket det. Garantert. Kroppen er såpass avansert at den regulerer seg selv, blant annet gjennom pusten, blodet og nyrene. At den blir "sur" er et fullstendig meningsløst utsagn med mindre du snakker om noen som faktisk har en sykdom eller som tar medikamenter som gjør at kroppens egne mekanismer ikke fungerer slik de skal. Pernille Nylehns har en super bloggartikkel om Ph i kroppen. Hun er utdannet allmennlege, men er også rimelig kritisk til legemiddelindustrien og har jevnt over et veldig nyansert og faktabasert syn. Det er liksom noe som er galt med tanken på at man skal kunne regulere pH-verdien i kroppen noe så voldsomt gjennom mat. Er det ikke slik at all maten man svelger ender opp i magesekken hvor det er flusst av ...magesyre!? Magesyren har en pH på 1-3, med andre ord kjempesur. All mat som havner i magesekken ender opp med samme pH når den brytes ned, og når det sendes videre til tarmene nøytraliseres denne surheten ved hjelp av magevæsker og enzymer. Enzymene i kroppen fungerer bare innenfor en viss pH-verdi, så hadde man vært for sur eller for basisk ville faktisk ikke magen klart å bryte ned maten og ta opp næringen. Mange opplever at de føler seg bedre på en slik diett, og det er jo ikke noe rart siden den inneholder masse sunn mat. Går man fra et kosthold som er basert på brødmat, kjappe karber, mye kjøtt og lite grønt så vil man garantert føle seg bedre når man begynner å spise mer grønnsaker, mindre kjøtt, mindre loff og pasta og denslags. Men det er ikke på grunn av syre eller base. Jeg er også skeptisk til syre/basekostholdet fordi det utelukker endel viktig mat, bl.a. er all fisk og endel nøtter visstnok syredannende. det samme gjelder endel sunne grønnsaker, som blomkål, spinat, belgfrukter og fler. Ikke henger den helt på greip heller. Sitron er surt, men er visstnok basedannende. Egg er basiske, men er visstnok syredannende. Amen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå