kaja16 Skrevet 8. februar 2012 #1 Skrevet 8. februar 2012 Hei! Jeg går 2.året på vgs nå, og jeg har valgt disse programfagene: Matematikk S1, Rettslære, Økonomistyring og sosiologi og sosiolantropologi (usikker på hvordan man skriver det). Jeg lurte på om jeg har like gode muligheter som andre som har hatt realfag på jobber som ikke krever spesiell studiekompetanse, men bare vanlig generell studiekompetanse? Har noen venner som rakker ned litt på meg, siden jeg ikke tok realfag. Men jeg synes det er mye bedre for meg å ha fag innen samfunnsfag, språk og økonomi i og meg at jeg ikke orker realfag i 2 år til, og vet jeg kan gjøre det bedre. Nå ble det alt for mye tekst..Men håper noen av dere genier kan hjelpe meg!
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #2 Skrevet 8. februar 2012 Så lenge du ikke skal studere noe som krever realfag som inntakskrav så spiller det jo ingen rolle. En arbeidsgiver vil neppe se på hvilke fag du har (spesiellt ikke når du går allmenne fag). I teorien så har du ikke kompetanse til et spesiellt arbeid etter allmennefag. Når man går allmennfag på vgs så bør man velge ut programfagene kun etter interesse, for alt det dreier seg om er å få (gode) karakterer egentlig. Bedre å ha 5 i sosiologi enn en 2´er i matematikk! 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #3 Skrevet 8. februar 2012 En arbeidsgiver ser lite på videregåendefag. Fagsammensetningen på videregående er kun viktig hvis du skal studere noe som krever realfag.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #4 Skrevet 8. februar 2012 Så lenge du ikke skal studere noe som krever realfag som inntakskrav så spiller det jo ingen rolle. En arbeidsgiver vil neppe se på hvilke fag du har (spesiellt ikke når du går allmenne fag). I teorien så har du ikke kompetanse til et spesiellt arbeid etter allmennefag. Når man går allmennfag på vgs så bør man velge ut programfagene kun etter interesse, for alt det dreier seg om er å få (gode) karakterer egentlig. Bedre å ha 5 i sosiologi enn en 2´er i matematikk! Nei. For elever flest er det bedre å ha 2 i f.eks matematikk R2 enn å ha 5 i f.eks sosiologi.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #5 Skrevet 8. februar 2012 Nei. For elever flest er det bedre å ha 2 i f.eks matematikk R2 enn å ha 5 i f.eks sosiologi. Hva det betyr for de fleste elever er revnende likegyldig, det er hva det betyr i praksis som har noe å si. De oppdager når de blir eldre at en 5´er i sosiologi trekker snittet mer opp enn en 2´er i R2. Jeg hadde også den mentaliteten første året jeg gikk på gymnaset. Det var realfag som tellte, det var det som lurt osv. Men fant ut i tide at realfag ikke er særlig lurt når du ikke interresser deg for det
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #6 Skrevet 8. februar 2012 Hva det betyr for de fleste elever er revnende likegyldig, det er hva det betyr i praksis som har noe å si. De oppdager når de blir eldre at en 5´er i sosiologi trekker snittet mer opp enn en 2´er i R2. Jeg hadde også den mentaliteten første året jeg gikk på gymnaset. Det var realfag som tellte, det var det som lurt osv. Men fant ut i tide at realfag ikke er særlig lurt når du ikke interresser deg for det Såfremt en elev ikke har veldig gode karakterer, er det bedre å få 2 i R2 og ett realfagspoeng, enn å få 5 i sosiologi og ingen tilleggspoeng. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #7 Skrevet 8. februar 2012 Såfremt en elev ikke har veldig gode karakterer, er det bedre å få 2 i R2 og ett realfagspoeng, enn å få 5 i sosiologi og ingen tilleggspoeng. Jeg brukte det som et enkelt eksempel for å understreke at det er lurt å velge etter interesse.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #8 Skrevet 8. februar 2012 Jeg brukte det som et enkelt eksempel for å understreke at det er lurt å velge etter interesse. For å understreke at det er lurt? Som jeg har sagt to ganger, det er bedre for skolepoeng/konkurransepoeng-summen din å få middelmådig karakter i realfag, enn å få god karakter i andre fag. 1
Porcelain Skrevet 8. februar 2012 #9 Skrevet 8. februar 2012 Ta fag du interesserer deg for! Den eneste grunnen til å ta realfag dersom du ikke er interessert i det er for å få ekstrapoeng når det gjelder opptak til høyere studier, men på de fleste ikke-"prestisje"studier trenger du ikke dette. Ei venninne styrte klar av alt som het realfag, tok humanistiske fag og hadde gode nok karakterer overall til å komme inn på jus i Oslo rett fra vgs. I tillegg fikk hun gjennom vgs-fagene gode muligheter til å smake på alternativer videre.
Gjest Solsmil Skrevet 9. februar 2012 #10 Skrevet 9. februar 2012 Nei. For elever flest er det bedre å ha 2 i f.eks matematikk R2 enn å ha 5 i f.eks sosiologi. haha, hvorfor det?? selv om du får tillegspoeng for R2, så får du fortsatt høyere snitt av å få 5 i sosiologi, enn å få 2 i R2 + tillegspoeng.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #11 Skrevet 9. februar 2012 haha, hvorfor det?? selv om du får tillegspoeng for R2, så får du fortsatt høyere snitt av å få 5 i sosiologi, enn å få 2 i R2 + tillegspoeng. Snittet er jo ikke det viktigste. Det som teller er poengsummen man kan søke med hos samordna opptak. Prøvde å taste inn mitt eget vitnemål kjapt i Excel. 24 karakterer, resultater langt over gjennomsnittet. For meg ville det lønnet seg å ha en femmer i sosiologi i stedet for en toer i R2, det utgjør ca. 0,3 poeng på Samordna Opptak-poengsummensummen. Men en toer er veldig langt unna resten av mine karakterer... For en med gjennomsnittlige karakterer, dvs. 4 i snitt, vil det utgjøre nesten 0,2 poeng den andre veien, altså at det lønner seg å ha en toer i R2 (med tilhørende 1 tilleggspoeng) i stedet for en 5 i sosiologi (uten tilleggspoeng). Det høres kanskje ikke mye ut, men alle monner drar Hilsen en annen AB
meesaa Skrevet 9. februar 2012 #13 Skrevet 9. februar 2012 Hei! Jeg regner med at du ikke har tenkt å ta noen realfagsrelaterte studier etter vgs? Du har ikke tenkt å bli matematiker, rakettforsker, kjemiker eller noe i den duren? Ikke? Nei da går det bra, da!! Jeg er helt enig med hun som snakka om at en 5 i noe du liker er bedre enn 2 i et fag du ikke bryr deg om. Det at enkelte "ser ned på" folk som ikke tar realfag, er helt latterlig. Tror de ikke at verden trenger både historielærere, økonomer, psykologer, sykepleiere, bussjåfører, butikkmedarbeidere (for å nevne noe)..?! Nei, den fagkombinasjonen din var fin, den. Tror du kommer til å trives. De passer jo kjempegodt sammen, også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå