AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #1 Skrevet 8. februar 2012 Vi har tidligere blitt lignet hver for oss, men i juni i fjor giftet vi oss. Hvordan vil det da bli med selvangivelsen? Vil vi få en felles, eller vil vi fortsatt få hver vår? Vi har to barn sammen i barnehagealder, har hus der jeg står som deleier og to biler som står i hans navn. Jeg har et lite studielån, men min mann har ca 200.000 i privatlån. Grunnen til at jeg spør er at jeg trekker endel ekstra i skatt hver mnd for å være på den sikre siden, og min mann jobber en del overtid og det blir alltid tull med skattetrekket, så han ender alltid opp med restskatt. Vil mine skattepenger forsvinne i "sluket" til min mann nå?? Vi har felles økonomi, men etter vi har betalt inn til felleskontoene beholder vi resten av lønna på hver vår brukskonto, og siden han har mer enn dobbel så høy lønn som meg, så har han en god del ekstra hver mnd, mens jeg bruker skattepengene mine hvert år som mine egne kosepenger... Litt inviklet forklart, men håper noen kan hjelpe meg
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #3 Skrevet 9. februar 2012 Dere vil alltid få hver deres selvangivelse. Selvangivelsen som kommer nå, vil være som den alltid har vært, men fra neste år av vil dere lignes "sammen". De helt store endringene vil det likevel ikke bety. Hvis du betaler for mye i skatt og mannen din for lite, vil du få tilbake mens han er skyldig. Når dere leverer inn selvsangivelsen, kan dere selv velge om dere skal dele lån osv likt eller føre opp kun hos den ene.
Yummy_Mummy Skrevet 9. februar 2012 #4 Skrevet 9. februar 2012 Dere får fremdeles hver deres selvangivelse, og hvert deres oppgjør. Men de likner på den måten som er mest hensiktsmessig for dere samlet. Selvom dere derfor deler opp fradrag, så kan det bli endret når de kontrollerer selvangivelsen. Og dermed kan du få restskatt og han få igjen selvom du har betalt inn ekstra. Da bør dere ta et privat oppgjør etterpå. Det er jo ikke rettferdig at han som da betaler for lite gjennom hele året skal få enda mer etterpå. Også kan det jo være greit at han er realistisk og melder inn hvor mye han regner med å tjene da slik at skattekortet blir riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå