Gå til innhold

Chinchilla - litt reklame

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte bare å reklamere litt for dette fantastiske dyret som de fleste vet altfor lite om! :rodmer:

Gode grunner til å ha chinchilla:

- De er søte!

- De har verdens mykeste pels.

- De har stor personlighet. Dyr man lett blir glad i.

- De sover helst på dagtid, så du trenger ikke ha dårlig samvittighet om du er borte hjemmefra hele dagen.

- De lever lenge.

- De spiser lite og er derfor billige å ha.

- De er allergivennlige!

- De lager lite lyd.

- De er luktfrie. (Buret lukter, men bare hvis du lar være å rengjøre på mer enn en uke.)

- De krever lite stell.

- De har massevis av ulike farger, og de er spennende og utfordrende å avle på.

- Norge har et trivelig og inkluderende miljø for chinchilla, så det er en veldig sosial hobby for de som ønsker det. (For folk i alle aldre! Gjennomsnittsalder er rundt 25)

- Chinchillaer er lette å få tak i, og for tiden er det et kjøpers marked med massevis av flotte chinchillaer til salgs.

Det anbefales på det sterkeste å kjøpe chinchilla med stamtavle, slik at du vet hvor den kommer fra og hva slags familie den har, selv om du ikke har tenkt å drive oppdrett. Chinchillaer i dyrebutikker har ofte blitt stresset og aggressive :tristbla:

Hvis du vil vite mer om chinchilla er det bare å spørre her, eller besøke chinchillaforumet på http://forum.chinchilla.no :jepp:

Her er to chillababyer som setter verdensrekord i søt:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det er utrolig dumt å lage et slikt innlegg.

Det er veldig fint at du vil "fremme" chinchillaen men det er overhode ikke et dyr for alle og enhver, og du bør vel kanskje nevne litt andre ting enn kun det positive som myk pels og at de ser søte ut..

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte bare å reklamere litt for dette fantastiske dyret som de fleste vet altfor lite om! :rodmer:

Gode grunner til å ha chinchilla:

- De er søte!

- De har verdens mykeste pels.

- De har stor personlighet. Dyr man lett blir glad i. De er individer, og ikke alle er så lette å bli glad i, noen er fæle rakkere, som alle andre levende skapninger.

- De sover helst på dagtid, så du trenger ikke ha dårlig samvittighet om du er borte hjemmefra hele dagen. Til gjengjeld herjer de hele natta.

- De lever lenge. Det bør folk VIRKELIG vite før de skaffer seg en!!

- De spiser lite og er derfor billige å ha. Billige og billige, man må påregne dyrlegeutgifter, riktig mat og forsikring helst.

- De er allergivennlige!

- De lager lite lyd. Ikke spesielt mye, de herjer om natta og bråker en del.

- De er luktfrie. (Buret lukter, men bare hvis du lar være å rengjøre på mer enn en uke.) Chinciller har mye avføring og BØR faktisk få renset buret sitt DAGLIG.

- De krever lite stell. De krever daglig stell.

- De har massevis av ulike farger, og de er spennende og utfordrende å avle på.

- Norge har et trivelig og inkluderende miljø for chinchilla, så det er en veldig sosial hobby for de som ønsker det. (For folk i alle aldre! Gjennomsnittsalder er rundt 25)

- Chinchillaer er lette å få tak i, og for tiden er det et kjøpers marked med massevis av flotte chinchillaer til salgs. DESSVERRE.

Det anbefales på det sterkeste å kjøpe chinchilla med stamtavle, slik at du vet hvor den kommer fra og hva slags familie den har, selv om du ikke har tenkt å drive oppdrett. Chinchillaer i dyrebutikker har ofte blitt stresset og aggressive :tristbla:

Hvis du vil vite mer om chinchilla er det bare å spørre her, eller besøke chinchillaforumet på http://forum.chinchilla.no :jepp:

Her er to chillababyer som setter verdensrekord i søt:

Jeg har også hatt chincilla, svarene mine er uthevet i svart i sitatet over.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også hatt chincilla, svarene mine er uthevet i svart i sitatet over.

Jeg synes ikke det er særlig snilt av deg å kalle dyr "fæle rakkere". Selvfølgelig er de individer, og de som har hatt negative opplevelser med mennesker vil man måtte bruke mer tid på før de blir trygge og rolige. Slik er det med levende dyr, men det gjør dem ikke til onde skapninger sånn som du får det til å høres ut :tristbla:

Ja, de er aktive om natten. Slik er det med nattdyr :) Så lenge du du har et bur som ikke bråker når chinchillaen hopper rundt, er ikke det noe problem. Hyllene i buret bør være skrudd godt fast, uten noe metall som gnisser. De færreste har vel chinchillaburet på soverommet uansett.

Chinchillaer ER billige å ha. Dyrelegeutgifter risikerer man med alle dyr, men chinchilla skal ikke vaksineres, så veterinær er ingen fast utgift. De blir sjelden syke, og når de først blir syke pleier det dessverre å være så alvorlig at det ikke er særlig mye en veterinær får gjort.

I alle mine år som chinchillaeier, og med alle de dyrene jeg har hatt, har jeg hatt TO chinchillaer som har trengt veterinær. Mange flere har levd i over 10 år uten å ha møtt en eneste veterinær :happy:

Riktig mat (chinchillapellets) er billigere enn feil mat (gnagerblanding), så lenge man ikke kjøper det til overpris i dyrebutikk.

Forsikring bør man IKKE ha på chinchilla. Det er få forsikringsselskaper som tilbyr det, og det er såpass dyrt med slik forsikring at det aldri vil være lønnsomt i lengden.

Alle dyr krever daglig stell til en viss grad, men det er stor forskjell på en chinchilla og en kanin eller marsvin når det gjelder hvor ofte buret må rengjøres. Avføringen til en frisk chinchilla er liten, tørr og lukter ikke. Det stemmer at de bæsjer ofte, men det betyr ikke at buret må rengjøres like ofte. Chinchillaer trives i rolige omgivelser, så hvis du vasket buret til chinchillaen din hver dag er det ikke rart den ble stresset.

Chinchilla er ikke for alle. Det er for eksempel et dårlig kjøp hvis du trenger et kjæledyr du kan gå turer med eller ri på. Passe huset og hente avisen klarer de heller ikke så bra :fnise:

For mange er det et perfekt dyr å ha! Jeg håper flere vil lære mer om chinchilla og finne ut om det er noe for dem! :)

:pasha:

• Liker 1
Skrevet

Chinchillaer er dyr som krever litt spesielt stell. De burde få en spesiell type fôr og sand for å holde seg fine, og med mindre du holder til i de største byene er det litt dyrt å drive og bestille dette fra nettbutikker hele tiden. De krever store bur (som gjerne koster over tusenlappen om du velger å bygge selv eller kjøpe ferdig) som tar stor plass og i tilegg må de stå skjermet da de sover hele dagen hvilket betyr at man ikke kan ha dem stående hvor som helst.

De krever også en del daglig stell, som jeg egentlig ikke vil betegne som lite. Men det er vel alt etter hvor mye du tid du gidder å bruke på dem.

Personlig koster jeg bort avføringen som ligger på hoppeplatene hver dag for at de ikke skal spøne det utover rommet. Sandbad skal settes inn og bli tatt ut. De skal ha mat og friskt vann. Og til slutt burde de jo helst få komme ut av burene å løpe for å strekke på bena.

Mine lager mye lyd, og det er fordi de tar springfart i vegger nettinger. Man hører også godt når de hopper ned fra hoppeplater (om man bruker anbefalte burmål), romsterer rundt og gnager på hoppeplater og greiner. Snakker gjør de også, noen er dog mer snakkesalige enn andre. Så det er ikke et dyr for folk som sover lett eller ikke liker støy.

Chinchillaer er heller ikke kosedyr. Det er et mindretall som liker å få kos, som regel er de mer interessert i å utforske omgivelsene enn å bry seg om eier. De gnager også på alt de kommer over, så man kan ikke ha dem løse hvor som helst. De røsker med seg ting og tang som ligger på gulvet, klatrer oppover mellom vegger og skap, hopper på og i alt de ser og er i det hele tatt bare rampete.

Miljøet kan også diskuteres. Synes det har vært utrolig mye tull og krangel mellom enkelte opp igjennom årene. Nå har det jo til og med gått så langt at noen har valgt å starte opp en ny forening. Det sier jo litt om miljøet.

Og er det noe vi absolutt ikke trenger på chinchilla så er det flere oppdrettere. Jeg synes det støtt og stadig ramler folk innom miljøet som har fått seg chinchilla og som straks begynner å avle. De samler sammen en haug med dyr og avler i bøtter og spann før de noen år senere legger ned oppdrettet og forsvinner. Kjenner jeg blir like oppgitt hver gang det kommer en ny ungjente med oppdrettstjerner i øynene.

Det er veldig få oppdrettere siden jeg begynte med chinchilla i 2006 som enda holder på som oppdrettere.

Alt i alt er chinchilla et dyr for spesielt interesserte, og måten du fremstiller dem på er litt vel rosenrød etter min mening.

Skrevet

Jeg synes det er viktig å få fram både det positive og negative. Som dyreeier oppdager man jo de negative sidene etter hvert uansett, så det er best at nye kjøpere får vite om det før de sitter der med dyra i hus og angrer.

Hvordan er chinchillaene sammenliknet med tamrotter? Får litt følelsen av at det er en del fellestrekk.

Skrevet

Jeg synes det er viktig å få fram både det positive og negative. Som dyreeier oppdager man jo de negative sidene etter hvert uansett, så det er best at nye kjøpere får vite om det før de sitter der med dyra i hus og angrer.

Hvordan er chinchillaene sammenliknet med tamrotter? Får litt følelsen av at det er en del fellestrekk.

Chinchillaer og tamrotter har noen fellestrekk, men ikke mange.

Rotter lever 2-3 år. Chinchillaer lever ofte i over 10 år.

Rotter tisser ofte, og de skvetter urin mens de klatrer på deg. Det lukter og det klør på huden. Chinchillaer bæsjer hele tiden, men det er tørr bæsj som er lett å plukke vekk.

Rotter får store kull. Chinchillaer får i snitt 2 unger i kullet. Drektighetstid og parringsvillighet gjør også at rotter er mye lettere å avle på enn chinchillaer. Alle andre smådyr er lettere å avle på enn chinchillaer.

Rotter er mye billigere i innkjøp enn chinchillaer. Utstyr til rotter er også lettere å få tak i.

Rotter er sosiale og søker kontakt med mennesker. Chinchillaer lar deg klø dem litt under haken hvis du er heldig. Noen chinchillaer kan sovne på fanget ditt. Normalt bør du være fornøyd om chinchillaen tolererer at du håndterer den, du kan ikke forvente at den skal elske det.

Fellestrekk er at de trenger store bur, de gnager og ødelegger alt de kommer over (IKKE slipp dem løs i stua, særlig ikke uten oppsyn) og det er mye underholdning i å se på dem.

Chinchilla er et spesielt dyr og det tar en stund å gjøre seg kjent med dem. Hvis du synes det høres for slitsomt ut, og du heller vil ha et dyr som ikke byr på noen utfordringer, er rotter mye bedre.

Skrevet

Kostholdet til chinchilla og rotter er også veldig forskjellig. Ting som rotter kan spise (grønnsaker, nøtter, egg og kylling) er NEI-mat for chinchilla. Chinchillaer skal kun ha chinchillapellets og høy.

Skrevet

Takk for svar :) Skjønner nå at chinchillaer ikke kan sammenliknes med rotter når det gjelder det sosiale. Rotter er jo ofte som innpåslitne små hunder sånn sett.

Hvor mye må chinchillaene være ute av buret daglig da? Tamrotter skal jo helst være ute minst noen timer hver dag.

Rottene mine har jeg forresten alltid hatt løs i stua. Gått greit det. Noen ting er blitt gnagd litt på, men med tilrettelegging samt at man følger med på dem så går det helt OK. Chinchillaene er kanskje enda verre på herverk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...