AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #1 Skrevet 8. februar 2012 Jeg fant en gammel konjakk her i skapet som ble kjøpt for noen år siden. Er det farlig å drikke den?
LukaFrost Skrevet 8. februar 2012 #3 Skrevet 8. februar 2012 Selvfølgelig er det ikke farlig å drikke av den. Sprit går bare ikke ut på dato.
Solbærpiken Skrevet 8. februar 2012 #4 Skrevet 8. februar 2012 Cogniac er jo best lagret (helst på fat, men)
The Kitten Skrevet 8. februar 2012 #5 Skrevet 8. februar 2012 Jeg har vært på cognacfabrikk og smakt 50 år gammel cognac. Det var kjempegodt!
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #6 Skrevet 8. februar 2012 Av og til blir jeg oppriktig dritbekymra over allmennkunnskapene her i landet... 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #7 Skrevet 8. februar 2012 Konjakk skal ha stått lenge før den blir for gammel. http://www.luxist.com/2008/11/20/worlds-oldest-cognac-for-6-000-a-shot/ Men for at konjakken skal utvikle stadig bedre smak med alderen så bør den lagres på dertil egnede fat. I flaske skjer det ikke så mye.
challenger Skrevet 8. februar 2012 #8 Skrevet 8. februar 2012 Av og til blir jeg oppriktig dritbekymra over allmennkunnskapene her i landet... Så det er allmennkunnskap å vite hvor lenge alkohol er holdbart? 1
Brunhilde Skrevet 8. februar 2012 #9 Skrevet 8. februar 2012 Så det er allmennkunnskap å vite hvor lenge alkohol er holdbart? Jeg trodde nesten det var det, jeg?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #10 Skrevet 8. februar 2012 Altså, trådstarters spørsmål er da ikke så dumt som flere her i tråden vil ha det til. Dersom flasken er uåpnet, vil den høyst sannsynligvis ha samme kvalitet som da den ble kjøpt. Er den derimot åpnet, og har stått åpen i årevis (?), så vil den ha tapt seg i kvalitet og smak. Og jo bedre den var i utgangspunktet, dess dårligere vil den da sannsynligvis ha blitt. Man kan ikke sammenlikne med konjakk som blir lagret i eikefat under nøye kontrollert temperatur etc. - det blir overhodet ikke det samme. Men selvsagt blir ikke konjakken helsefarlig eller dårlig som sådan. Det sørger det høye alkoholinnholdet for. 1
Brunhilde Skrevet 9. februar 2012 #11 Skrevet 9. februar 2012 Men spørsmålet var faktisk ikke om kvaliteten ville være like bra, det var om den var farlig å drikke, noe den ikke er!
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #12 Skrevet 9. februar 2012 Joda, Brunhilde, det var spørsmålet, og jeg presiserte også i svaret mitt at det ikke er helsefarlig å drikke. Men SVARENE til mange her antyder at konjakk som står i skapet bare blir bedre og bedre jo eldre den blir, og det er altså ikke tilfellet. 1
Brunhilde Skrevet 9. februar 2012 #13 Skrevet 9. februar 2012 Joda, Brunhilde, det var spørsmålet, og jeg presiserte også i svaret mitt at det ikke er helsefarlig å drikke. Men SVARENE til mange her antyder at konjakk som står i skapet bare blir bedre og bedre jo eldre den blir, og det er altså ikke tilfellet. Nei, se det er jeg enig i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå