Gå til innhold

Amming og herpes...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en mistanke om at jeg har fått herpes :sjenert: Har en liten baby på 4mnd som jeg fullammer og har planer om å gjøre dette til barnet er 6mnd. Skal til lege, men jeg lurte på om det er noen medisiner eller kremer jeg kan bruke uten at det går over i melken...

Håper på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står som regel om du kan amme og bruke medisiner på de medisinene du lurer på. Du kan jo sjekke opp aktuelle medikamenter i felleskatalogen først. www.felleskatalogen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jo ikke jeg hvilke medisiner jeg vil få siden jeg ikke har vært hos legen ennå og fått bekreftelse på at det er herpes.

Derfor spør jeg om noen her har gått på medisiner mot herpes mens de ammet?

Det er veldig viktig for meg å amme, så hvis jeg må velge mellom medisiner og amming så vil jeg tenke litt over det før jeg tar valget. Er ikke akkurat behagelig dette her :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om aciklovir, den aktive komponenten i herpesmedisin:

Overgang i morsmelk: Aciklovir går over i morsmelk. Ved terapeutiske aciklovirdoser forventes ingen effekt på barnet. Aciklovir bør brukes med forsiktighet under amming, og kun hvis klinisk indisert.

Med andre ord, ta en prat med legen din så vurderer dere sammen om dine plager er større enn muligheter for bivirkninger hos barnet. Dersom du har førstegangsutbrudd, er det absolutt klinisk indisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herpesmedisiner vil ikke funk noe særlig om utbrudde alleree er i full gang. Så dersom du føler du overlever kan du bare droppe medisinene.

Men sjekk at det vikelig er det det er. Jeg hadd et "herpeutbrudd" en gang som viste sg å være stafylokokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...