Gundel Gaukeley Skrevet 6. januar 2004 #1 Skrevet 6. januar 2004 Norge søker om å få arrangere vinter-OL neste gang! Denne gangen med Tromsø som arrangementssted...... Prislapp? 6,3 milliarder! Hvor mange slike anlegg skal vi egentlig ha? Hadde det ikke vært mer fornuftig å bruke alle disse pengene på idrett på et litt lavere plan? Og jeg har enda ikke sett noen beregninger på at vi gikk med overskudd sist gang....
Gjest care Skrevet 6. januar 2004 #2 Skrevet 6. januar 2004 må si jeg hadde håper de skulle gå for lillehammer som representant for Norge...synes rett og slett at det blir for fancy og dyrt....
Maeve Skrevet 6. januar 2004 #3 Skrevet 6. januar 2004 Ble det Tromsø? Nei, nå flytter jeg fra denne byen altså!! :evil: Jeg som er for gjenbruk av anlegg.
monja Skrevet 6. januar 2004 #4 Skrevet 6. januar 2004 De burde absolutt tatt gjennbruk på Lillehammer anleggene! Har aldri forstått tenkinga til de som bestemmer sånt jeg
rosett Skrevet 6. januar 2004 #5 Skrevet 6. januar 2004 Synes Drammen kunne søkt om OL, men aller helst burde det vært gjenbruk av Lillehammer.
Arwen Skrevet 6. januar 2004 #6 Skrevet 6. januar 2004 Vi får krysse fingrene for at de ikke får arrangementet da. Jeg var også for gjenbruk på Lillehammer.
Pip Skrevet 6. januar 2004 #7 Skrevet 6. januar 2004 Det er i alle fall tydeleg at dei som sit og bestemmer dette ikkje på nokon måte er ansvarlege for statleg økonomi...! Synst det er rett og slett hårreisande at ein ikkje går inn for Lillehammer! Dei anlegga vert jo ikkje for mykje brukte der dei står, så slitasjen kan vel ikkje ha vore så stor sidan sist...
Spiralis Skrevet 6. januar 2004 #8 Skrevet 6. januar 2004 Det verste er egentlig at jeg tror det vil komme ti å bli en skikkelig nedtur Ikke for at det er i Tromsø, men alt klaffet jo på Lillehammer. De burde minst ventet til folk hadde glemt Lillehammer-OL.
monja Skrevet 6. januar 2004 #9 Skrevet 6. januar 2004 Er ikke det OL Tromsø vil være med på i 2014? Det vil si 20 år etter Lillehammer OL :o (sjekker for grå hår!!) Sånn suksess som det var på Lillehammer tviler jeg på at vi som opplevde det noen gang kommer til å glemme det :-? Alt var jo perfekt da. Hva om det blir skikkelig uvær der oppe i Nord da? Sånn at båter og fly ikke kan komme dit. Eller om det blir skikkelig sprengkulde sånn at det ikke er til å gjøre øvelser i? Og når i tillegg ishockeyforbundet nekter?!? Ikke det at det aldri blir styggvær i sør altså, men det er kanskje på en litt annen måte? Kanskje litt synd, for det er jo flott i Tomsø, men jeg er veldig for gjenbruk - fortsatt.
Gjest Trulselinemor Skrevet 6. januar 2004 #11 Skrevet 6. januar 2004 Jeg er for gjenbruk av Lillehammer.
Ugla Skrevet 6. januar 2004 #12 Skrevet 6. januar 2004 Det skal spinkes og spares på alle bauger og kanter ellers i samfunnet. Og så kan de ikke gå for GJENBRUK av OL-anleggene... Dette harmonerer ikke! Men jeg tror også det kan bli vanskelig å gjenta suksessen på Lillehammer. Alt var jo perfekt der i 1994. Dersom OL hadde vert i -95, til samme tid, tror jeg ikke suksessen hadde vert "like stor". Da var det nemlig "blanke holka" og regn på Lillehammer. Det kan jo likegjerne skje igjen i 2014... En suksess er alltid vanskelig å gjenta...
Ingeborg Skrevet 7. januar 2004 #13 Skrevet 7. januar 2004 Hva om det blir skikkelig uvær der oppe i Nord da? Sånn at båter og fly ikke kan komme dit. Eller om det blir skikkelig sprengkulde sånn at det ikke er til å gjøre øvelser i? Og når i tillegg ishockeyforbundet nekter?!? Ikke det at det aldri blir styggvær i sør altså' date=' men det er kanskje på en litt annen måte? Kanskje litt synd, for det er jo flott i Tomsø, men jeg er veldig for gjenbruk - fortsatt.[/quote'] Kan minne om at det var 18-20 minusgrader på Lillehammer, det er det sjelden i nord. Februar i Nord-Norge er vanligvis veldig bra. Som bosatt i nord heier jeg på Tromsø. Dersom Norge i det hele tatt skal søke OL i 2014 (NB! Det er ikke avgjort ennå, det avgjør Stortinget til sommeren), tror jeg Tromsø virker mer eksotisk på IOC som skal avgjøre. Og så er det positivt med verdiskaping i nordregionen. Heia Tromsø!
Arwen Skrevet 7. januar 2004 #14 Skrevet 7. januar 2004 De kommer til å sjekke mulighetene or å utsette det til mars pga lyset.
Spirrevipp Skrevet 7. januar 2004 #15 Skrevet 7. januar 2004 Er litt ambivalent til hele greia jeg... Jeg synes det er flott at den nordlige landsdelen kan få lagt ett slik arrangement til sin region. Tror at ett nytt OL på Lillehammer hadde blitt en gedigen nedtur, ihvertfall siden opplegget var så likt forrige gang. Og de hallene og banene de har på Lillehammer måtte jo uansett blitt kraftig oppusset, det er ikke akkurat sånn at standaren holder i ti år til. MEN er veldig imot at skattepengene mine skal brukes på ett sånt arrangement i det hele tatt. Ihvertfall når det kommer en såpass liten del av befolkningen til nytte som det faktisk gjør. Selv om jeg bor i midt-Norge så tror jeg faktisk jeg hadde foretrukket at det ble lagt til Oslo og omegn, hvor det faktisk bor såpass mye folk at haller og baner kan komme til nytte i ettertid. Det er sinnsykt (nå har jeg egentlig lest at vi ikke skal bruke det uttrykket mer, men what the hell..) masse penger å pøse ut for fasiliteter som blir brukt i 14 dager. Se på Lillehammer etter OL -94!
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2004 #16 Skrevet 7. januar 2004 Med fare for å avsløre graverende kunnskapsmangler i geografi - det bor da litt flere mennesker i tromsø-distriktet enn i lillehammer? Jeg er forøvrig sterkt for gjenbruk. Selv om de i lillehammer-komiteen hadde estimert 100 mill for å shine opp 20 år gamle anlegg. Greit nok at de er gamle da, men de er langt ifra slitte. På den annen side, så er det kanskje urettferdig at en landsdel med så liten befolkning alltid skal ha supre anlegg i sin bakhage? De ville jo fått flotte anlegg i 20 år til. Vikingeskipet står jo store deler av året uten is, for dyrt å ha det igang. Selv om lokale lag vil trene skøyter.
Ingeborg Skrevet 7. januar 2004 #17 Skrevet 7. januar 2004 Med fare for å avsløre graverende kunnskapsmangler i geografi - det bor da litt flere mennesker i tromsø-distriktet enn i lillehammer? Jeg er forøvrig sterkt for gjenbruk. Selv om de i lillehammer-komiteen hadde estimert 100 mill for å shine opp 20 år gamle anlegg. Greit nok at de er gamle da, men de er langt ifra slitte. På den annen side, så er det kanskje urettferdig at en landsdel med så liten befolkning alltid skal ha supre anlegg i sin bakhage? De ville jo fått flotte anlegg i 20 år til. Vikingeskipet står jo store deler av året uten is, for dyrt å ha det igang. Selv om lokale lag vil trene skøyter. Riktignok bor det ikke så veldig mange akkurat på Lillehammer, men det bor betydelig flere mennesker på det sentrale Østlandet enn i Nord-Norge. Reiseavstanden fra Oslos drøye halvmillion innbyggere til Lillehammer er betydelig kortere enn 40.000 bodøværingers avstand til Tromsø. Der er jeg nok enig med de andre. Men jeg synes fortsatt et OL i nord er en fin ide, jeg.
Spirrevipp Skrevet 7. januar 2004 #18 Skrevet 7. januar 2004 Med fare for å avsløre graverende kunnskapsmangler i geografi - det bor da litt flere mennesker i tromsø-distriktet enn i lillehammer? . Jeg mente ikke i forhold til Lillehammer, jeg. Mente i forhold til å ikke arrangere OL i Norge i løpet av de første ti årai det hele tatt, eller eventuelt arrangere i Oslo og omegn. Som du selv sa så står vikingeskipet uten is store deler av året. Det hjelper lite at lokale lag vil trene på skøyter når de ikke kan betale for å ha anlegget i gang. Hadde vikingeskipet vært på en plass med flere lag som kunne spleiset på prisen hadde det kanskje vært mere gjennomførbart?!
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2004 #19 Skrevet 8. januar 2004 Men hvis et anlegg som vikingeskipet skal utnyttes "tilstrekkelig" utenom OL, så må man jo forvente daglige aktiviteter med skøytetrening for forskjellige aldersgrupper og forskjellige lag, ishockey, isdans, curling.. er det flere på is? og så kamper og arrangementer i helgene. Det er ikke sikkert at de heller vil klare å betale for driften, men det rettferdiggjør det litt mer hvis hallen ikke bare brukes onsdag kl 16 for gutte 14 skøyter.. Og selv om lillehammer er relativt nærme for det sentrale østland, så tviler jeg sterkt på at foreldre i oslo gidder kjøre sine håpefulle dit 3 ganger i uka for trening. En og annen helg for stevne eller kamp, ja, men ikke som treningshall. Derfor burde kanskje slike haller kun ligge temmelig nærme byer med et vitalt is-sports-miljø? Er det noen slike i Norge? Så kan man jo ta de andre anleggene, er det noe sted i norge med vitalt bobsleigh-miljø..? Hopping er det jo en del av, ivertfall oslo og trondheim har finfine anlegg i tillegg til lillehammer allerede. Men er det vits i å bygge fancy hoppanlegg i tromsø? Liker tromsøværinger å hoppe på ski, kan man håpe på at de faktisk bruker det?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 8. januar 2004 #20 Skrevet 8. januar 2004 Jeg synes det ble så feil da det ble presentert på nyhetene: "Vi kutter i pensjonsordningene for å spare penger" (som jeg forøvrig er helt enig i) og rett over til "Vi vil søke om OL i 2014 og bruke MILLIARDER på det!" og over til "Brannstifter på lita øy, har ikke penger til psykiatrien." Jeg blir provosert. Blir ikke dere? NEI TIL OL!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå