Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2012 #1 Skrevet 8. februar 2012 Dette er ikke ment som et flåeste, totalt meningsløst innlegg blottet for faktisk kunnskap. Jeg oppfordrer dere til en fiffig diksurs om metafysiske fenomener som vi alle vet om. Det er viden kjent at Gud skapte alle oss barna på jorden. SÅ DISKUTER!!!
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2012 #2 Skrevet 8. februar 2012 Dette er ikke ment som et flåeste, totalt meningsløst innlegg blottet for faktisk kunnskap. Jeg oppfordrer dere til en fiffig diksurs om metafysiske fenomener som vi alle vet om. Det er viden kjent at Gud skapte alle oss barna på jorden. SÅ DISKUTER!!! Med det utgangspunktet kan man ikke diskutere abb mot metafysikk. Da er du direkte inne på teologi.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #3 Skrevet 8. februar 2012 Gud skapte også fri vilje. Kanskje Gud like så gdt bare skapte livet og big bang, men satt å så på at det utviklet seg helt tilfeldig.
Shalimar Skrevet 8. februar 2012 #4 Skrevet 8. februar 2012 Det er ikke Gud som skaper mennesker. Det er folk som har ubeskyttet sex som får barn.
Yme Skrevet 8. februar 2012 #5 Skrevet 8. februar 2012 Gud skapte også fri vilje. Kanskje Gud like så gdt bare skapte livet og big bang, men satt å så på at det utviklet seg helt tilfeldig. Gjorde han det? Merkelig med alle disse studiene som viser at underbevisstheten egentlig bare gir deg noen få alternativer i en gitt situasjon.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #6 Skrevet 8. februar 2012 Premisser: - Gud eksisterer - Gud skapte de første menneskene - Gud ga oss fri vilje, og kan/vil ikke overskride den Hvis Gud skapte en verden hvor menneskene har fri vilje, vil han ikke ha muligheten til å se inn i fremtiden, hvilke føler skapelsen av oss vil ha. Hvis han allerede kan se fremtiden, gjør det universet deterministisk, og vi kan ikke ha fri vilje... Faren til ABB brukte sin frie vilje til å forføre hans mor, for så å la sin erigerte penis gli inn i hennes vagina, hvor den ble stimulert til å spyle sæd inn mot kjønnsdelene hennes. Her ble en eggcelle befruktet, og utviklet seg til et foster, og så videre. Det var ikke Gud som skapte ABB. Uansett om man tror på Gud eller ikke. 3
Tobben70 Skrevet 9. februar 2012 #7 Skrevet 9. februar 2012 Premisser: - Gud eksisterer - Gud skapte de første menneskene - Gud ga oss fri vilje, og kan/vil ikke overskride den Hvis Gud skapte en verden hvor menneskene har fri vilje, vil han ikke ha muligheten til å se inn i fremtiden, hvilke føler skapelsen av oss vil ha. Hvis han allerede kan se fremtiden, gjør det universet deterministisk, og vi kan ikke ha fri vilje... Faren til ABB brukte sin frie vilje til å forføre hans mor, for så å la sin erigerte penis gli inn i hennes vagina, hvor den ble stimulert til å spyle sæd inn mot kjønnsdelene hennes. Her ble en eggcelle befruktet, og utviklet seg til et foster, og så videre. Det var ikke Gud som skapte ABB. Uansett om man tror på Gud eller ikke. Men hvordan kan gud da komme med spådommer om hva som kommer? Hvordan kan han vite når han skal sende jesus tilbake på dommedag? Det kan jo bli 3. verdenskrig før dommedag da? Eller at vi blir utslettet av en astroide? Han må jo bare sitte spent å følge med på hva som skjer her på jorden?
Yme Skrevet 9. februar 2012 #8 Skrevet 9. februar 2012 (endret) Premisser: - Gud eksisterer - Gud skapte de første menneskene - Gud ga oss fri vilje, og kan/vil ikke overskride den Hvis Gud skapte en verden hvor menneskene har fri vilje, vil han ikke ha muligheten til å se inn i fremtiden, hvilke føler skapelsen av oss vil ha. Hvis han allerede kan se fremtiden, gjør det universet deterministisk, og vi kan ikke ha fri vilje... Faren til ABB brukte sin frie vilje til å forføre hans mor, for så å la sin erigerte penis gli inn i hennes vagina, hvor den ble stimulert til å spyle sæd inn mot kjønnsdelene hennes. Her ble en eggcelle befruktet, og utviklet seg til et foster, og så videre. Det var ikke Gud som skapte ABB. Uansett om man tror på Gud eller ikke. Bare hvis du gir gud de samme restriksjonene vi har, i forhold til tid. Se som forteller om dimensjoner så vil du se at om det faktisk finnes en gud, og han feks er et 12-dimensjonalt vesen, vil han faktisk kunne vite alt som kommer til å skje, uten at det negerer muligheten for fri vilje. (Det er selvfølgelig avhengig av at denne hypotesen stemmer, og det kan man jo ikke vite) Endret 9. februar 2012 av Yme
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #9 Skrevet 9. februar 2012 Men hvordan kan gud da komme med spådommer om hva som kommer? Hvordan kan han vite når han skal sende jesus tilbake på dommedag? Du har rett, den bibelske guden gir ingen mening. Snakket bare generelt om en allmektig skaper... liker tankeleker. Yme: Jada, jeg ser selvfølgelig at et allvitende vesen vil kunne se alt på én gang, både fortid og fremtid, og alt annet... Men hvis han er allmektig, vil ikke det ikkebære at han KAN sette restriksjoner på seg selv hvis han ønsker det? At han kan gi seg selv muligheten til å skape en verden der ting faktisk kan skje tilfeldig, utenfor hans kontroll, det mennesker vil ha fri vilje? Jeg skjønner veldig godt poenget ditt, men kan ikke allmektighet innebære at han også kan begrense allmektigheten sin?
Yme Skrevet 9. februar 2012 #10 Skrevet 9. februar 2012 Yme: Jada, jeg ser selvfølgelig at et allvitende vesen vil kunne se alt på én gang, både fortid og fremtid, og alt annet... Men hvis han er allmektig, vil ikke det ikkebære at han KAN sette restriksjoner på seg selv hvis han ønsker det? At han kan gi seg selv muligheten til å skape en verden der ting faktisk kan skje tilfeldig, utenfor hans kontroll, det mennesker vil ha fri vilje? Jeg skjønner veldig godt poenget ditt, men kan ikke allmektighet innebære at han også kan begrense allmektigheten sin? Det er vanskelig å si. Det kommer sikkert an på hva denne figuren hadde som mål, da den lagde universet. Mulig han har satt seg noen restriksjoner i forhold til ting, og at det er viktig for han å opprettholde dem, på samme måte som når man forsker på diverse ting... Man må jo bare gjette, egentlig :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #11 Skrevet 9. februar 2012 Man må jo bare gjette, egentlig :gjeiper: Ja, det er det man kommer ned til... det er umulig, og nesten meningsløst, for mennesker å prøve å forstå Guds natur. Kanskje fordi ideen om ham er så latterlig at den aldri ville kunne hatt en plass i virkeligheten. ... eller så kan det hende jeg havner i helvete for å si dette...
Tobben70 Skrevet 9. februar 2012 #12 Skrevet 9. februar 2012 Du har rett, den bibelske guden gir ingen mening. Snakket bare generelt om en allmektig skaper... liker tankeleker. Yme: Jada, jeg ser selvfølgelig at et allvitende vesen vil kunne se alt på én gang, både fortid og fremtid, og alt annet... Men hvis han er allmektig, vil ikke det ikkebære at han KAN sette restriksjoner på seg selv hvis han ønsker det? At han kan gi seg selv muligheten til å skape en verden der ting faktisk kan skje tilfeldig, utenfor hans kontroll, det mennesker vil ha fri vilje? Jeg skjønner veldig godt poenget ditt, men kan ikke allmektighet innebære at han også kan begrense allmektigheten sin? Allmektighet er i seg selv en umulighet. Alle har vel hørt spørsmålet om gud kan lage en stein som er for tung til at han kan løfte den? Hvis han setter restriksjoner på seg selv, er hen ikke lengre allmektig....
Yme Skrevet 9. februar 2012 #13 Skrevet 9. februar 2012 (endret) Allmektighet er i seg selv en umulighet. Alle har vel hørt spørsmålet om gud kan lage en stein som er for tung til at han kan løfte den? Hvis han setter restriksjoner på seg selv, er hen ikke lengre allmektig.... Men det er jo personen som spør, som setter restriksjonene. Hvis det finnes noen gud, er det feks ikke sikkert at å "løfte" noe er relevant i forhold til gudens eksistens. Ja, det er det man kommer ned til... det er umulig, og nesten meningsløst, for mennesker å prøve å forstå Guds natur. Kanskje fordi ideen om ham er så latterlig at den aldri ville kunne hatt en plass i virkeligheten. ... eller så kan det hende jeg havner i helvete for å si dette... Idéen trenger ikke være latterlig, selv om man kan synes at måten guden blir fremstilt på i diverse religioner, høres teit ut. Endret 9. februar 2012 av Yme
Tobben70 Skrevet 9. februar 2012 #14 Skrevet 9. februar 2012 Men det er jo personen som spør, som setter restriksjonene. Hvis det finnes noen gud, er det feks ikke sikkert at å "løfte" noe er relevant i forhold til gudens eksistens. Jeg snakker ikke om eksistens, men allmektighet. Allmektighet er en umulighet. Samme med evighet. Det er bare ord, ingen realitet
Gjest Madelene1 Skrevet 9. februar 2012 #15 Skrevet 9. februar 2012 Dette er ikke ment som et flåeste, totalt meningsløst innlegg blottet for faktisk kunnskap. Jeg oppfordrer dere til en fiffig diksurs om metafysiske fenomener som vi alle vet om. Det er viden kjent at Gud skapte alle oss barna på jorden. SÅ DISKUTER!!! Gud gav/gir alle mennesker fri vilje. ABB valgte selv å bli ond.
Yme Skrevet 9. februar 2012 #16 Skrevet 9. februar 2012 Jeg snakker ikke om eksistens, men allmektighet. Allmektighet er en umulighet. Samme med evighet. Det er bare ord, ingen realitet "Evighet" er jeg enig i at ikke er noe som går an, men "allmektighet" er jo veldig tolkbart i forskjellige retninger... Uten at det er relevant i denne sammenhengen. 1
Andreas8 Skrevet 9. februar 2012 #17 Skrevet 9. februar 2012 (endret) Endret 9. februar 2012 av Andreas8
Raven Emerald Skrevet 12. februar 2012 #19 Skrevet 12. februar 2012 Så skal man slå sammen disse "**** skapte ABB"-teoriene som florerer om dagene, er Gud med andre ord alene-mor... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå