AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #1 Del Skrevet 8. februar 2012 Hei. Jeg har et spørsmål angående utdanningsvalg. Jeg synes pedagogikk virker veldig spennende, og lurer da på hva som er lurest å velge av en ren pedagogikkutdanning eller en lærerutdanning? Hva gir mest forskjellige jobbmuligheter? Hvis jeg velger lærer, er jeg da bundet til å jobbe som lærer, eller kan jeg få andre jobber som de med en ren pedagogikkutdanning får? Slik jeg har forstått det kan jeg ikke jobbe som lærer med en ren pedagogikkutdannelse. Men gir en utdanning i pedagogikk flere jobbmuligheter enn en lærerutdanning hvis jeg ikke skulle ønske å bli lærer? Beklager litt rotete innlegg,håper noen har gode svar å komme med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #2 Del Skrevet 8. februar 2012 Jeg har ren pedagogikk utdanning (bachelor+master) og føler kanskje lærere har flere jobbmuligheter fordi "alle" vet hva en lærer er. Når man har en ren pedagogikk grad må man stadig vekk forklare hva en kan. Men ped blir stadig mer populært og etterspurt både i offentlig og privat sektor :-) Selv kunne jeg aldri gått for lærerutd. Det hadde blitt for mye som fallt utenfor mitt interesseområdet, og jeg er absolutt ikke interresert i å undervise (hvertfall ikke på grunnskole nivå). Lærer kan ting vi med ren ped.utd ikke kan, og vi kan ting som de ikke kan, men tror nok at vi hadde hatt gode muligheter for de samme jobbene likevel (foruten undervisningsjobber, da teoretisk ped.utd ikke gir undervisningskomp.) Så hvis det er ped man er interresert i, og ikke selve undervisningen/didaktikken (og evt. undervisningfagene) så ville jeg valgt ren pedagogikk. Pedagogikken gjennomsyrer jo alt på læreutdanningen, men formellt sett så er vel bare kravet 30 stp i ped (?) Det er jo mulig å ta lærerutd. for å så ta master i pedagogikk. Da har du en profesjon i bunn, med en teoretisk master. Du kan jo også begynne med et årsstudium i ped og hvordan du liker det? Pedagogikk er iallefall kjempespennende! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Offensive Pie Skrevet 8. februar 2012 #3 Del Skrevet 8. februar 2012 Så hvis det er ped man er interresert i, og ikke selve undervisningen/didaktikken (og evt. undervisningfagene) så ville jeg valgt ren pedagogikk. Pedagogikken gjennomsyrer jo alt på læreutdanningen, men formellt sett så er vel bare kravet 30 stp i ped (?) Jeg går lektor, og vi må ha 60 poeng med ped Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #4 Del Skrevet 8. februar 2012 Jeg har ren pedagogikk utdanning (bachelor+master) og føler kanskje lærere har flere jobbmuligheter fordi "alle" vet hva en lærer er. Når man har en ren pedagogikk grad må man stadig vekk forklare hva en kan. Men ped blir stadig mer populært og etterspurt både i offentlig og privat sektor :-) Selv kunne jeg aldri gått for lærerutd. Det hadde blitt for mye som fallt utenfor mitt interesseområdet, og jeg er absolutt ikke interresert i å undervise (hvertfall ikke på grunnskole nivå). Lærer kan ting vi med ren ped.utd ikke kan, og vi kan ting som de ikke kan, men tror nok at vi hadde hatt gode muligheter for de samme jobbene likevel (foruten undervisningsjobber, da teoretisk ped.utd ikke gir undervisningskomp.) Så hvis det er ped man er interresert i, og ikke selve undervisningen/didaktikken (og evt. undervisningfagene) så ville jeg valgt ren pedagogikk. Pedagogikken gjennomsyrer jo alt på læreutdanningen, men formellt sett så er vel bare kravet 30 stp i ped (?) Det er jo mulig å ta lærerutd. for å så ta master i pedagogikk. Da har du en profesjon i bunn, med en teoretisk master. Du kan jo også begynne med et årsstudium i ped og hvordan du liker det? Pedagogikk er iallefall kjempespennende! :-) Må tilføye meg selv litt: Hvis du går for ren ped. så bør du ta sikte på mastergrad. Tror det er lite arbeidsmarked for dem med kun bachelor (dette er jo ofte noe samfunnsvitenskapelige fag har til felles). Det slipper jo du med lærerutd. Gode jobbmuligheter "kun" med lærerutdanning (4 årig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #5 Del Skrevet 8. februar 2012 Jeg går lektor, og vi må ha 60 poeng med ped Ok. Gikk utifra 4 årig allmennlærerutdanning her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #6 Del Skrevet 8. februar 2012 Må tilføye meg selv litt: Hvis du går for ren ped. så bør du ta sikte på mastergrad. Tror det er lite arbeidsmarked for dem med kun bachelor (dette er jo ofte noe samfunnsvitenskapelige fag har til felles). Det slipper jo du med lærerutd. Gode jobbmuligheter "kun" med lærerutdanning (4 årig) TS her. Hvilke andre muligheter gir lærerutdanning da? Siden du sier det er gode muligheter med "kun" lærerutdanning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #7 Del Skrevet 8. februar 2012 Ok. Gikk utifra 4 årig allmennlærerutdanning her. må rette meg selv igjen. Så nå på fagplanen til hib at lærerstudenter har "pedagogikk og elevkunnskap" på tilsammen 60 stp. Hvor likt dette er til den pedagogikken vi har det vet jeg ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #8 Del Skrevet 8. februar 2012 Jeg har ren pedagogikk utdanning (bachelor+master) og føler kanskje lærere har flere jobbmuligheter fordi "alle" vet hva en lærer er. Når man har en ren pedagogikk grad må man stadig vekk forklare hva en kan. Men ped blir stadig mer populært og etterspurt både i offentlig og privat sektor :-) Selv kunne jeg aldri gått for lærerutd. Det hadde blitt for mye som fallt utenfor mitt interesseområdet, og jeg er absolutt ikke interresert i å undervise (hvertfall ikke på grunnskole nivå). Lærer kan ting vi med ren ped.utd ikke kan, og vi kan ting som de ikke kan, men tror nok at vi hadde hatt gode muligheter for de samme jobbene likevel (foruten undervisningsjobber, da teoretisk ped.utd ikke gir undervisningskomp.) Så hvis det er ped man er interresert i, og ikke selve undervisningen/didaktikken (og evt. undervisningfagene) så ville jeg valgt ren pedagogikk. Pedagogikken gjennomsyrer jo alt på læreutdanningen, men formellt sett så er vel bare kravet 30 stp i ped (?) Det er jo mulig å ta lærerutd. for å så ta master i pedagogikk. Da har du en profesjon i bunn, med en teoretisk master. Du kan jo også begynne med et årsstudium i ped og hvordan du liker det? Pedagogikk er iallefall kjempespennende! :-) TS her. Tusen takk for godt svar Du skriver at det er jobbmuligheter innen offentlig og privat sektor, hvilke mulige jobber er det, sånn helt konkret? Mulig det er et dumt spørsmål, men jeg synes det er vanskelig å finne konkret informasjon innen det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #9 Del Skrevet 8. februar 2012 TS her. Hvilke andre muligheter gir lærerutdanning da? Siden du sier det er gode muligheter med "kun" lærerutdanning? Høhø, tenkte vel egentlig at det er gode jobbmuligheter i skolen. Uten å kunne si noe konkret om andre muligheter så er det jo der. Det er jo nærmest et problem at mange lærerutdannede ikke jobber i skolen (sjekk f.eks utdanningsforbundet) Men hvis man ikke vil jobbe i skolen, så ser jeg ikke helt poenget med lærerutdanning. Da er det vel bedre med pedagogikk, psykologi, sosiologi, sosialfag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #10 Del Skrevet 8. februar 2012 TS her. Tusen takk for godt svar Du skriver at det er jobbmuligheter innen offentlig og privat sektor, hvilke mulige jobber er det, sånn helt konkret? Mulig det er et dumt spørsmål, men jeg synes det er vanskelig å finne konkret informasjon innen det.. Ulike typer rådgivningstillinger, HR, personalarbeid/ledelse for å nevne noen. Men her konurrerer man jo også med andre typer utdanninger. Det er vel derfor det er vanskelig å finne ut hva man konkret kan jobbe som, for man blir jo ikke et bestemt yrke utav å studere ped. Selv jobber jeg innenfor psykiatriområdet, altså helsevesenet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #11 Del Skrevet 8. februar 2012 Høhø, tenkte vel egentlig at det er gode jobbmuligheter i skolen. Uten å kunne si noe konkret om andre muligheter så er det jo der. Det er jo nærmest et problem at mange lærerutdannede ikke jobber i skolen (sjekk f.eks utdanningsforbundet) Men hvis man ikke vil jobbe i skolen, så ser jeg ikke helt poenget med lærerutdanning. Da er det vel bedre med pedagogikk, psykologi, sosiologi, sosialfag... Jeg er usikker på om jeg har lyst til å bli lærer, har både lyst og ikke lyst. Jeg har tatt noen vikartimer, så jeg vet jo hva det dreier seg om, men er likevel litt usikker. Men har lyst til å ha muligheten hvis jeg skulle finne ut at det er det jeg vil. Jeg har jo noen år med studier foran meg for å finne ut av det. Så det du sier er at det er mange lærere som ikke jobber som lærer, såpass ofte at det er et problem. Det vil vel si at det er en del muligheter om jeg tar en lærerutdanning, men ikke vil jobbe som det? Vet du noe om hvilke jobber det er snakk om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #12 Del Skrevet 8. februar 2012 Jeg er usikker på om jeg har lyst til å bli lærer, har både lyst og ikke lyst. Jeg har tatt noen vikartimer, så jeg vet jo hva det dreier seg om, men er likevel litt usikker. Men har lyst til å ha muligheten hvis jeg skulle finne ut at det er det jeg vil. Jeg har jo noen år med studier foran meg for å finne ut av det. Så det du sier er at det er mange lærere som ikke jobber som lærer, såpass ofte at det er et problem. Det vil vel si at det er en del muligheter om jeg tar en lærerutdanning, men ikke vil jobbe som det? Vet du noe om hvilke jobber det er snakk om? Altså, mange lærerutdannede tar jo jobber som har ingenting med utdannelsen dems og gjøre, men tipper jo at mange også har en sjangs i f.eks barnevernet, og har man master så kan man jo jobbe i ppt-tj, utvikling av pedagogiske verktøy, høyskolelektor osv. Er du lærer med spes.ped eller sosialpedagogikk i bagasjen kan du jo jobbe med alternative undervisningsopplegg, som f.eks er for barn med atferdsvansker. Kjempespennede! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #13 Del Skrevet 8. februar 2012 Ts her Tusen hjertelig takk for alle svar. Ser ut til at jeg må gå litt i tenkeboksen her, vanskelig å velge. Kan man virkelig jobbe i barnevernet med en lærerutdanning? Trodde det var en egen utdanning for de som vil jobbe i barnevernet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #14 Del Skrevet 8. februar 2012 Ts her Tusen hjertelig takk for alle svar. Ser ut til at jeg må gå litt i tenkeboksen her, vanskelig å velge. Kan man virkelig jobbe i barnevernet med en lærerutdanning? Trodde det var en egen utdanning for de som vil jobbe i barnevernet. Saksbehandler kan man nok ikke jobbe som, men miljøterapuet i ulike institusjoner har ulike utdannelser, i mange stillingsutlysninger fra barnvernet søkes det jo f.eks etter "sosialfaglig høyskole og pedagogisk utd. (=som f.eks er lærer, eller ren pedagogisk ). Jeg sitter hverken på fasiten eller den absolutte sannhet her, er mye jeg ikke vet heller om hvilke andre muligheter man har som lærer eller som ren pedagogikkutdannet. Så søk og tenk videre :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå