Gå til innhold

Har referanser(sjef) lov til å oppgi om arbeidstaker har en sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kronisk sykdom, som jeg omtrent aldri har vært sykemeldt pga av - og aldri i nåværende jobb.

Jeg har nevnt for et par kollegaer i samtaler om ting og tang at jeg har denne greien - og det har kommet videre til sjefen min.

Dette har nok ikke blitt videreformidlet på noen negativ måte, men jeg er veldig lite interessert i at mine arbeidsgivere skal vite om dette, og da spesielt ikke at min nåværende sjef skal nevne dette som referanse til ny jobb.

Jeg har vært sykemeldt i en uke, men det var grunnet noe helt annet.

Så: er sjefen min pålagt å la være å fortelle om min helse med mindre det er relevant ifht stillingens innhold?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, sjefen din har taushetsplikt ang. din helse. H*n kan altså ikke fortelle noe om sykemeldinger osv.

Tror heller ikke det foreligger noen fare for at sjefen din forteller om sykdommen din, den har jo ikke påvirket arbeidet ditt på noen måte, og er er derfor helt urelevant å snakke om.

Skrevet

Nei, sjefen din har taushetsplikt ang. din helse. H*n kan altså ikke fortelle noe om sykemeldinger osv.

Tror heller ikke det foreligger noen fare for at sjefen din forteller om sykdommen din, den har jo ikke påvirket arbeidet ditt på noen måte, og er er derfor helt urelevant å snakke om.

Grunnen til at jeg er "bekymret" er at i en tidligere jobb jeg hadde, så hadde jeg en greie jeg slet litt med(mer praktisk enn helsemessig).

Dette fortalte jeg aldri til noen, men et par kollegaer merket det ved et par tilfeller. Ikke noe dramatisk, men litt upraktisk der og da.

Jeg har blitt godt kjent med hun som avløste meg i den stillingen, og hun fortalte at de hadde tatt dette opp på intervjuet...."hun som var her sist hadde X, og det er jo litt upraktisk avogtil"........

Så min erfaring er at endel arbeidsgivere faktisk ikke er klar over diverse rettigheter. Ikke så lett det der ;)

Skrevet

Grunnen til at jeg er "bekymret" er at i en tidligere jobb jeg hadde, så hadde jeg en greie jeg slet litt med(mer praktisk enn helsemessig).

Dette fortalte jeg aldri til noen, men et par kollegaer merket det ved et par tilfeller. Ikke noe dramatisk, men litt upraktisk der og da.

Jeg har blitt godt kjent med hun som avløste meg i den stillingen, og hun fortalte at de hadde tatt dette opp på intervjuet...."hun som var her sist hadde X, og det er jo litt upraktisk avogtil"........

Så min erfaring er at endel arbeidsgivere faktisk ikke er klar over diverse rettigheter. Ikke så lett det der ;)

Huff så dårlig gjort! :-/

De har hvertfall taushetsplikt, men man kan jo selfølgelig aldri vite om de faktisk holder denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...