Gå til innhold

Datteren min er skikkelig syk av vannkopper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun fikk vannkopper forrige torsdag. Fredag, lørdag, søndag, mandag bare ble det mer og mer, og hun hadde 40 i feber fredag, lørdag, søndag. Mandag "bare" 39 grader....Igår 38,5 og fortsatt ser det ut som om hun har fått noen nye selv om alle på mave og rygg har tørket inn. Hodebunnen er egentlig verst nå. I tillegg har hun etter jeg badet henne igår fått ett utslett i ansiktet, nesten som atopisk eksem. Hva kan det være da?Noen andre som har opplevd så syke barn pga vannkopper???Holder henne ihvertfall hjemme resten av uken, og da har hun vært borte fra barnehagen 6 dager, pluss helger, og vært syk i 1.5 uke. Sønnen min var jo bare borte i to dager, og i toppform hele tiden. Blir jo litt bekymret for stakkars jenta mi på bare 3.5 år..:-(

Videoannonse
Annonse
Gjest Godt gift
Skrevet

Min stedatter hadde det verste vannkoppeutbrudd jeg noen gang har sett, jeg sagt vaaken i 3 dager og netteranno, og det var de er og va mio per overalt, i nesa, i oerene, paa klitoris, OVERALT!!

Men det fikk over, holding feberen nede.

Jeg kan ikke si noe om det andre utslettet, men ang vannkoppene, hadde jeg tatt det med ro, men har du tvil, ring legen.

Lykke til

Gjest pysepusen
Skrevet

Er du bekymret, ringer du legen! God bedring til jenta di :klemmer:

Skrevet

Hun fikk vannkopper forrige torsdag. Fredag, lørdag, søndag, mandag bare ble det mer og mer, og hun hadde 40 i feber fredag, lørdag, søndag. Mandag "bare" 39 grader....Igår 38,5 og fortsatt ser det ut som om hun har fått noen nye selv om alle på mave og rygg har tørket inn. Hodebunnen er egentlig verst nå. I tillegg har hun etter jeg badet henne igår fått ett utslett i ansiktet, nesten som atopisk eksem. Hva kan det være da?Noen andre som har opplevd så syke barn pga vannkopper???Holder henne ihvertfall hjemme resten av uken, og da har hun vært borte fra barnehagen 6 dager, pluss helger, og vært syk i 1.5 uke. Sønnen min var jo bare borte i to dager, og i toppform hele tiden. Blir jo litt bekymret for stakkars jenta mi på bare 3.5 år..:-(

Det er helt normalt, veldig varierende hvor syke man blir av vannkopper, kommer også an på alderen. Å bade er nok ikke lurt med vannkopper, men det er også normalt at det sprer seg rundt på kroppen. Hun skal være borte fra barnehagen inntil det er tørr skorpe på alle utslettene, og hun må selvsagt ha vært feberfri en dag først. Sendte du broren i barnehagen etter 2 dager har du nok sørget for smitte til ganske mange andre barn, så det var nok heller det som var unormalt. Barna kan smitte andre to dager før vannkopper bryter ut, og inntil skorpene har kommet og feberen er borte.

Er du bekymret for at noe mer feiler barnet ditt, ville jeg ringt legen og snakket med dem. Hvis du googler vannkopper står det blant annet informasjon om når man bør kontakte lege på apotekenes hjemmesider.

• Liker 2
Skrevet

I og med at feberen er på vei ned, ringer jeg ikke legen.Var uansett hos legen og fikk resept på antihistaminer for kløingen for noen dager siden, og alt annet var iorden da. Var bare så sjokkert over at jeg med "vilje" har påført henne en slik grusom uke......Var ikke klar over at de kunne bli sååå syke.

Skrevet

Snittet er forresten å være syk i ca en uke, så det betyr jo at noen er syke en del lenger også.

Et tips er at A derma kan hjelpe mot kløen, og klipp gjerne neglene korte slik hun ikke klorer på flekkene.

Skrevet

Gi henne bringebær og knust is, det lindrer og demper feberen, min datter på 3 var skikkelig syk og hadde høy feber, jeg gav hun knust is med bringebær og hun kom seg fort av det. da is og bringebær demper feberen:)

Hvitvask er effektiv mot kløe og Kelokote fjerner arrene etter vankoppene!

Skrevet

Takk for tips!

Når det gjelder sønnen min misforstod dere litt. Han fikk vannkopper(ikke mange)på torsdagen, var så hjemme fra skolen fredag og mandag altså to skoledager, og så tilbake på skolen tirsdagen. Da hadde alle tørket inn for lengst.

Skrevet

Jeg var forøvrig så dårlig som beskrevet her da jeg hadde vannkopper i 1.klasse. Vannkopper overalt og høy feber. Virker som det egentlig er ganske normalt. Jeg var borte fra skolen i 1 1/2 uke mener jeg å huske.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Man kan også få vankopper inni kroppen, i halsen, i lungene og på hjernen. Da blir man fryktelig syk!

Nå høres det jo ut til at det er på vei tilbake, det er bra.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dattera mi var ca 3 år når hun fikk vannkopper. Hun hadde et kjempeutbrudd og det var over hele kroppen (tunge, ører, rompe etc). Hun fikk nye vannkopper i nesten 2 uker! Holdt henne hjemme fra barnehagen i ca en måned.

Ville bare tipse om A-derma sin salve og spray for å lindre kløen. Sprayen heter A-derma/cytelium og er mye lettere å få på enn hvitvasken. Ungen står og så sprayer du. Salven heter A-derma/ dermalibour. Dette lindret mye bedre enn hvitvasken og er i tillegg desinfektiv og reparerende.

Endret av MrsC
Skrevet

I og med at feberen er på vei ned, ringer jeg ikke legen.Var uansett hos legen og fikk resept på antihistaminer for kløingen for noen dager siden, og alt annet var iorden da. Var bare så sjokkert over at jeg med "vilje" har påført henne en slik grusom uke......Var ikke klar over at de kunne bli sååå syke.

Mener du at du har sørget for at hun ble smittet? Det kan jeg overhodet ikke fatte at noen gjør. Jeg vet at folkevisdommen skal ha det til at de blir mindre syke jo yngre de er når de får det - men det jeg har sett i eget hjem og blant venner, tyder overhodet ikke på at dette stemmer. Datteren min ble også veldig dårlig, hun var under to år. Håper datteren din er bedre nå, Jens. Og at andre tenker seg om to ganger og dropper "smitteselskapene" ...

• Liker 1
  • 9 måneder senere...
Skrevet

Mener du at du har sørget for at hun ble smittet? Det kan jeg overhodet ikke fatte at noen gjør. Jeg vet at folkevisdommen skal ha det til at de blir mindre syke jo yngre de er når de får det - men det jeg har sett i eget hjem og blant venner, tyder overhodet ikke på at dette stemmer. Datteren min ble også veldig dårlig, hun var under to år. Håper datteren din er bedre nå, Jens. Og at andre tenker seg om to ganger og dropper "smitteselskapene" ...

Hvorfor går da barneleger ut å anbefaler å oppsøke smitte?

Anonym poster: b1267f7de55d543cbb7409a78cd03d37

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor går da barneleger ut å anbefaler å oppsøke smitte?

Anonym poster: b1267f7de55d543cbb7409a78cd03d37

Det har jeg ikke hørt en eneste lege eller helsesøster gjøre.

Anonym poster: e457d348f280cab6213b6d0923b97eec

Skrevet

Jeg ble så syk av vannkopper da jeg var 13. Gikk glipp av de to siste ukene på barneskolen, og to uker av ferien ble tilbragt innendørs. Jeg ble ikke smittet da mitt søsken hadde vannkopper noen år tidligere. H*n ble ikke så veldig syk, men ble smittet på nytt da jeg hadde det. Legen sa at det var sjelden, men ikke ukjent, at man kunne få vannkopper to ganger hvis man bare hadde en "lett" utgave første gang.

Skrevet

Jeg ble så syk av vannkopper da jeg var 13. Gikk glipp av de to siste ukene på barneskolen, og to uker av ferien ble tilbragt innendørs. Jeg ble ikke smittet da mitt søsken hadde vannkopper noen år tidligere. H*n ble ikke så veldig syk, men ble smittet på nytt da jeg hadde det. Legen sa at det var sjelden, men ikke ukjent, at man kunne få vannkopper to ganger hvis man bare hadde en "lett" utgave første gang.

Høres mer sannsynlig ut at ditt søsken ikke hadde vannkopper den gangen.

Anonym poster: 1011b330fdd42ce578ad830e84297f91

Skrevet

Høres mer sannsynlig ut at ditt søsken ikke hadde vannkopper den gangen.

Det ble bekreftet av lege at det var vannkopper begge gangene.

Skrevet (endret)

Mange foreldre oppsøker vannkoppe-smitte , for at barna skal bli ferdig med sykdommen , når de er små.

Sykdommen kan bli verre,jo eldre man blir.

Det er fullt mulig å få vannkopper 2 ganger. Om man er svakt rammet første gangen,er det ikke sikkert kroppan har dannet nok antistoffer mot vannkopper. Da er det ganske logisk , spør du meg , at sykdommen kan komme igjen.

Masse god bedring til jenta di TS :klem:

Endret av kulu-kulu
Skrevet

Det ble bekreftet av lege at det var vannkopper begge gangene.

Merkelig, har man først hatt vannkopper er man livsvarig immun, det vil si at man kan ikke få vannkopper igjen. Har hørt om tilfeller hvor viruset har blitt vekket til live igjen, men det er IKKE mulig å bli smittet på nytt.

Så det må nok være feildiagnostikk en av gangene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...