Proxy Skrevet 9. februar 2012 #1 Skrevet 9. februar 2012 På kvelden etter poden er lagt eller jeg sitter på jobb og jeg ikke har noe å gjøre blir jeg suuuulten Uansett om det er kort tid siden et måltid. Når jeg spiser føler jeg heller ikke jeg klarer å bli ordentlig mett, men heller stopper å spise for jeg syns jeg spiser for mye... Noen med forslag på hva jeg kan putte i meg istedet for sjokolade? Hender jeg heller spiser brødskiver, men noen ganger er jeg jo eeegentlig ikke sulten - bare kjeder meg. men jeg har slitt litt med blodsukkeret så jeg er nesten redd for å ikke spise og så jeg ikke skal bli uvel. Ond sirkel
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #2 Skrevet 9. februar 2012 Hvordan er hverdagsmaten din da? Ujevnt blodsukker og sukkersug/trang til å småspise er jo typiske bivirkninger av et kosthold med mye høyglykemiske karbohydrater... Forsøk å kutte ut raske karbohydrater, og holde deg til grove helkornsprodukter og andre trege karbs. Og begrens gjerne bruken av også disse. Erstatt de med mat rik på fett, det metter bedre og påvirker ikke blodsukkeret på samme måte. Evt kan det jo hende du bare rett og slett faktisk er sulten fordi du ikke får i deg nok næring. Hvor mange kalorier spiser du til vanlig? Drikker du nok vann, forøvrig?
Gjest Solsmil Skrevet 9. februar 2012 #3 Skrevet 9. februar 2012 er enig med ab over her. du burde unngå raske karbohydrater som bare holder deg mett en liten stund, og sørge for å få i deg nok mat i løpet av dagen.
Athene Skrevet 9. februar 2012 #4 Skrevet 9. februar 2012 Gå gjennom kostholdet, og vurder om du spiser mettende og regelmessig nok resten av dagen. Og vurder om du drikker nok vann. Som du selv skriver ser det ut som om dette bare er en uvane. Det er lett å si, men løsningen er virkelig å bare la være. Det er utrolig hvor raskt kroppen venner seg til at den ikke får noe å tygge på. Selv har jeg regel om å aldri spise over PC eller TV, kun unntaksvis i helgene, da med et utvalgt program. Og heller ikke småspise på tidspunkt der jeg ikke har planlagt et måltid. Er suget for stort er frukt, te og tyggis gode tips.
Proxy Skrevet 9. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 9. februar 2012 Takk for gode tips Jeg spiser nok for lite næringsrik mat, men jeg prøver. På jobb blir det ofte brødskiver (dog grove), men sliter med å finne sunt pålegg. Må ha typ kremost og noe kjøtt på... Uvane - oh yes! Sitter å tenker "er du virkelig sulten?", "tror du at man går ned i vekt av å spise hele dagen?" osv Vann har jeg begynt å bli flinkere til å drikke igjen. Har med meg ca 1 liter på jobb og litt saft som jeg kan ha til maten. På jobb kan jeg kun spise/drikke det jeg har med så jeg burde vært flinkere til å planlegge å ha med... Gikk ned ca 16 kg frem til i vår, og har egentlig fornøyd med det. Har klart å holde meg stabilt på de kg hele sommeren, høsten og vinteren, men nå har det kommet på et par kg og jeg vet det er raskere vei oppigjen enn å holde meg stabil. Og når jeg har vært "fornøyd" med vekta er det lettere å kose seg litt
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #6 Skrevet 9. februar 2012 Takk for gode tips Jeg spiser nok for lite næringsrik mat, men jeg prøver. På jobb blir det ofte brødskiver (dog grove), men sliter med å finne sunt pålegg. Må ha typ kremost og noe kjøtt på... Uvane - oh yes! Sitter å tenker "er du virkelig sulten?", "tror du at man går ned i vekt av å spise hele dagen?" osv Vann har jeg begynt å bli flinkere til å drikke igjen. Har med meg ca 1 liter på jobb og litt saft som jeg kan ha til maten. På jobb kan jeg kun spise/drikke det jeg har med så jeg burde vært flinkere til å planlegge å ha med... Gikk ned ca 16 kg frem til i vår, og har egentlig fornøyd med det. Har klart å holde meg stabilt på de kg hele sommeren, høsten og vinteren, men nå har det kommet på et par kg og jeg vet det er raskere vei oppigjen enn å holde meg stabil. Og når jeg har vært "fornøyd" med vekta er det lettere å kose seg litt Da har du det i deg! Viljestyrken altså Bare prøv å stå i mot en dag. Klarer du det ikke, ikke bli sint på deg selv, men prøv igjen neste dag!
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 9. februar 2012 #7 Skrevet 9. februar 2012 Jeg er veldig vant til å spise forran TVen på kveldstid, også selv om jeg er mett. Så jeg kjedespiser jeg også. Jeg spiste mye sjokolade, kaker og usunne greier jeg også. Men nå i det siste har jeg fått lyst på rå spinat. Bare spinatblader. I en bolle. 100 g inneholder 30 kalorier eller noe, så man kan spise sjokkmasse, og det er sunt! Men det er jo bare hvis man faktisk LIKER spinat da...
Proxy Skrevet 9. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 9. februar 2012 Hmm, det har jeg aldri smakt, men er vel noe sånn jeg burde hatt :D Men man blir ikke vill i magen av mye sånn da?
Snop Skrevet 9. februar 2012 #9 Skrevet 9. februar 2012 Jeg har kjøleskapet helt overdrevent fullt av forskjellig frukt. Det er ekstra godt når det er kaldt og friskt, synes jeg Og så har jeg jo så ufattelig stort utvalgt at jeg aldri blir lei heller. Jeg tar helt AV på småspising/kjedespising/kosespising og dette er det eneste som hjelper for meg. Rugsprø synes jeg også hjelper ganske godt om jeg får lyst på noe som knaser, så tar jeg gjerne litt laks eller noe lignende på, eller kanskje litt roastbiff med pepper (og evt dill).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå