Gå til innhold

HJELP. Vil være hjemme med sønnen min i et år til.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg her.

Er på mammaperm nå, skal egentlig tilbake på jobb i august da far begynner på sin fedrekvote. Jeg vil helst være med sønnen vår i et år til.

Hva burde jeg gjøre?

Si opp jobben?

Får jeg dagpenger da?

Jeg klarer meg ikke på bare kontantstøtten.

Håper noen kan gi meg noe svar.

På forhånd takk. :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste støtten du rettmessig har krav på er kontantstøtten.

Kravene for å få dagpenger er at man er aktiv arbeidssøker og kan skaffe barnepass på kort tid om Nav skulle finne en jobb til deg. Så løsningen er nok ikke så enkel som det.

Så du burde planlagt bedre og lagt til side penger. Evt så får du innfinne deg i å leve på et minimum med penger.

Vi har mange goder her i Norge, men vi får nok ikke både i pose og sekk.

• Liker 8
Skrevet

Kanskje ta deg en kveldsjobb da, så du kan jobbe noen timer etter barnet er lagt? Begynn å jobbe med salg via homepartys? Gå ned i stilling så du kan være hjemme litt mer med barnet?

Kan du prøve å spare litt nå slik at du kan være hjemme litt lengre kanskje? Bruke ferielønna? Ta ut ferie?

Hva er grunnen til at du vil være hjemme et år til?

Veldig mange synes tanken på å gå tilbake til jobb etter endt mammaperm er vanskelig...det er absolutt ikke uvanlig, men man må jo ha en plan på det økonomiske om man skal få det til å gå opp på annet vis.

Lykke til!

• Liker 2
Skrevet

Jobb eller leve på mannens lønning er vel det eneste.

Får du dagpenger eller sosialstøtte så må du stå klar til å ta første jobb som er tilgjengelig.

Skrevet

Det har seg slik at vi andre jobber, og ønsker ikke å betale skatt for at du skal ha 2 år fri for å være med sønnen din.

• Liker 17
Skrevet

Det har seg slik at vi andre jobber, og ønsker ikke å betale skatt for at du skal ha 2 år fri for å være med sønnen din.

Er jo derfor vi betaler skatt,sånn at vi kan få støtte når vi trenger det!

TS har helt sikkert jobbet og betalt sin skatt hun også.

• Liker 3
Gjest gurimalla
Skrevet

TS trenger ikke arbeidsledighetstryd for hun er ikke arbeidsledig, hun trenger penger og da må hun som alle andre jobbe!

Arbeidsledighetstrygd utbetales til de som ikke har jobb, ikke til de som ikke vil jobbe av en annen god eller mindre god grunn.

• Liker 9
Skrevet

Hun trenger ikke å være hjemme med sønnen sin et år til, hun har lyst. Det er stor forskjell.

Staten betaler ikke støtte til folk som bare plutselig bestemmer seg for å være hjemme et år, utenom det vi alle har krav på (fødselspermisjon eller sykdom).

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror heller ikke du har rett på noe mer enn barnetrygden og kontatstøtten, og det synes jeg er rett og rimelig. Jeg kommer selv til å være hjemme et år ekstra med min sønn, men jeg mener dette er mitt valg og at dette ikke er noe jeg skal ha ekstra støtte fra staten til.

Skrevet

Du har ikke krav på noe mer enn kontantstøtte og barnetrygd.

Arbeidsledighetstrygd bør du ikke få - dette skal være forebeholdt de som ufrivillig står uten arbeid. Man kan ikke få penger for å ta seg et friår...

Når jeg var hjemme med mine to i et år ekstra jobbet jeg på kveldstid og i helger. Jobber i helsevesenet, og tok mye vakter på røde dager - da er det bra med tillegg. Sparte alt av feriepenger osv, for å få det til å gå rundt.

Man sparer jo også noen tusen på at man slipper å betale for barnehage.

• Liker 1
Skrevet

Har du vurdert å bli dagmamma? da kan du være med sønnen din, passe på en annen unge å få inn noen ekstra kroner på den måten;)

• Liker 3
Gjest Ballerina
Skrevet

Jeg synes det er viktig å tenke litt gjennom hvorfor du ønsker å være hjemme lenger. Er det fordi du tenker at det er barnets beste, eller er det for din egen skyld, eller noe annet?

Som Rararara sier, er det mange som synes det er tøft å gå tilbake i jobb, å overlate barnet sitt til fremmede er skremmende for alle mødre tror jeg.

Jeg har tatt det gradvis, jeg da. Begynte tidlig i jobb igjen, men bare 40% stilling, og da er det familie som har tatt vare på lillegutt. Jeg jobber korte dager sånn at jeg fortsatt føler jeg får være mye sammen med han i løpet av dagen, og har overskudd. Nå har jeg vært veldig heldig som har familie som er villige til å hjelpe til på den måten (de elsker det!) - det er selvfølgelig ikke alle som har den muligheten.

Om du skal si opp jobben kommer jo an på økomomi, sjansene for å få ny jobb når du ønsker det, osv. Men noe reduksjon i stilling (i alle fall ned til 80%) mener jeg du har rett på som småbarnsforelder. Og husk at det er positivt for barnet å også få mulighet til å bli godt kjent med pappaen, ev besteforeldre eller annen nær fam.

Uansett, dere burde diskutere det sammen, med barnets og familiens beste i fokus, og se om dere kan komme fram til en god løsning... lykke til!

Skrevet

Jo, men jeg vil ikke definere dette tilfellet som at TS "trenger det".

• Liker 3
Gjest planlegging
Skrevet

Jeg la av penger av lønna, sparte barnetrygden for å kunne være hjemme et år ekstra med barnet. Vi sa opp abonnementer, hadde hjemmeferie - koste oss i nærområdet, droppet en del aktiviteter som kostet penger og som vi kunne klare oss uten det året. Men da begynte jeg sparingen før barnet kom for det tilfelle at jeg ønsket å være hjemme litt lenger. Det hjalp jo litt at vi ikke var belånt til over pipa og hadde levelige låneutgifter.

• Liker 2
Skrevet

Får hun ikke overgangsstønad? Inntil ungen er 3 år synes jeg å ha lest. Men må kanskje være aktiv jobbsøkende da?

Skrevet

Får hun ikke overgangsstønad? Inntil ungen er 3 år synes jeg å ha lest. Men må kanskje være aktiv jobbsøkende da?

Da må hun være aleneforsørger.

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Vi finner ut av det

Skrevet

Du har krav på å ta eitt års ulønna permisjon - du treng ikkje slutte i jobben sjølv om du vil vera heime litt til. Alle som har rett til foreldrepengar, har rett på eitt år med lønna perm og eitt år ulønna. Men då får du sjølvsagt ikkje noko anna enn kontantstøtte - som for øvrig har blitt høgare no (?). Om det går rundt då, er avhengig av lønna til mannen din og dei faste utgiftane dykkar. Eg har gridd meg heilt fint på ei lønning i to år, så det er fullt mogleg i alle fall.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...