Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går man frem for å få fri for å dra på forskjellige intervjuer når man allerede er i jobb? Sjefen bør jo kanskje ikke vite at jeg søker andre stillinger, da han tror jeg ønsker å bli værende. Og jeg ønsker kun å fortsette i nåværende jobb om jeg ikke klarer å få noe annet. Så det er en "backup-jobb" som jeg er avhengig av.

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Siden du er i et vikariat er det ikke noe problem i det hele tatt. Du sier rett og slett til sjefen at du søker andre jobber siden den jobben du har "hos ham" ikke er fast. Har tilgode å se en leder som ikke skjønner det. Du sier selvsagt ikke at du egentlig ikke har lyst til å fortsette der du er, men at du er ute etter en fast jobb.

Skrevet

Du kan si at du ikke kan basere resten av livet ditt på vikariater og at du derfor er nødt til å søke faste stillinger. At du trives godt der du er og aller helst ville hatt fast jobb der om det hadde vert mulig. Jeg er ganske sikker på at sjefen din forstår det. Samtidig blir Han og klar over at Han bør prioritere deg om Han kan mtp fast jobb.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Du kan si at du ikke kan basere resten av livet ditt på vikariater og at du derfor er nødt til å søke faste stillinger. At du trives godt der du er og aller helst ville hatt fast jobb der om det hadde vert mulig. Jeg er ganske sikker på at sjefen din forstår det. Samtidig blir Han og klar over at Han bør prioritere deg om Han kan mtp fast jobb.

Dette blir å smøre alt for tykt på når det ikke er sant. Hvis sjefen etter en slik uttalelse skulle tilby fast jobb, og en takker nei pga annet tilbud vil det bare slå tilbake på en selv. Da kan en f.eks miste sjansen til å komme tilbake senere fordi man har signalisert at man ikke er til å stole på. Skulle du trenge denne sjefen som referanse ved en senere anledning er det heller ingen sjakktrekk å ha løyet.

Kjenner til konkrete liknende eksempler fra tidligere arbeidsplass. Vikar likte seg såååå godt og ville gjeeerne jobbe der leeeenge. Ble tilbudt fast jobb. Takket nei pga grønnere gress på den andre siden av gjerdet, men søkte seg tilbake ved første anledning. Da ble vedkommende ikke engang innkalt til intervju, nettopp pga løgnen i forbindelse med forrige jobbtilbud.

Endret av Spinell
Skrevet

Kjenner til konkrete liknende eksempler fra tidligere arbeidsplass. Vikar likte seg såååå godt og ville gjeeerne jobbe der leeeenge. Ble tilbudt fast jobb. Takket nei pga grønnere gress på den andre siden av gjerdet, men søkte seg tilbake ved første anledning. Da ble vedkommende ikke engang innkalt til intervju, nettopp pga løgnen i forbindelse med forrige jobbtilbud.

Da syntes jeg arbeidsgiveren din er litt vel hårsår og urealistisk. Det er selvfølgelig greit å gi uttrykk for at man kan tenke seg å jobbe lenge et sted, dette er ikke det samme som å si at man kommer til å bli der til enhver pris uavhengig av livssituasjon og jobbmuligheter andre steder. Så lenge man faktisk ikke har lovet noe eller undertegnet noe så er det ingenting som er sikkert, hverken for arbeidstaker eller giver.

Når arbeidsgivere selv sier opp og alltid søker den beste til stillinger under en lav sko, så må man også tåle at arbeidstakere selvsagt også søker det beste om de har mulighet til det. Det dreier seg om tilbud og etterspørsel.

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplyste min arbeidsgiver at jeg ute etter fast jobb, og søkte på andre stillinger, da hadde jeg gått i vikariat i 2,5 år. Det ble slutten på mitt vikariat.

Ikke alle arbeidsgivere som tåler det, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...