Gå til innhold

Må ta jern, maven min liker det dårlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått beskjed om å begynne med jerntabletter da jernvivået mitt er svært lavt.

Magen min reagerer ikke bra på dette i det hele tatt. (Jeg fatter ikke hvor magen finner all lufta?!) Og maten skyter gjennom flytende (sagt på en pen måte)..

Hva kan jeg gjøre for å forebygge dette? :) Hva hjelper av mat/drikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd andre typer jerntabletter? Man reagerer ikke nødvendigvis like mye på alle typer. Selv taklet jeg ikke Duroferon som vel er den som oftest anbefales av legen, men Ferro-Retard gav meg så godt som null ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ferromax nå og det er på 65 mg. Har også noen brett med niferex på 100 mg.

Tenkte å starte med den mildeste. Men kan jo hende magen min reagerer bedre på niferex selv om det er høyere dose da. Har liksom ikke turt det siden jeg ble dårlig av 65 mg.

Men skal gi det et forsøk i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta de sammen med mat (ikke med melkeprodukter) og ta de på kvelden.

Jeg tåler ikke noen typer, har prøvd alt!

Om det er helt krise så kan man få det intravenøst, men det må gjøres hver 14 dag og da skal det være veldig krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, veldig krise er det ikke. Ligger på 24 og dette er trygt, men likevel svært lavt. Måtte begynne på det siden jeg har blitt blodgiver :)

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer på alle typer jerntabletter, men jeg kjøpte flytende klorofyll på helsekosten. Tar 5ml i et glass vann hver morgen, og har virkelig fått opp blodprosenten! Hadde et stort blodtap, så jeg har tatt blodprosent jevnlig og sett virkningen svart på hvitt. Reagerte ikke på magen i det hele tatt. Ikke så ille på smak heller, så lenge vannet er iskaldt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg tatt jerntabletter da, men har de samme symptomene når jeg går på antibiotika. Løser det fint ved å ta tablettene med et glass Biola :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Hemofer skal være de beste for magen. Det er mange som reagerer på de andre som er nevnt i tråden her. Niferex er vel en av de som er mest heavy for magen. Men har du alvorlig jernmangel/anemi siden du tar den typen jerntabletter? For hvis du har det og legen har sagt du skal bruke Niferex, så er det kanskje greit å høre med legen først hvilken annen type du kan forsøke. Niferex pleier liksom ikke å være noe førstevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Nei, veldig krise er det ikke. Ligger på 24 og dette er trygt, men likevel svært lavt. Måtte begynne på det siden jeg har blitt blodgiver :)

Nå så jeg denne. 24 høres heller usannsynlig høyt ut;)

Du trenger ikke annet enn noen "milde" jerntabletter, tipper du mener 14. Niferex er av typen man mer kjører som en kur, for å få noen relativt fort opp i blodprosent. Du trenger vel heller noe du kan stå på over tid.

Du kan kjøpe Hemofer på apotek. Jeg pleier å ligge på ca 14 og er også blodgiver. Tar Aminojern som jeg får kjøpt på helsekost, de reagerer jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mage reagerer med full stopp og helt syke smerter uansett hvilken type jern jeg tar. Ikke tåler jeg melk heller så jeg går tre dager på jern, har opphold en uke og tre dager på igjen. Heldigvis lenge mellom hver gang jeg må på jernkur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå så jeg denne. 24 høres heller usannsynlig høyt ut;)

Er det ikke S-ferritin de måler for blodgiving? Referanseverdiene på S-ferritin er for kvinner 10-200, så 24 er ganske lavt. Jeg hadde 27 sist, hadde gått ned fra 70-og noe, så jeg fikk strenge formaninger om å spise jernpillene mine.

14, som du nevner, er helt normalt hvis vi snakker om blodprosent, altså. Og da er 24 for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg tatt jerntabletter da, men har de samme symptomene når jeg går på antibiotika. Løser det fint ved å ta tablettene med et glass Biola :-)

Melk hemmer opptaket av jern! Ingen bra kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferritin på 24, altså? Er det "svært lavt"?

Jeg har tidligere hatt ferritin nede på 5-10-15 gjennom flere år uten at legene jeg har hatt har sagt at det er noe galt i det. Ikke har jeg merket noe særlig svimmelhet eller andre ting som er forbundet med jernmangel heller...

(De siste årene har jeg hatt ferritinverdier oppe på rundt 60-70 etter en kur på Niferex, men jeg har ikke merket noen endring i formen i den ene eller andre veien mtp det)

Noen laboratorier har jo referanseområder som kvinner som går fra 10 til 110, og da er ikke jo ikke 24 så veldig "far out".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...