Gå til innhold

middagsoppskrifter for (dummies) uten melk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan dere hjelpe meg med middagsforslag?

Begynner å gå litt tom for ideer.

uten melk/fløte og andre melkeprodukter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden jeg har veldig lyst på pannekaker akkurat nå, synes jeg du skal ha deg avgårde til butikken for å kjøpe soyamelk, bacon, og syltetøy.

Skrevet

Wok ;) Asiatisk generelt, men husk at du kjøper kokosmelk og lager selv. Pizza uten ost(eventuelt kan du kjøpe mozzarella av bøffelmelk, rød pakke som finnes på meny blandt annet). Taco, så kan du bruke Bjerke dressing(den som er helt vanlig) i stede for rømme og ost. Pasta, pasta carbonara kan enkelt lages med ris eller soya fløte. Svin indrefilet. Hjemmelagde kjøttkaker. Kylling og ris(på de fleste butikker nå finner du sauser i asiatisk inspirasjon i allergihylla nå). Pølsegryte, kutt pølser(mer smak er uten melk) og legg i ildfast form, kok lett opp brokkoli, blomkål, gulrøtter, det du måtte ønske, ha over i formen, kok makaroni og ha i formen, lag hvitsaus på ris/soya/havremelk og ha på toppen. Ha i ovnen i 10-15 min til det er gjennomvarmt. Ellers har utenmelk.no mange oppskrifter.

Har selv liten matlyst om dagen og tåler ikke melk så jeg har ikke lyst på noe!

Skrevet

Kan være en ide å sjekke ut diverse veganske matblogger, der kan du muligens få litt ideer, og så tilsette kjøtt, fisk, egg osv. etter eget ønske.

Skrevet

Jeg har melkeallergi og har prøvd meg frem med de forskjellige typene "melk" (rismelk, soyamelk, havremelk, osv). Min erfaring er at havremelk (så lenge det går ok, cøliaki tåler ikke havre) kan brukes omtrent hvor som helst en bruker melk ellers. Smaken er littegrann annerledes hvis du drikker den rett ut av kartongen, men i mat smaker du omtrent ikke forskjell på havremelk og vanlig melk.

Vafler, pannekaker, sjokolademousse, corn flakes m melk, ... det meste smaker helt normalt når du bruker havremelk. Dog, dette er min erfaring.

YMMV

Skrevet

Krem har jeg derimot ikke funnet noen god erstatning for... :-/

Skrevet
Denne woken smaker kjempegodt og er helt idiotsikker å lage:) Currypastaen er kjøpt på innvandrerbutikk, og smakre vidunderlig:D
  • 2 uker senere...
Skrevet

Havrevaniljesaus er kjempe god, den er vist ikke så lett å piske til vaniljekrem i følge min tante, men hun lagde en super god kake til meg! Ellers bruker jeg den på frukt coktail og det er som å spise vanlig vaniljesaus. Skal du bort og folk lurer på hva de kan servere til dessert så bruker jeg å si at det holder om de kjøper frukt coktail til meg :)

Havrevisp(skal fungere som kremfløte) syns ikke jeg at funker å vispe, men den er god til å lage sjokolademousse. Jeg brukte gelantine til også.

Odense Erlet(har kun sett denne på ultra på sandvika storsenter) skal fungere som kremfløte, men den er DYR!

Anbefaler deg å kjøre over til sverige om du kan det og handle der! Er faktisk billigere. Og smørutvalget er bedre der!

Grøt smaker best med havremelk syns jeg. Lagde også pannekaker her på havremelk og det var stor sukses.

Soyalatte er veldig godt og det får du tak i de fleste steder.

Toro lett bernais er uten melk. Bruker risfløte når jeg lager posesaus, syns den blir bedre da :) Bruker bare hele boksen.

Skrevet

dere skriver at det skal vere uten melk , men hva er det som ikke tåles , er det laktose eller melkeprotein

er det laktose -så finnes laktosefri melk og kremfløte og matfløte selv om det er dyrere enn de vanlige laktoseholdige produktene

er det melkeprotein -så får dere finne ut hva som passer best av det som er foreslått lenger opp i tråden

Skrevet

Stekt ris

Stek fullkornsris på forhånd og sett noen timer i kjøleskapet. Stek i stekepanne/wokpanne på høy varme med 2ss rapsolje, grønne erter, egg, skrellede reker, gulrot i terninger, paprika i terninger, hakkede sukkererter og purreløk, krydder etter eget ønske og litt soyasaus tilslutt.

Supergodt, tar 4min å lage og veldig godt å varme opp om du lager ekstra mye og setter i kjøleskapet. Spiste det til middag idag jeg :goodbye:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...