AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #1 Skrevet 9. februar 2012 Hvordan går man frem? Altså når man er gift, har nytt etternavn og skal begynne å "bruke" dette. Hvem gir man beskjed til? Syns du det var uvant og rart? Når følte du deg "hjemme" med ditt nye etternavn? Er helt grønn her merker jeg... Mitt gamle etternavn er nå mellomnavn, flere som har gjort det sånn? Skriver du det som mellomnavn da? Takk for hjelpen
Niennas Skrevet 9. februar 2012 #2 Skrevet 9. februar 2012 Her var det jeg som beholdt etternavnet, og han tok det, også tok jeg hans mellomnavn. Du sender inn navneendringsskjema samtidig som du sender inn forlovererklæring og andre papirer til bryllupet ( Du kan forsåvidt sende inn navneendringsskjema når som helst, men like greit å sende det inn samtidig, synes jeg. De behandler ikke søknaden om navneendring før etter dere er gift uansett). Du må endre bankkort, førerkort og pass. Du bør også si ifra til arbeidsplass, legekontor osv. om at du har byttet etternavn... Og rette på diverse folk fremover når de ringer deg og vil ha tak i Kari Nordmann, og du nå heter Svenske . Jeg synes det er litt uvant å bruke mellomnavnet mitt, og bruker det ikke når jeg presenterer meg, men når jeg signerer ting. Men det er vel en vanesak, vi har kke vært gift et år en gang!
Edie Skrevet 9. februar 2012 #3 Skrevet 9. februar 2012 Jeg ga beskjed til alle de instanser som får beskjed ved adresseendring. Det dukket opp nye ting litt etter hvert, men det tok ikke mange måneden før alle brev og slikt kom til mitt nye navn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå