Gå til innhold

Intervalltrening for dummies?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg virkelig hater å løpe....Men pga kneskader er det det jeg må gjøre nå hvis jeg skal få trent. Jeg har lagt på meg masse fordi jeg ikke har kunnet trene skikkelig og har trøstespist desto mer... Dumt ja! :sjenert:

Har tatt meg litt i nakken nå da. Og begynt å jogge, løper på mølle. Alle anbefaler intervalltrening, men helt ærlig - jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det. :sjenert: Så jeg hadde blitt veldig glad om noen kunne forklare meg - på en veeeeldig enkel måte. Føler meg dum, så tør ikke spørre på helsestudioet. Tenker løpeøkter på ca 30 min.

Håper noen tar seg tid! :takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelt program:

Start med gå (hastighet 5.5-6.0) på mølla, i 5 minutter. Øk hastighet gradvis slik at du det siste minuttet jogger sakte (f.eks. hastighet 7.5)

Deretter øker du hastighet (f.eks. til 9.0) i 4 minutter. Deretter tilbake til 7.5 i 3 minutter. Gjenta dette 4 ganger. Tilslutt trapper du ned fra 7.5 til 5.5-6.0 i 5 minutter.

Altså:

Oppvarming 5 min

1.intervall 4 min

Gå/jogg sakte 3 min

2.intervall 4 min

Gå/jogg sakte 3 min

3.intervall 4 min

Gå/jogg sakte 3 min

4.intervall 4 min

Nedtrapping 5 min

Totalt 35 min

Hastighetene må du finne ut av selv, men jeg synes det var greit å begynne med dette da jeg startet med intervalltrening.

Tommelfingerregel: Hastigheten under intervallene skal være slik at du klarer å holde ut i 4 minutter, men ikke så veldig mye mer. Hastigheten mellom intervallene skal være såpass rolig at du får pulsen ned og blir klar for et nytt intervall, men ikke så lav at du blir "kald".

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! Dette ser jo helt overkommelig ut :jepp:

Skal prøve å følge oppskriften din på trening i morgen, tusen takk for hjelp! :takke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...