Gå til innhold

Temabryllup...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her igjen, og drømmer om bryllupet mitt. :ler: Jeg har søkt litt her og der på norske sider, men finner ikke det jeg er på jakt etter. Det finnes nok stoff å ta fra den store vide verden, men jeg hadde blitt kjempeglad om det hadde vært flere temaer til bryllup på KG. Det jeg er på jakt etter, er hvordan å planlegge og gjennomføre et middelalderlignendebryllup i Norge. Et som er inspirert av Baldurs Gate, Icewind Dale kombinert med faktiske tradisjoner. Norske og keltiske. Ikke kravstor, jeg. :D :sjarmor:

Jeg hadde blitt kjempeglad om noen, eller sjefen sjøl hadde kommet på flere temasettinger for et bryllup. Savner det. Gi meg gjerne tips jenter. Jeg elsker å planlegge, selv om Saeriamannen og jeg ikke har satt noen dato ennå. :ler:

Musikkmessig har jeg kommet frem til at musikk av Michael Hoenig og Jeremy Soule hadde vært perfekt, kjolen er funnet, men resten kunne jeg trengt litt hjelp til..

Hadde vært gøy om andre temaer for bryllup hadde kommet på banen. Enig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har et slags tema, men ike 100% gjennomført. For oss blir det en blanding av gammelt (kirken= 800 år, Bjørnsgard=mange eldgamle trebygninger, musikk= norsk tradisjonell folkemusikk, kjolen er laget av 90 år gammel stoff, vi skal ankomme Bjørnsard i robåt med felespiller) og nytt (nysydd kjole, moderne mat, band skal spille moderne musikk utpå kvelden). I tillegg skal vi vektlegge at vi er kristne. Ikke akkurat noe gjennomført tema a la middelalder eller troll e.l., men det blir likevel personlig for oss!

Skrevet

Hørtes koselig, og ikke minst romantisk ut. :hjerter: Selv er jeg ikke troende, men har en forkjærlighet for de tingene jeg nevnte i innlegget mitt over.

Tror jeg begynner å bli litt vel giftesyk og drømmende... :ler:

Skrevet

Har merket meg det, ja :ler:

Jeg var (og er,s elvsagt) veldig gifytesyk, men istedet for å vente på frieri så gjorde jeg det slik: kjæresten min begynte å snakke om sommerferien (dette var i september) og sa han hadde lyst til å dra et eksotisk sted. Da sa jeg: "jeg planlegger en litt annen type ferie til neste år..." Han fikk litt sjokk da han skjønte hva jeg mente, og det tok litt tid for ham å innstille seg på bryllup, men nå er han minst lik ivrig som meg! Gutter trenger ofte litt tid på seg... :ler:

Men slik jeg har forstått det, så er det bare budsjettet som må gå opp før dere tar skrittet fullt ut? Hva med å prøve å spare ned på noen detaljer, men likevel ha middelaldertema? Færre gjester, hjemmelaget mat eller andre lure sparetips (finnes en egen tråd om det et sted på kg, tror jeg=.

Ellers får du jo bare ta tiden til hjelp - den går fortere enn du aner! Den som venter på noe godt osv....!

Skrevet

Tusen takk, Camie.. Denne skal gjennomgås nøye! :D

Skrevet

saeriak, har du bilde av kjolen du har funnet?ble nysgjerrig nå! :D

Skrevet

Nydelig kjole, synes jeg!

Jeg drømte selv om å ha et bryllup med middelaldertema for en stund siden :( ( nå ja, det er en annen historie), og fant ut at ting som kirke/vielsessted og mat enkelt burde kunne tilpasses temaet. Altså foruten musikk og kjole, som er nevnt. Har du forresten også tenkt at brudgommen skal trekke i middelalderkofte?

Jeg vet ikke hvor du bor i landet, men her i Oslo må det være både romantisk og veldig middelaldersk å bli viet i kirkeruinene på hovedøya. Passende lokaler er det kanskje litt værre med, jeg funderte (pga budsjettet) på å rett og slett ha et partytelt på Langøyene, og pynte det opp litt slik at det også fikk rette middelalderstilen. Kanskje over grensen harry å ha partytelt, så jeg var litt usikker her. Når det gjelder mat går det jo an å helgrille f.eks. lam, lage brød på middelaldervis og lage en enkel salat som du pynter opp med å ha lavendelblomster i, de er fullt spiselige og typisk middelalder. Lukter godt og pynter opp fint ellers også.

Jeg ble litt revet med her, men ønsker deg uansett lykke til med planleggingen!

Skrevet

Hei, Tenker.

Glemte visst å nevne at stedet bryllupet en dag skal stå er funnet. Kronstad Hovedgård kommer vi til å velge. 1.etg. har stått siden 1100 tallet. Den gangen var det et kloster. Du kan se det her: http://www.fnveteran.no/ Klikk på linken Kronstad Hovedgård for å se bilde. Siden jeg er medlem av FN veteranforeningen får jeg leie huset billig. :D Om jeg får lov å henge noe opp, som f.eks stoffer lags vegger og fra tak, er noe som kommer an på riksantikvaren. Det er en kamp hver gang de må fikse noe på huset, siden det er verneverdig.

Om brudgommen går med på å trekke i et middelalderinspirert antrekk er jeg ikke helt sikker på, men det viktigste er å få en god ramme rundt det hele. Godt jeg skal begynne å studere arkeologi. Mange av forelesingene skal faktisk foregå på et museum, og der kan jeg nok hente litt inspirasjon. I tillegg vil jeg ha en litt mørk, mystisk/mytisk ramme med tanke på pynting av lokalet mm. (Levende lys på høye smijernsstaker, nydelige blomster og vakre stoffer) Kirke blir det ikke, men om været hadde tillatt det kunne jeg tenke meg å ri i damesadel inn i et skogholt, for å bli viet der. Men...jeg bor i Bergen, så jeg kan ikke akkurat belage meg på godvær... :ler:

Ja, jeg drømmer...og drømmer....og drømmer. :D

Skrevet

Så fint det var på Kronstad Hovedgård :D

:: drømme ::

Drømmekjolen din var helt skjønn..... :)

Skrevet
Så fint det var på Kronstad Hovedgård :D

:: drømme ::

Drømmekjolen din var helt skjønn..... :)

Takk, Diva.

Halve morroa med Kronstad, bortsett fra at det er pent er at det ikke koster mange lappene å leie hele huset..Enda billigere å bare leie en etasje...

Drømmer videre... :ler: (Tror alle her inne, spesielt stakkars Popelka, vet at jeg holder på å omkomme av giftesyken!) :hoho:

Skrevet

Det blir sikkert flott å ha bryllupet der.

Selv om du sa at du allerede hadde funnet en del info fra utlandet, vil jeg anbefale deg å sjekke ut denne siden:

http://www.drizzle.com/~celyn/mrwp/mrwp.html

Spesielt FAQ- sidene. Det er visst mange i utlandet/USA som er hekta på middelalder...

Skrevet

Takk, tenker.

Jeg har vært en tur innom siden, og lagt den i favorittmappa mi. :D

Greit å ha den dagen jeg virkelig, og for alvor får bruk for den... I nær fremtid vil jeg lese mer på den siden, og drømme videre... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...