AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #1 Skrevet 8. februar 2012 Hei, Jeg vurderer å begynne å pendle til byen jeg studerer i. Har allerede bodd her i 3 år, ønsker å kjøpe leilighet med kjæresten som bor på hjemstedet vårt. Jeg skal studere i mange år til, og er veldig mentalt forberedt på å bli samboer nå. Problemet er at det tar to timer med tog hver vei. Det vil være skole 2-3-4 ganger i uka, men det er ikke obligatorisk. Jeg liker godt å ta tog, og jeg tenker uansett på å lese på toget, da det er mye lesing på studiet mitt. Om morgenen drar jeg heller litt ekstra tidlig og sover de to timene, slik at jeg ankommer studiestedet i vettug tid og opplagt til å begynne å lese. Men det er jo snakk om 4 timer daglig, 2-3-4 ganger i uka. Blir det for drøyt? Er det andre her som pendler og som kan dele erfaringer? Jeg vil høre alt, både fordeler og ulemper. Takk på forhånd!
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #2 Skrevet 8. februar 2012 Jeg tror at hvis du er innstilt på det så kommer det til å gå greit. Hvis du trivs godt på studiet, og hvis du trivs godt som samboer tror jeg det kommer til å gå fint :-) Jeg har ikke vært pendler før, men blir det mest sannsynlig til høsten av. Vet ikke helt om jeg gleder meg eller gruer meg ettersom jeg ikke vet noe om studiet enda. Lykke til med både studiet og eventuelt samboerskap :-)
Miah Skrevet 9. februar 2012 #3 Skrevet 9. februar 2012 Jeg gikk tre år på videregående ca. 2 timer fra hjemstedet mitt, og det var noe drit. Du aner ikke hvor mye tid som gikk vekk på reising. Selv om jeg kanskje sa at "jeg kan da lese på bussen", så gikk det som regel ikke pga for mye folk, støy eller at jeg rett og slett var alt for trøtt. Når folk i klassen min kunne stå opp og gå til skolen samtidig som jeg allerede hadde vært på bussen i 2 timer og vært våken i 3 timer, så sier det seg egentlig selv hvor lite søvn jeg ofte fikk. Jeg ble sur og forbannet, trøtt og lei. Kunne ikke akkurat legge meg tidligere heller, siden jeg hadde mye arbeid, lekser og prøver å lese til. Min mor jobber enda litt lenger vekke enn jeg gikk på skole - ca 2 timer og 20 min. Det er alt, alt for langt. Tingen er at det ikke tar såpass lang tid med bil, men med busser som kjører alle slags omveier og morgentrafikk så blir det ganske så mye ekstra tid. Min mor er drittsliten, og uansett om vi har et fint hus på landet så ser hun seg nå om etter en MYE mindre leilighet nærmere byen. Dette er faktisk mye dyrere enn huset vårt, men det er verdt det fordi denne reisingen tar såpass mye av tiden vår at vi rett og slett er drittlei. Det er allerede for få timer i døgnet om vi ikke skal bruke ca. 4 timer hver eneste dag på å sitte på en buss/tog/bil. Nuff said. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #4 Skrevet 9. februar 2012 Jeg vurderer akkurat det samme selv! Nå har jeg tre skoledager i uka, og kunne nok greid det fint, men neste semester blir det dessverre 5 dager i uka, og da blir det for hardt å pendle hver dag med tog (også to timer). Men etter 5 år med kjæresten er jeg kjempelei av å kun ses i helgene, så jeg har sååå lyst til å bosette meg hos han. Så jeg er også nysgjerrig på andres erfaringer. Min eneste plan nå er å vurdere å pendle når jeg begynner på masteroppgaven - vil det være dumt, mon tro?
cellar Skrevet 9. februar 2012 #5 Skrevet 9. februar 2012 Så lenge du er innstilt på det og har tenkt nøye gjennom det så kan det gå bra. Men du må være forberedt på at døgnet får mindre timer, og at fritiden din blir noe punktert de dagene du har skole. Det er jo også et minus at du ikke like lett kan være med på ting som skjer på studiestedet, du må planlegge mye mer. Jeg hadde 2stk i min klasse som pendlet i 4,5 time hver dag Den ene ble så lei av det og flyttet fra samboeren for å bo nærmere skolen, den andre sluttet.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #6 Skrevet 9. februar 2012 Helt ærlig så syntes jeg det høres i overkant mye ut. To timer hver vei, blir fire timer per dag du reiser inn til studiestedet, og det er etter min mening alt for mye. I tillegg så kan det også oppstå forsinkelser, noe det ofte gjør om vinteren, og da vil du bruke ennå lengere tid. Sier ikke dette for å være negativ, for det kan helt klart fungere en stund, spesielt om man trives på studiet. Men over tid blir de fleste så lei av en slik ordning (pga. manglende fritid, søvn o.l. som beskrevet over i andre innlegg) og man faller lett inn i en traust hverdag som består av spise, skole, sove og lite mer enn det. Når man bruker så mye tid på å reise, så vil deg også være begrenset hvor mye tid man får som samboere i det daglige fordi man stort sett går rett i seng når man kommer hjem fra en lang dag. I tillegg bør man også tenke over at man risikerer å gå glipp av mye studiesosialt og evt. også faglige seminarer o.l. utover det obligatoriske som man hadde hatt mulighet til dersom man hadde bodd nærme nok. Selv bodde jeg over mange år ca litt over en time reisevei per vei fra mitt studiested, og jeg sitter igjen med en blandet erfaring fra det. Jeg er glad fordi det var mye billigere å bo der, så jeg sparte en del penger, men jeg gikk nok også glipp av en del sosialt. Litt over en time gikk, men det var helt på smertegrensen fordi jeg gikk et hardt studie med lange dager (ikke uvanlig å være hjemme midnatt), og optimalt sett skulle jeg nok unnet meg å bo litt nærmere hvertfall det siste året. I etterkant ser jeg at to timer hver vei hadde blitt alt for mye for meg.
Bluegreen Skrevet 9. februar 2012 #7 Skrevet 9. februar 2012 Hei, Jeg vurderer å begynne å pendle til byen jeg studerer i. Har allerede bodd her i 3 år, ønsker å kjøpe leilighet med kjæresten som bor på hjemstedet vårt. Jeg skal studere i mange år til, og er veldig mentalt forberedt på å bli samboer nå. Problemet er at det tar to timer med tog hver vei. Det vil være skole 2-3-4 ganger i uka, men det er ikke obligatorisk. Jeg liker godt å ta tog, og jeg tenker uansett på å lese på toget, da det er mye lesing på studiet mitt. Om morgenen drar jeg heller litt ekstra tidlig og sover de to timene, slik at jeg ankommer studiestedet i vettug tid og opplagt til å begynne å lese. Men det er jo snakk om 4 timer daglig, 2-3-4 ganger i uka. Blir det for drøyt? Er det andre her som pendler og som kan dele erfaringer? Jeg vil høre alt, både fordeler og ulemper. Takk på forhånd! Jeg gjør det sånn, men ikke så mange ganger i uka som deg. Vanligvis to ganger, noen ganger tre. Jeg synes det fungerer, men noen ganger hater jeg det også. Heldigvis kan jeg kjøre dersom jeg en dag skulle føle meg dårlig og ikke vil sitter på et fullt tog. Jeg har også et sted ved studieplassen jeg kan sove over når det er ekstraordinær forelesning morgenen etter vanlig forelesning. Det hjelper masse. Det beste med det: vi betaler til sammen 3000 på lånet på huset vårt, og jeg brukte å betale 6000 alene for leiligheten i byen :b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #8 Skrevet 9. februar 2012 Så lenge muligheten for å lese og sove på toget er der synes jeg du skal gå for det. I tillegg bestemmer du jo selv hvor ofte du vil reise til studiestedet ditt. 4 ganger i uka høres mye ut for en så lang togreise, men dersom du får utnyttet de timene på toget til noe fornuftig, så er det vel helt greit. Du virker også veldig innstilt på denne forandringen Jeg regner med du allerede tar toget hjem til kjæresten relativt ofte? Jeg dro hjem til kjæresten hver eneste helg (litt over 3 timer med bil), og tenker som så at den turen du slipper å ta hjem, den kan du heller bruke på å reise til studiestedet kanskje en rar tankegang men.. Jeg angrer veldig på at jeg ikke flytta til kjæresten min og heller pendla til skolen. Grunnen til det er at jeg i ettertid ser at mange av forelesningene var veldig bortkasta og at jeg egentlig ikke hadde fått særlig utbytte av å være på de fleste av dem. I tillegg savna jeg jo selvsagt kjæresten, og hadde veldig lyst til å bo sammen med han.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #9 Skrevet 9. februar 2012 jeg kjører 30 min med bil, 50 min med tog og er på skolen 45 min før det starter(heller 45 min før, enn 15 min etter). til TS er det regiontog så vil det nok gå bra å lese på toget, men er det lokaltog så er det ikke like lett.
Pixtive Skrevet 9. februar 2012 #10 Skrevet 9. februar 2012 Personlig hadde eg aldri orket å måtte pendle så mye nei, men nå bor eg dermed 5 minutter å gå ifra skolen da :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #11 Skrevet 10. februar 2012 Ja, det er regionto. Jeg kjører fra start til stopp (endestasjon til endestasjon) så får alltid plass å sitte Det er også stilleavdeling på toget, så man får ro til å lese. Tusen takk for alle som har delt sine erfaringer
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. februar 2012 #12 Skrevet 10. februar 2012 Bare et ops, stilleavdelingen på toget funker dårlig til å lese når det er mørkt ute, de har som regel lav lysstyrke på for at folk skal få sove Om du ikke har eget boklys da. Jeg har pendlet to dager i uka omtrent like langt som deg (muligens på samme bane :gjeiper:), og jeg må si at det ble tungt etterhvert. Det gikk over en periode, men jeg hadde aldri basert meg på å gjøre det i 3 år.
Tabris Skrevet 10. februar 2012 #13 Skrevet 10. februar 2012 Jeg tok min master på den måten. Det var tre og en halv time med tog hver vei. Men jeg reiste bare ned ca en gang i måneden, på viktige seminarer, møter og eksamener. Ellers hadde det blitt for tungt og slitsomt. Resten studerte jeg selv, og hadde mailkontakt med faglærerne. Det gikk veldig greit, selv om det selvsagt var en tyngre måte å gjøre det på.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #14 Skrevet 10. februar 2012 Folk er forskjellige. 2 timer hver vei er helt greit for noen, mens for aldre blir det helt uutholdelig. Tror likevel 2 timer er litt i overkant av hva de fleste ville orket, for 4 timer som man er "fastlåst på toget" utgjør ganske mye av dagen/døgnet! Selv synes jeg det er skikkelig kjipt å måtte kjøre hjemmefra 25 minutter før forelesningen starter for å finne parkering osv., så jeg er på utkikk etter bolig så nært studiestedet som mulig, helst med maks 15-20 minutters gangsavstand/5 minutters sykkelavstand :gjeiper: Så for meg hadde nok pendling ikke passet noe særlig bra.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #15 Skrevet 10. februar 2012 Bare et ops, stilleavdelingen på toget funker dårlig til å lese når det er mørkt ute, de har som regel lav lysstyrke på for at folk skal få sove Om du ikke har eget boklys da. Jeg har pendlet to dager i uka omtrent like langt som deg (muligens på samme bane :gjeiper:), og jeg må si at det ble tungt etterhvert. Det gikk over en periode, men jeg hadde aldri basert meg på å gjøre det i 3 år. Ja, jeg vet det Men er ikke noe problem med halv ti-toget for eks. Bare å ta opp rullgardina. Ja, er vel ikke så mange "baner" som tar to timer fra ende til ende, så kan tenkes det Jeg tenker jeg får prøve, og så får vi se. Blir jeg lei, får jeg bare leie en hybel og ukependle (dra hjem i helgene) 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #16 Skrevet 10. februar 2012 Må også legge til at jeg naturlig nok har mange venner på studiestedet nå, som jeg vet jeg får låne sofaen av en gang i blant Da kan jeg for eks. sove over der de gangene jeg skulle begynne på skolen klokka åtte, for å slippe å ta toget som går før kl. 06.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #17 Skrevet 10. februar 2012 Jeg pendler nå, 1,5 - 2 timer en vei. Det kommer an på om jeg blir kjørt til stasjonen eller ikke. Jeg har gjort det siden august nå og det er slitsomt! Som noen andre sier her så blir hverdagen veldig amputert og kort. Det er ikke bare bare å lese på toget heller, selv om du har plass til å lese så blir det mye bråk og støy. Og ofte så er du så sliten på vei hjem igjen at du bare sovner. Jeg har skole 4 dager i uka. Det er mye sosialt jeg går glipp av og det i det hele tatt bare nyte det å være student. Det blir bare stress og ved eksamenstiden så var det enda verre. Jeg kaster i hvertfall inn håndkle nå og flytter til studiestedet. Jeg var innstilt på at det skulle gå bra, men den mister man etterhvert.. Men lykke til!
Luckyme Skrevet 11. februar 2012 #18 Skrevet 11. februar 2012 Hei. Jeg bruker 1 1/2 - 2 time til skolen. Går overraskende greit, hadde gruet meg på forhånd, men togturen har vist seg til å være en super mulighet til å forberede seg til timen eller til tester. Ser på det som en del av selvstudie hvor man får brukt reisetiden effektivt. 2 timer er jo lang reisetid, men tenker man positivt og ser alle fordelene er det ikke så ille
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå