Gå til innhold

Kan konjakk bli gammelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant en gammel konjakk her i skapet som ble kjøpt for noen år siden. Er det farlig å drikke den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

:heks:

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke farlig å drikke av den. Sprit går bare ikke ut på dato.

Skrevet

Cogniac er jo best lagret (helst på fat, men)

Skrevet

Jeg har vært på cognacfabrikk og smakt 50 år gammel cognac. Det var kjempegodt! :sikle:

Skrevet

Av og til blir jeg oppriktig dritbekymra over allmennkunnskapene her i landet...

• Liker 4
Skrevet

Av og til blir jeg oppriktig dritbekymra over allmennkunnskapene her i landet...

Så det er allmennkunnskap å vite hvor lenge alkohol er holdbart? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Så det er allmennkunnskap å vite hvor lenge alkohol er holdbart? :klo:

Jeg trodde nesten det var det, jeg?

Skrevet

Altså, trådstarters spørsmål er da ikke så dumt som flere her i tråden vil ha det til.

Dersom flasken er uåpnet, vil den høyst sannsynligvis ha samme kvalitet som da den ble kjøpt. Er den derimot åpnet, og har stått åpen i årevis (?), så vil den ha tapt seg i kvalitet og smak. Og jo bedre den var i utgangspunktet, dess dårligere vil den da sannsynligvis ha blitt.

Man kan ikke sammenlikne med konjakk som blir lagret i eikefat under nøye kontrollert temperatur etc. - det blir overhodet ikke det samme.

Men selvsagt blir ikke konjakken helsefarlig eller dårlig som sådan. Det sørger det høye alkoholinnholdet for.

• Liker 1
Skrevet

Men spørsmålet var faktisk ikke om kvaliteten ville være like bra, det var om den var farlig å drikke, noe den ikke er!

Skrevet

Joda, Brunhilde, det var spørsmålet, og jeg presiserte også i svaret mitt at det ikke er helsefarlig å drikke.

Men SVARENE til mange her antyder at konjakk som står i skapet bare blir bedre og bedre jo eldre den blir, og det er altså ikke tilfellet.

• Liker 1
Skrevet

Joda, Brunhilde, det var spørsmålet, og jeg presiserte også i svaret mitt at det ikke er helsefarlig å drikke.

Men SVARENE til mange her antyder at konjakk som står i skapet bare blir bedre og bedre jo eldre den blir, og det er altså ikke tilfellet.

Nei, se det er jeg enig i. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...