Gå til innhold

Kjøkkenvifte..

Anbefalte innlegg

Gjest Elseby13
Skrevet

Jeg har en gammel og ekkel kjøkkenvifte av merket Villavent. Den er falleferdig og ubrukelig og jeg vil kjøpe ny. Nå har jeg sjekket på sidene til Elkjøp, Lefdal osv, og det er masse fine rimelige modeller der. Men er det bare å dra ut den gamle, og plugge inn den nye? Jeg har en sånn type som henger under krydderhylla. Det finnes to typer, har jeg skjønt. Den ene resirkulerer luften, mens den andre lufter den ut av huset. Hvordan vet jeg hvilken type jeg har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Villavent? Har du ventilasjonsanlegg i boligen? I så fall bør du vel ha ei vifte som er tenkt brukt med ventilasjonsanlegg.

Enkelte ventilatorer har kullfilter i staden for utluft. Vil anta at viss du har rør ut i frå ventilatoren så har du ikkje slik med kullfilter. Men finn ut om du har ventilasjonsanlegg fyrst.

Skrevet

Sjekk om du har kullfilter eller lufting ut via kanal. Da snakker vi om to forskjellige vifter. Vit også at en billig vifte er dårlig på å suge ut lukt/luft. Minimumskravet er at den klarer å holde oppe et tørkepapir under vifta når du lar den gå for fullt. Min vifte koster rundt 3000 kr.

Gjest Elseby13
Skrevet

Nei, jeg er ganske sikker på at vi ikke har noe ventilasjonsanlegg. Over viften inne i krydderskapet, er det et aluminiumskledd rør som forsvinner opp i taket. Et det sånn utluftingsvifte jeg har, da? Godt tips med tørkepapiret, forresten! Den gamle vifta klarte det i allefall ikke. Men er det bare å plugge inn den nye?

Skrevet

Er det rør over så har du utlufting og kan kjøpe vifte til det.

En vifte som bare resirkulerer luften må du ha kullfilter til som er forbruksvare.

Men når du kjøper vifte så skal du ser på sugeeffekten. Se også hvordan det stålrøret ditt går og om det er langt. 90 graders vinkel på disse gjør at effekten tapes og også lengden på røret.

Så om du kjøper en vifte som står oppgitt til 400m3/t vil det være lavere alt ettersom hvordan det røret ditt er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...