AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 Noen som tar juss på UiO her, og som kan fortelle litt om hvordan de synes det er? Hvor mye leser dere? Hvordan er foreleserne? Er det oppgaveløsing i grupper? Er forelesningene veldig spredt med tanke på lokasjon? Hvordan er det med lesesalplass? Hvilken lesesal bruker dere? Og ikke minst; hvordan er det sosiale miljøet? Er det veldig snobbete miljø, eller er det en gjeng med "disse" og så er resten "normale" (satt på spissen)? Jeg er ingen snobbete person, og orker ikke jag hva gjelder merker på kles, dyre klokker etc. Fortell meg alt dere har å fortelle Takk på forhånd!
Alice123 Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 (endret) Jeg vet om én som tar juss på UiO. Han er en "åndelig snobb". Liker liksom bare de klassiske bøkene, hører utelukkende på klassisk musikk, lager bare den dyreste og beste maten etc etc... Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer. Edit: Jeg vet faktisk om to som går det! Han andre er en veldig, veldig hyggelig fyr, om noe snobbete. Endret 7. februar 2012 av Alice123
Gjest Lucius Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 Jeg tok noen emner innen juss og for min del var det følgende: Litt mer snobbete enn det er på Blindern. Men man finner alle slags grupper. Jeg kom sammen med en pen blanding litt av hvert. Jeg hadde forelesninger hovedsakelig i Domus Nova. Lesesaler finner man i: Domus Academica (Urbygningen) Åpningstider: 08.00-20.00 på hverdager. Etter 16.00 kun med gyldig studentkort. Adgang fra bakgård krever gyldig studentkort. PC-plasser: 30 Kollokvierom og grupperom: 6 stykker à 6-12 plasser Domus Nova Åpningstider: 08.00-23.00 på hverdager. Lesesal 150, 160 og 182 er åpne fra 08.00-20.00 lørdag og søndag for studenter med gyldig studentkort. Lesesalsplasser: ca. 350 Læringssenteret - 2. etasje Domus Nova Åpningstider: 08.00-19.45 mandag til torsdag. 08.00-15:45 fredag. Lesesalsplasser: 65 PC-plasser: 90, 2 for rullestolbrukere Kollokvierom: 12 Grupperom med PC-er: 3 rom à 16 plasser St. Olavs gate 23 Åpningstider: 08.00-20.00 på hverdager. 08.00-18.00 på lørdager. Lesesalsplasser: ca. 120 Rosenkrantzgt. 11 b Åpningstider: 08.00-20.00 på hverdager. Lesesalsplasser: ca. 250 Midtbygningen - østfløyen (Domus Medias, DMØ) Åpningstider: 08.00-21.00 på hverdager. 08.00-18.00 på lørdager. Lesesalsplasser: ca 300 (Fasadene på Domus Media skal pusses opp, og det får betydning for tilgangen til lesesaler i bygningen. Deler av arbeidet utføres utvendig, mens andre deler må utføres inne i bygningen. I deler av oppussingsarbeidet vil lesesalene stenge. Lesesalene vil stenge i de periodene det foregår innvendig arbeid i den enkelte etasje. Det vil forekomme mye støy i hele oppussingsperioden. Mens det utvendige arbeidet foregår vil det settes opp finérplater foran vinduene slik at det vil ikke være dagslys inn i lesesalene. Etter det utvendige arbeidet er ferdig vil platene tas ned og det settes opp plast foran vinduene. Plasten vil være der helt til oppussingsarbeidet er ferdig. Planlagt ferdigstillelse er april 2013. Vi tar forbehold om at datoene nedenfor kan endres underveis i arbeidet. Støyende arbeider: 19.1- 15.2: Utvendig arbeid. Finérplater foran vinduene i deler av perioden. Etterhvert plast foran alle vinduer. Stengte lesesaler: 23.1 - 17.2: Lesesalene i 3. etasje er stengt. 6.2 -9.3: Lesesalene i 2. etasje er stengt. 27.2 - 30.3: Lesesalene i 1. etasje er stengt.)
Adonis Skrevet 8. februar 2012 #4 Skrevet 8. februar 2012 Temmelig snobbete gjennomsnitt, men man finner selvsagt all slags typer der også. Skulle sett blikkene jeg fikk da jeg kom på lesesalen i joggebukser.
Gjest Nuppdupp Skrevet 8. februar 2012 #5 Skrevet 8. februar 2012 (endret) Temmelig snobbete gjennomsnitt, men man finner selvsagt all slags typer der også. Skulle sett blikkene jeg fikk da jeg kom på lesesalen i joggebukser. Endret 8. februar 2012 av Nuppdupp 2
postitlapp Skrevet 8. februar 2012 #7 Skrevet 8. februar 2012 Jeg begynte på jussen i Oslo i fjor høst og trives veldig godt! Det er mange forskjellige typer folk, og selvfølgelig også en del litt snobbete. Men jeg vil si at det er gode muligheter for å møte folk man kan trives med. Studentmiljøet ellers virker for meg som veldig bra hvis man involverer seg. Jeg har ikke involvert meg veldig mye, men har det mye gøy jeg også! Av undervisning har vi forelesninger og kurs. Forelesningene foregår for det meste enten i Misjonssalen eller i Edderkoppen teater. De fleste foreleserne jeg har vært borti har vært flinke i faget sitt og som regel gode på å formidle. Ikke alle riktignok, men det må man forvente alle steder. Domus Nova er like ved Edderkoppen og ikke langt fra Misjonssalen, så opplever det ikke som veldig spredt. Forskjellige kursledere har forskjellige opplegg på kursene, men i mange av kursene jeg har hatt har oppgaveløsning vært sentralt og veldig nyttig! Første året organiserer også universitetet kollokviegrupper og basisgrupper der man har en veileder, og blant annet løser oppgaver. Hvor mye man leser er veldig individuelt, og derfor ikke så lett å svare på. Jeg er ikke av de som leser 8 timer hver dag. Prøver å sitte noen timer etter forelesninger/kurs og gjør noen ganger oppgaver og forberedelse hjemme. Kommer an på hvordan dagsformen er. Jeg trives som sagt veldig godt, og angrer ikke på valget i det hele tatt!
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #8 Skrevet 8. februar 2012 Jeg begynte på jussen i Oslo i fjor høst og trives veldig godt! (....) Takk for nyttig svar Kan du si noe om hvordan du tar til deg stoff generelt, og hvordan eksamen gikk? Med tanke på at du ikke leser 8 timer daglig. Husker du pensum etter å ha lest det en gang, eller må det mer til?
Mondy Skrevet 8. februar 2012 #9 Skrevet 8. februar 2012 Jeg trives veldig godt på jussen i Oslo Miljøet er også veldig bra her.. Man finner alle slags mennesker der, så du finner garantert noen du går godt overens med. Det er ikke noe å bekymre seg for! Når det gjelder det faglige er det forelesninger og kurs som gjelder. Kvaliteten på foreleserne er som regel veldig bra, og jeg mener mange av dem er blant de beste jusprofessorene i Norge. Når det kommer til kursholdere er kvaliteten mye mer varierende, men det er sjelden de er veldig dårlige. Jeg leser heller ikke 8 timer om dagen, men jeg ligger allikevel over gjennomsnittet når det gjelder karakterer. Jeg syns det handler mer om hvordan du bruker tiden, enn hvor mye tid du bruker. Er det noe mer konkret du har spørsmål om er det bare å sende meg en PM eventuelt! Jeg anbefaler jus på det sterkeste iallefall :D
Gjest Marregutt Skrevet 8. februar 2012 #10 Skrevet 8. februar 2012 Temmelig snobbete gjennomsnitt, men man finner selvsagt all slags typer der også. Skulle sett blikkene jeg fikk da jeg kom på lesesalen i joggebukser. Man blir vel aldri sett pent på om man er over 14 og beveger seg offentlig i joggebukser
postitlapp Skrevet 8. februar 2012 #11 Skrevet 8. februar 2012 (endret) Takk for nyttig svar Kan du si noe om hvordan du tar til deg stoff generelt, og hvordan eksamen gikk? Med tanke på at du ikke leser 8 timer daglig. Husker du pensum etter å ha lest det en gang, eller må det mer til? Generelt tar jeg til meg stoff ganske lett, men merker det er annet type stoff enn jeg har vært borti før, og en annen måte å tenke på. I fjor var jeg veldig lite flink til å sitte på lesesalen og leste mer sporadisk hjemme, uten å ta noe særlig notater og jeg skrev heller ikke mer enn de oppgavene vi fikk tilbud om å levere. Fikk C på eksamen. Skulle gjerne gjort det litt bedre, men var litt rådvill i eksamensperioden og fikk ikke helt tak på hva jeg skulle gjøre som siste forberedelse. Og hadde heller ikke fått med meg alt jeg trodde jeg hadde fått med meg tidligere i semesteret. Til nå dette semesteret har jeg vært på lesesalen nesten hver dag med undervisning og tatt notater fra det jeg har lest. I tillegg forbereder jeg oppgaver til kursene og basisgruppene. Føler at jeg får med meg stoffet bedre på denne måten, og kommer til å fortsette med det. Det gjenstår å se om det viser seg karaktermessig. Siden jeg tar passe utfyllende notater fra pensum nå har jeg planer om å lese disse og å skrive mange oppgaver i neste eksamensperiode. Endret 8. februar 2012 av postitlapp
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #12 Skrevet 8. februar 2012 Jeg trives veldig godt på jussen i Oslo Miljøet er også veldig bra her.. Man finner alle slags mennesker der, så du finner garantert noen du går godt overens med. Det er ikke noe å bekymre seg for! Når det gjelder det faglige er det forelesninger og kurs som gjelder. Kvaliteten på foreleserne er som regel veldig bra, og jeg mener mange av dem er blant de beste jusprofessorene i Norge. Når det kommer til kursholdere er kvaliteten mye mer varierende, men det er sjelden de er veldig dårlige. Jeg leser heller ikke 8 timer om dagen, men jeg ligger allikevel over gjennomsnittet når det gjelder karakterer. Jeg syns det handler mer om hvordan du bruker tiden, enn hvor mye tid du bruker. Er det noe mer konkret du har spørsmål om er det bare å sende meg en PM eventuelt! Jeg anbefaler jus på det sterkeste iallefall :D Tusen takk for svar! Så bra du trives Synes du det er veldig karakterjag blant studentene? Er det sånn at de som får A og B "skriker" høyt om det? Og hvordan er disse kursene? Hvor mye pensum tilsvarer et semester sånn ca? Hvis du noen gang har regna på antall sider Generelt tar jeg til meg stoff ganske lett, men merker det er annet type stoff enn jeg har vært borti før, og en annen måte å tenke på. I fjor var jeg veldig lite flink til å sitte på lesesalen og leste mer sporadisk hjemme, uten å ta noe særlig notater og jeg skrev heller ikke mer enn de oppgavene vi fikk tilbud om å levere. Fikk C på eksamen. Skulle gjerne gjort det litt bedre, men var litt rådvill i eksamensperioden og fikk ikke helt tak på hva jeg skulle gjøre som siste forberedelse. Og hadde heller ikke fått med meg alt jeg trodde jeg hadde fått med meg tidligere i semesteret. Til nå dette semesteret har jeg vært på lesesalen nesten hver dag med undervisning og tatt notater fra det jeg har lest. I tillegg forbereder jeg oppgaver til kursene og basisgruppene. Føler at jeg får med meg stoffet bedre på denne måten, og kommer til å fortsette med det. Det gjenstår å se om det viser seg karaktermessig. Siden jeg tar passe utfyllende notater fra pensum nå har jeg planer om å lese disse og å skrive mange oppgaver i neste eksamensperiode. Takk for svar! Skjønner Høres ut som en god måte å studere på. Må bare komme inn i en god rutine, rett og slett! Nå som du er på lesesalen hver dag det er forelesning/kurs; er det kamp om plassene? Eller er det "alltid" plass til en?
Adonis Skrevet 8. februar 2012 #13 Skrevet 8. februar 2012 Man blir vel aldri sett pent på om man er over 14 og beveger seg offentlig i joggebukser Det er meg revnende likegyldig. Jeg kommer til å nok i dress på jobb. Joggebukser er komfortable. Ta deg sammen, hipster.
postitlapp Skrevet 8. februar 2012 #14 Skrevet 8. februar 2012 Tusen takk for svar! Så bra du trives Synes du det er veldig karakterjag blant studentene? Er det sånn at de som får A og B "skriker" høyt om det? Og hvordan er disse kursene? Hvor mye pensum tilsvarer et semester sånn ca? Hvis du noen gang har regna på antall sider Generelt er det nok et ganske stort karakterpress/jag på jussen. Men ikke blant de jeg er med heldigvis (der karakterene varierte fra A - E). Har heller ikke hørt noen som har snakka veldig mye om at de har fått A. Jeg har ikke satt noe stort press på meg selv heller, jeg er fornøyd med C'en og er bevisst på hva som gjorde at jeg fikk den. Hvordan kursene er varierer fra kursleder til kursleder. Er vel mellom 20-40 studenter på hvert kurs, og det minner om klasseromsundervisning (men er ikke obligatorisk). Noen kurs er veldig oppgavebaserte og tar teorien ut fra oppgavene. Andre ligner mer på forelesninger. Andre igjen kan legge fokus på lovtolkning og domsanalyse. Varierer veldig! Første semester for meg hadde rundt 850 sider rent pensum, om jeg ikke husker feil. Så kommer dommer i tillegg (som kan være både korte og eviglange). Ganske overkommelig. Men blir mer og mer utover i studiet da Takk for svar! Skjønner Høres ut som en god måte å studere på. Må bare komme inn i en god rutine, rett og slett! Nå som du er på lesesalen hver dag det er forelesning/kurs; er det kamp om plassene? Eller er det "alltid" plass til en? Rutine er gull! Før kl 14 er det mange på lesesalene, men har alltid funnet en plass! Så generelt tror jeg nok at i semesteret utenom eksamensperioden skal man som regel kunne finne en plass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå