Gå til innhold

Kan det stemme at jeg brukte så mange kalorier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tittet litt inne på Grete Roede sin vektklubb. Registrerer ikke alt jeg spiser eller all aktivitet, men sjekker litt noen ganger bare for å ha en ca. oversikt.

I går syklet jeg 20 km på 50 min (på trimsykkel). Husker ikke nøyaktig, men tror trimsykkelen regnet ut at jeg hadde forbrukt i underkant av 300 kalorier.

Så plottet jeg det inn på GR sine sider (der er jeg jo registrert med vekt,høyde, alder og kjønn) og da regnet den ut at jeg hadde forbrent 608 kalorier...

Kan dette stemme?

Hadde jo vært helt supert, men kjenner jeg er litt skeptisk :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

det hadde jeg også vært skeptisk til...

en tung person vil jo forbrenne mer enn en lettvekter om de holder samme insenitet, men for å forbrenne såpass som 600 kcal på under en time, så tror jeg man skal veie en del for å si det mildt..

Skrevet

det hadde jeg også vært skeptisk til...

en tung person vil jo forbrenne mer enn en lettvekter om de holder samme insenitet, men for å forbrenne såpass som 600 kcal på under en time, så tror jeg man skal veie en del for å si det mildt..

Jeg er 1,62 høy og veier 73 kilo :sjenert: Så har jo en del kilo ekstra.. Men kan vel ikke stemme uansett. Syntes selv det hørtes fryktelig mye ut.

Hva er et mer realistisk tall da, sånn ca?

Skrevet

Syklet du hardt? Prosent av makspuls, sånn ca?

Gjest NozMonster
Skrevet

Jeg er 1,62 høy og veier 73 kilo :sjenert: Så har jo en del kilo ekstra.. Men kan vel ikke stemme uansett. Syntes selv det hørtes fryktelig mye ut.

Hva er et mer realistisk tall da, sånn ca?

om kiloene dine er jevnt fordelt, så høres det ut for meg som at du har en fantastisk kropp! eksakt tall er umulig å tippe,jo mer muskelløs kropp du har, dess mer forbrenner du.

men 2 mil på 50 minutter høres ikke værst ut altså! - så 300 kcal forbrent tror jeg ikke du skal se bort i fra :jepp:

Skrevet

men 2 mil på 50 minutter høres ikke værst ut altså! - så 300 kcal forbrent tror jeg ikke du skal se bort i fra :jepp:

Hva mener du? Man forbrenner rundt 300 kcal i timen ved gange. Mener du at 300 kcal på 50 minutter er 'ikke så verst' som trening? I så fall synes jeg faktisk du skal trekke deg unna dette forumet. Du har allerede vist i andre forum at du svarer på ting du ikke har peiling på, samt fører diskusjoner ut på villveie.

Jeg veier mindre og ville forbrent mye mer enn 300 kcal på 50 minutter sykling.

• Liker 10
Skrevet

om kiloene dine er jevnt fordelt, så høres det ut for meg som at du har en fantastisk kropp! eksakt tall er umulig å tippe,jo mer muskelløs kropp du har, dess mer forbrenner du.

En fantastisk kropp har jeg nå ikke :skratte: Kunne hatt litt mindre fettprosent og mer muskelmasse, men jobber med saken :takke:

Jeg var vel på omtrent 80% av makspuls. Hadde for øvrig glemt pulsklokka mi, men synes den pleier å overestimere den og (virker det som).

600 kalorier er vel litt å ta i, hadde vel egentlig bare håpet å høre at "joda, det stemmer nok det" :fnise:

Pleier ikke å sykle så ble bare litt paff over disse 600 kaloriene.

Men i følge GR sin side så vil jeg forbrenne mer ved å sykle i såpass høyt tempo, enn å jogge i et moderat tempo? Hadde vært allright om det stemte, for jeg synes det er mye mer morsomt (og litt mindre slitsomt) å sykle. Dessuten holder jeg lenger ut på sykkelen.

Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

Hva mener du? Man forbrenner rundt 300 kcal i timen ved gange. Mener du at 300 kcal på 50 minutter er 'ikke så verst' som trening? I så fall synes jeg faktisk du skal trekke deg unna dette forumet. Du har allerede vist i andre forum at du svarer på ting du ikke har peiling på, samt fører diskusjoner ut på villveie.

Jeg veier mindre og ville forbrent mye mer enn 300 kcal på 50 minutter sykling.

:overrasket:

det var da svært så amper vi var i dag da?

..kan du si meg hvem som har sagt noe om gange? jeg har da aldri påstått at man forbrenner 300 kcal i timen ved gange????

Endret av NozMonster
Skrevet

Synes det høres langt riktigere ut med 600 kcal enn 300 kcal på 50 minutters sykling, og tipper svaret ligger et sted midt imellom.

Vil anbefale deg å kjøpe en pulsklokke, da har du bedre kontroll over kcal og dessuten også over selve treningen. Ofte tror man at man jobber hard, når man faktisk har endel mer å gå på. Også er det motiverende å se hvordan formen bedrer seg!

• Liker 1
Skrevet

"muskelløs? :fnise:

:overrasket:

det var da svært så amper vi var i dag da?

..kan du si meg hvem som har sagt noe om gange? jeg har da aldri påstått at man forbrenner 300 kcal i timen ved gange????

Det skriver da heller ikke AB at du har sagt? Det er AB selv som sier det. Les en gang til, du. ;)

• Liker 5
Skrevet

Sorry, NozMonster, men dette har du tydeligvis ikke særlig mye peiling på. Hvis TS har sykla med 80% av makspuls på 50 minutter er det ikke usannsynlig at h*n har brukt 500-600 kalorier. Jeg forbrenner lett 500 kalorier på 50 minutter spinning, men da må jeg ta i. Og jeg veier ikke mer enn 62 kg ;)

Det er ikke uvanlig at folk forbrenner så mye på sykling...

• Liker 3
Skrevet

Enig med deg over her. Jeg forbrenner i overkant av 600 kcal på en times sykling.Regner med at det er magnetsykkel det er snakk om her?

Skrevet

Okei, her var det mye viss-vass og synsing:

La oss si at TS har VO2max på 35 ml/kg/min (antakeligvis enda lavere). Da har hun 35*73 = 2,5 l/min. Gitt at TS ikke er vant med sykkel (ergo lav utnyttingsgrad og arbeidsøkonomi), og hastigheten det ble syklet på, kan vi anta at personen kanskje har syklet et arbeid tilsvarende 1,25 l/min (utnyttingsgrad på ca 50% av VO2max). Vi vet også at 1 liter oksygen pr. minutt koster 5 kcal, og at TS syklet i 50 minutter:

1,25*5*50 = 312 kcal brukt

Personlig mister jeg all respekt for slankesiden til GR når hun påstår at folk forbrenner dobbelt så mye som de faktisk gjør. Det beviser bare at uten oksygenanalysator/effektmåler er det umulig å fintelle kalorier og spise etter antatt forbrente kcal. Det enkleste forblir å gå på vekta; går du opp spiser du mindre, går du ned for fort spiser du litt mer. Put in, shit out.

Gjest NozMonster
Skrevet

greit... det var jo veldig hyggelig å høre at så mange vil ha meg vekk fra kg siden jeg tydeligvis ikke har en dritt peiling på kaloriforbrenning da... :roll:

Skrevet (endret)

.

Endret av silje_
Gjest Tidssone
Skrevet

Enig med deg over her. Jeg forbrenner i overkant av 600 kcal på en times sykling.Regner med at det er magnetsykkel det er snakk om her?

Det er en kjent sak at magneten trekker til seg omlag 75 kalorier pr time.

Skrevet

Har tittet litt inne på Grete Roede sin vektklubb. Registrerer ikke alt jeg spiser eller all aktivitet, men sjekker litt noen ganger bare for å ha en ca. oversikt.

I går syklet jeg 20 km på 50 min (på trimsykkel). Husker ikke nøyaktig, men tror trimsykkelen regnet ut at jeg hadde forbrukt i underkant av 300 kalorier.

Så plottet jeg det inn på GR sine sider (der er jeg jo registrert med vekt,høyde, alder og kjønn) og da regnet den ut at jeg hadde forbrent 608 kalorier...

Kan dette stemme?

Hadde jo vært helt supert, men kjenner jeg er litt skeptisk :gjeiper:

Når jeg leser rundt omkring så virker det som om gjennomsnittet brenner mellom 4-500 kalorier per time. Men det kommer som sagt ogå helt an på om du er overvektig, normalvektig eller undervektig. Og hvor hardt du presser deg selvsagt.

Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg har alltid trodd at å trene med en intensitet på ca 75% av makspulsen er det som gir høyest kaloriforbrenning?

Skrevet

Jeg har alltid trodd at å trene med en intensitet på ca 75% av makspulsen er det som gir høyest kaloriforbrenning?

Makspuls på 65-75% er det som KUN brenner fett ja. Høyere enn det så begynner en også å trene opp muskelmassen.

Gjest Tidssone
Skrevet

Makspuls på 65-75% er det som KUN brenner fett ja. Høyere enn det så begynner en også å trene opp muskelmassen.

Jeg trodde man da mest trente opp kondisjonen når det gjelder sykling/løping?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...