AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #1 Skrevet 9. februar 2012 Jeg eier en leilighet og venninna mi leier hos meg og vi har samme stue, kjøkken, bad, gang og ett soverom hver. Hun betaler husleie hver måned. Men hvem betaler renovasjonsregninger? Er det huseieren (meg)? Eller begge to, dele regninga på to? Hva er mest vanlig? Vi har ikke skrevet kontrakt eller tatt dette opp før. Men vil at det skal være sånn som er mest normalt og vanlig med venninner som bor sammen.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #2 Skrevet 9. februar 2012 Og hva med regninga på at feieren har feid pipa? Hvem skal betale den da?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #3 Skrevet 9. februar 2012 Det er du som skal betale den. Som leietaker trenger du altså bare å forholde deg til ett beløp. Er du utleier må du huske på å inkludere alle kostnader i husleien. Du kan ikke særskilt ta betalt for eiendomsskatt, renovasjon, feiing, kabel-TV, forsikring, utlevering av nøkler, skriving av kontrakt m.m. Min lenke Men du må nesten se etter hva du har skrevet i husleiekontrakten, dette er strengt talt noe du burde ha tenkt over på forhånd. 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Du har ikke lov til å kreve annet enn strøm utover leien. Renovasjon og feier er helt alene din kostnad. 1
kalinka85 Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 Ifølge husleieloven er det huseier som skal betale kommunele avgifter, sjekk lovdata.no, husleielova.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #6 Skrevet 14. februar 2012 Ifølge husleieloven er det huseier som skal betale kommunele avgifter Men, dersom utleiedelen har egen vannmåler, kan man kreve at leier betaler vann/avløpsavgift etter forbruk. Dette skal imidlertid være presisert i leiekontrakten. Men dette er forsåvidt en digresjon. Renovasjonsavgift skal betales av huseier (mao: være innbakt i husleien).
Gjest Spinell Skrevet 14. februar 2012 #7 Skrevet 14. februar 2012 Ifølge husleieloven er det huseier som skal betale kommunele avgifter, sjekk lovdata.no, husleielova. Når du regner ut hvor mye du må ha i husleie må du med andre ord regne inn slike kostnader. På den måten vil husleia dekke disse kostnadene uten at man krever dem direkte fra leietakeren.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #8 Skrevet 14. februar 2012 Jeg eier en leilighet og venninna mi leier hos meg og vi har samme stue, kjøkken, bad, gang og ett soverom hver. Hun betaler husleie hver måned. Men hvem betaler renovasjonsregninger? Er det huseieren (meg)? Eller begge to, dele regninga på to? Hva er mest vanlig? Vi har ikke skrevet kontrakt eller tatt dette opp før. Men vil at det skal være sånn som er mest normalt og vanlig med venninner som bor sammen. Husleien skal dekke alt. Mest normalt? Huseier har alle utgifter tilknyttet boligen selv. og hvordan kan du finne på å leie ut,uten kontrakt? Du kan ikke øke husleie så mye du vil selv heller.og iallefall ikke øke med begunnelse at du har flere utgifter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå