Gjest Luren Skrevet 6. januar 2004 #1 Skrevet 6. januar 2004 Hei! Jeg er elev ved Almenn, andre året- og lurer på en liten ting, som jeg håper noen av dere kan svare på. Det gjelder standpunktskarakterer. Da jeg gikk ut av GK, var det fire avgangsfag; matte, naturfag, økonomi & it og engelsk, dette året (VK1) er avgangsfagene eldre historie, samfunnslære, tysk og geografi, og tredje året er alle fag avgangsfag (eller?). Det jeg lurer på er om det er disse standpunktskarakterene på GK, VK1 og VK2 som er avgjørende når jeg skal søke meg videre på universiteter eller liknende, og ikke disse karakterene jeg får til jul feks? Har forøvrig valgt matte og engelsk som tilvalgsfag i år, vil det si at jeg får to standpunktskarakterer i disse to fagene?
liv Skrevet 6. januar 2004 #2 Skrevet 6. januar 2004 det er standpunktkarakterene som teller når di skl søke deg videre på skole ja. ikke karakterene til jul. (i tredje er det standpunkt i alle resterende fag du fortsatt ikke har fått det i ja..) Men f.x om du har matte får du standpunkt i 1, 2og 3..
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #3 Skrevet 9. januar 2004 Studieretningsfag og valgfag teller også som standpunkt! Regner med at du har et par av disse? Dersom du hadde c-språk (fransk, spansk, italiensk, russisk, latin, japansk) i første klasse regnes også den karakteren som standpunktkarakter. Alle eventuelle studieretningsfag du har i år VK1 (som matte, fysikk, kjemi, biologi, engelsk, samfunnskunnskap, musikk, form & farge osv) og valgfag (som psykologi, pol. idéhistorie, sosialantropologi, astronomi, ballspill osv) og alle c-språk vil også telle like mye som fellesfagene på vitnemålet. Det samme gjelder i tredje klasse. For øvrig syns jeg det er veldig rart at rådgiver og lærer ikke har informert deg om dette? Altså: I første klasse teller karakteren i: matte, naturfag, økonomi & it og engelsk (+evt. c-språk) I andre klasse: eldre historie, samfunnslære, tysk og geografi (+dine studieretningsfag matte og engelsk) I tredje klasse: nyere historie, religion, gym, norsk hovedmål, norsk sidemål, norsk muntlig (hvis du fortsetter med dine studieretningsfag vil du få én karakter i matte og to i engelsk (én i skriftlig og én i muntlig) Altså til sammen 19 fag. Disse karakterene vil telle like mye. Ved siden av kommer eksamensresultatene dine. I år må du opp i enten skriftlig eller muntlig, neste år kommer du opp i norsk hovedmål, norsk sidemål, et studieretningsfag og et muntlig fag. Håper dette var til hjelp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå