Gå til innhold

Melkefri sunn dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan gi meg et forslag til en sunn, og melkeproduktfri, kostholdsplan? Dvs forslag til dagsmeny. Helst på rundt 1600 kcal.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Morgen: Knekkebrød med kalkunpålegg,agurk,tomat,salat. kaffe / vann

mellommåltid:nøtter

Lunch: Frukt , Knekkebrød med kalkunpålegg,agurk,tomat,salat. kaffe / vann

Middag: Ovnsbakt i leirgryte (uten bruk av smør, el olje) med laks,grov ris,squash,gulrot,hvitløksfedd feks

Dessert: Jordbær

Kveldsmat: mer knekkis eller grovt brød med sunt pålegg

Skrevet

Har du prøvd å lage melk av havregryn, altså havremelk? Da koster en liter deg nøyaktig 1,50,- med andre ord så er det veldig billig, og ja - jeg synes det er godt også! :) Vet ikke om du er intr i vanlig søtning, jeg er ikke for det, så om du vil ha den søt så hadde jeg brukt yaconsirup eller stevia. Og ta gjerne litt salt i når du lager, selv klarer jeg fint å drikke den rein. Men bruker havremelk mest i smoothie,havregrøt,kakao,mat,bakst,suppe etc... der jeg ellers hadde brukt kumelk. men drikker tine sin ekstra lett til vanlig da(men du kan fint drikke havremelk). Idag lagde jeg tre liter(går fort opp her i huset...), og den ene lagde jeg med sjokoladesmak, sjokolademelk rett og slett, sunn også :)

Skrevet

Forslag til sunn mat: Fullkornspitabrød(finnes i frysedisk, eller du kan bake selv) fylt med det du vil, enten vegetar eller laks/kylling. Evnt mager kesam/mager cottage chesse/tomatpure eller pesto om du vil ha det litt saftigere.

Fullkornswrap.

Smoothiegrøt og smoothie.

Havregryn med smoothie over.

Havregrøt/gryn med bær og nøtter.

Hjemmelaget tomatsuppe.

Byggrynsgrøt med havremelk.

Hjemmelaget SUNN middagspai(har oppskrift),

Hjemmelaget sunn skogsbærpai.

Kyllingkjøttdeig med fullkornsris og sursøt saus.

Kyllinfile med noe godt tilbehør.

Stekt ris(med masse grønnsaker, og egg, og evnt reker i)

Hjemmelaget fiskegrateng

Hjemmelaget fiskeboller

Skrevet

jeg har selv laktoseintoloranse og har kuttet ut melkeprodukter, men erstattet vanlig melk med laktosefri melk, ellers spiser jeg vanlig mat, bare kutter ut sauser som basert på melk og baker brød selv. Det er ikke så vanskelig som mange tror, det blir en rutine og så deilig det er så slippe all ubehagen. er jeg sløv en dag og spiser noe med melk i så angrer jeg virkelig for det er så vondt og fælt. Det er heller ikke noe særlig å se gravid ut.

Så til kosthold vil jeg bare si at du kan spise det aller meste bare kutte ut meieriprodukter og eventuellt erstatte dem med melkefri produkter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...