Gå til innhold

Hva betyr forkortelsen D.S. ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr forkortelsen D.S. når det står i et brev under signaturen? Det er et privat brev fra en eks som jeg mottok i dag.

Brevet i seg selv er så forvirrende at jeg ikke vet hvordan jeg skal tolke det, skrevet i en hyggelig tone, men med en undertone.

Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg.

TS

Skrevet

Deinde scriptum

Skrevet

Deinde scriptum

Hva betyr det?

Skrevet

I et ps (post scriptum - etterskrift) avslutter man med ds. Det betyr noe sånt som at man signerer på nytt/den samme som over.

Skrevet

Ja, eller på norsk: "Den Samme" (som over).

• Liker 1
Skrevet

Hva betyr det?

Det betyr at de to over her var flinkere enn deg til å google.

• Liker 8
Skrevet

I et ps (post scriptum - etterskrift) avslutter man med ds. Det betyr noe sånt som at man signerer på nytt/den samme som over.

Takk for svar. Mener du at det egentlig betyr en ekstra signatur/underskrift? Hva er meningen med å skrive det rett etter et P.S. Men nå så jeg på brevet en gang til og forstår betydningen.

Skrevet

Takk for svar. Mener du at det egentlig betyr en ekstra signatur/underskrift? Hva er meningen med å skrive det rett etter et P.S. Men nå så jeg på brevet en gang til og forstår betydningen.

Det hører bare med. Det er på en måte en skrivefeil om man dropper det. Nå for tiden skriver gjerne de fleste bare ps, men hvis du har lest brev i gamle bøker vil det alltid stå ds til slutt. Det er nok litt gammeldags, men det er fremdeles riktig å bruke det.

• Liker 1
Skrevet

Det er fordi det gjelds som underskrift.

Du må tenke på det at i tidligere tider var det få skrivekyndige, og skrivesaker var dyre og håndlagede. Det var ofte kun formelle dokumenter slike ressurser ble brukt på.

Navnetrekket på fast plass nederst var en måte å sikre at for eksempel ingen skrev inn et ekstra avsnitt i en kontrakt eller et testamente. Brevet var slutt etter underskriften.

Derfor måtte det også ny underskrift til etter et PS. Men ettersom dokumentet allerede var under tegnet, ble innholdet låst av denne standardiserte forkortelsen.

:jepp:

Skrevet

Det betyr at de to over her var flinkere enn deg til å google.

:skratte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...