Gå til innhold

Prøve å bli sivilingeniør eller...?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente på 20 år som lurer på hvilken utdanning jeg skal velge. Håper noen kan hjelpe meg litt! Jeg har vært innom mange utdanningsområder. For noen år siden ville jeg bli journalist, etter det grafisk designer, mens de siste par årene har jeg tenkt mer på noe samfunnsvitenskapelig, som Internasjonale studier eller Europa studier ved UiO. Etter dette har jeg igjen tenkt på juss.. Ja, (alt) for mange forskjellige retninger her.

I det siste har jeg derimot vurdert å bli ingeniør eller sivilinginør. Synes det høres kjempespennende ut! Jeg gikk medier og kommunikasjon på VGS, så jeg har ingen realfag. Vi hadde kun den letteste matten (P-matte), hvor jeg fikk karakteren 6 etter ikke så alt for mye jobbing. Jeg har ca 5,4 i karaktersnitt fra VGS. I år (altså året etter VGS) studerer jeg med kulturstudier, utviklingsstudier og CSR i henholdvsis Vietnam og Argentina. Det er kjempemorsomt og på en måte friåret mitt, men det har også fått meg til å forstå at det ikke er noe samfunnsvitenskapelig jeg kan tenke meg å studere - er lei av å bare lese artikler skrevet med store ord (for å sette det litt på spissen). Det er interessant, men litt for teoretisk etter min mening.

Akkurat nå vil jeg helst gå Industriell design ved NTNU. Problemet er jo at jeg ikke har matten og fysikken som kreves. Derfor tenkte jeg å ta et realfagskurs, antagelig dette: http://hist.no/content/31963/Realfagskurs til neste vår. For å komme inn ved NTNU må man jo ha minimum 4 i R2 matte, jeg er redd jeg ikke skal klare det.. Hva skjer da? Må jeg vente enda et år for å eventuelt komme inn? Man får jo ikke realfagspoeng for realfagskurset, men kan jeg ta privatisteksamen i de samme fagene samtidig, slik at jeg har to sjanser til å få 4er i matten og i tillegg får ekstra konkurransepoeng?

Her er beskrvelsen av industriell design:

http://www.ntnu.no/studier/mtdesig

Hvis jeg ikke kommer inn der (pga for lav mattekarakter), vurderer jeg dette studiet ved HiVe istedet, eventuelt med en master fra NTNU:

http://www.hive.no/studietilbud/ingenior/produktdesign/

Så til spørsmålene!

- Tror dere at jeg kan klare å gjennomføre R1+R2 og fysikken på et halvt år (eller i det hele tatt?)? Jeg har alltid vært flinkere i språk og samfunnsfag enn i matte og naturfag.

- Er det stor forskjell på ingeniørutdanningen ved HiVe og NTNU?

- Jeg vil gjerne bruke karakterne fra VGS til noe.. siden studiet i HiVe har vært "åpent for alle" de siste årene, føles det litt bortkastet å ha jobbet såpass mye på VGS. Er det veldig dumt å tenke sånn?

- Hvordan tror dere jobbmulighetene er for disse utdanningene?

- Vil det vært problemfritt å ta de 3 første årene i Vestfold, for så å ta de siste to årene (master) ved industriell design på NTNU?

- Hvis jeg får 4 på enten realfagskurset eller privatisteksamen, kommer jeg inn på NTNU da? Forutsett at øvrige karakterer er gode nok selvsagt.

Det jeg lurer på er jo egentlig om jeg skal tørre å satse og bruke det neste året til å ta opp relafag. Dette ble sikkert veldig langt og rotete. Jeg vil legge til at jeg er klar for en utfordring, men vil gjerne være litt realistisk også :)Jeg setter stor pris på erfaringer angående de ulike studiene! - Både fra NTNU-studenter, andre studenter, ingeniører fra relevante yrker, og andre som kjenner arbeidsmarkedet. Tar også imot andre tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott du har greid deg fint gjennom P matte, men husk at det kreves en del mer på et siv. ing. studie, og det er ikke noe jeg bare syntes du skal "prøve". Av det du skriver så tolker jeg deg slik at du har vært usikker på hva du har hatt lyst til å gjøre, og har derfor prøvd mye forskjellig. Jeg anbefaler deg å vente med et siv. ing. studie til du er 100% sikker på at du vil det, for det er et tøffere studie enn de fleste andre. Mens du bestemmer deg så kan du f.eks ta matematikken du mangler, det bør gå fint når du har klart deg bra gjennom den første P matten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker på er hvorfor du plutselig har lyst til å gå på denne sivilingeniørlinjen? Husk at når du studerer industriell design på NTNU, så er du nødt til å allerede det første 1,5 årene komme deg gjennom Matematikk 1, 2 og 3, og Mekanikk 1 og 2. Det er forholdsvis tunge matematikk- og fysikkfag som vil få R1 og R2 fra videregående til å virkelig føles som a piece of cake! Har du interesse for realfag, selv om du "alltid har vært flinkere i språk og samfunnsfag enn i matte og naturfag"?

Mange av de som går på sivilingeniør er de som har vært flinkest i klassen i matematikk og fysikk på videregående, og selv de som tar slike fag langt lettere enn gjennomsnittet, er nødt til å jobbe mye for å klare seg (bra) på NTNU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at P-matte er noe helt annet enn R-matta. Jeg fikk 6 i 1P+2P uten å bruke noe tid på matta, og vil egentlig si at man ikke kan sammenligne fagene en gang - de er veldig forskjellige! Det at man får 6 i 2P vil ikke si at man kommer seg lett gjennom R1 og R2. Jeg har alltid likt matte og vært flink i det, så derfor bestemte jeg meg for å ta 1T, R1 og R2. 1T måtte jeg ikke jobbe så altfor mye med, men R1 og R2 har jeg brukt veldig mye tid på. Fagene er ikke for vanskelige, men det krever mye jobbing for å bli flink. For å finne ut om denne matta er noe for deg, kan du jo finne deg bøker og se litt på det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert Industriell design ved NTNU.

Vil først si at jeg er enig med de andre om at det nok vil bli veldig hardt med den matten du har. Jeg hadde 6 i R2, men slet med å følge med på matematikken på NTNU.

Hva med å prøve å lese litt på mattefagene på egenhånd? Du må jo i teorien ta både 1T, R1 og R2, for fagene bygger på hverandre? Du finner noen eksempeloppgaver fra alle de fagene på http://sinus.cappelendamm.no/ Bare sånn at du kan få et lite bilde av hvordan slik matte er.

Jeg har tro på at alle klarer matten hvis de bare har nok motivasjon og tålmodighet. Men hvis du finner ut i løpet av de første månedene at du "hater" matte, så vil nok ikke det bli lettere med mer avanserte fag.

Du får sende meg en PM hvis du vil vite noe mer konkret om studiet, så kan jeg svare etter beste evne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ingeniør på HIVe (ikke industridesign, men kjenner jo de som gjør det...)

Jeg har alltiv vært "elendig" i matte, men bestemte meg likevel for å ta sommerkurs og begynte deretter rett på studiet. Jeg hadde 4 i matte fra førsteklasse og ingen som helst fysikkkunnskap.

Det har gått veldig greit faktisk. Jeg tar ting lett, og sliter jeg med noe så jobber jeg til jeg får det til.

Industridesign har et matteemne som heter statikk i tillegg til det vi andre har, samt endel fysikk (bl.a fasthetslære) det første året.

Men såvist jeg skjønner så er det fullt overkommelig om du jobber jevnt og trutt og ikke er for treig i toppen.

Den matten vi har første året er emnene matriser, komplekse tall, derivasjon, integrasjon, differensiallikninger og minste kvadraters metode. I fysikk er det mekanikk og elektromagnetisme (og fasthetslære for deg da).

Jeg er glad for at jeg ikke "kastet bort" et helt år på realfagskurs og begynte rett på, så om du har hodet og evner til det så ville jeg gått veien via sommerkurs.

Med dagens ingeniørmangel er du sikret gode jobber selv om du ikke kommer fra NTNU.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MorAase

Om du ikke aner hva du skal bli her i livet så ja, prøv. Forøvrig, bli noe som inneholder fag du synes er gøy å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...