Gå til innhold

Vende hunden av med å sove på dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som nylig kjøpte seg en retriver-blanding (real gatemix). Når jeg var på besøk hos ho så la jeg merke til at hun hele tiden vekket hunden hvis den la seg til å sove. Når jeg spurte hva hun drev med så mente hun at hun vendte han av med å sove på dagen fordi han sov da så mye bedre på natta. For meg så høres dette helt på trynet ut :-S hva mener dere? Er dette normalt og ingen har fortalt noe til meg? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal "aldri" vekke en sovende hund, og hunder har relativt større hvilebehov enn mennesker.

Venninnen din veit ikke hva hun snakker om, eller hva hun risikerer ved å drive å vekke hunden hele tiden.

Du har helt rett, det er helt på trynet å holde på slikt. Og det er slemt for hunden. Hun kan fort ende opp med en hund som er utrygg i eget hjem og kan reagere med aggresjon i sove/hvile-situasjoner.

Ville absolutt prøvd å snakke henne fra å gjøre dette noe mer..

• Liker 15
Skrevet

Bobler har helt rett og dette er helt på trynet! Hunder har mer enn dobbelt så stort søvnbehov som mennesker og en frisk og aktiv voksen hund sover/slumrer gjerne 16 timer i døgnet. Valper og gamle hunder sover enda mer og da gjerne rundt 20 timer i døgnet.

Og en hund som sover skal ganske riktig få være i fred!

• Liker 13
Skrevet (endret)

Signerer Leo og Bobler. Dette må hun rett og slett slutte med.

Hun risikerer også og få en meget irritabel hund.

Hunder som sover skal være i fred.

Be henne google hunders søvnbehov, evt vis henne denne tråden.

Hun burde også tydeligvis melde seg på et dusin hundekurs og lese hundebøker basert på positiv forsterkning.

Endret av mysticmoo
  • Liker 5
Skrevet

Høres ut som hun har missforstått og kanskje tror hunden er et lite menneske som skal avvennes med soving på dag.

Signerer alle de over, hun kommer til å få en ihjelstresset hund som blir usikker i hvilesituasjoner.

• Liker 6
Skrevet

Man skal ALDRI vekke en sovende hvalp. Hvis hun har problemer med å få den rolig til kvelden får hun begynne å ta den på en skikkelig tur før hun legger seg. Dyra lærer seg rutinene våre, så dette med at den skal være rolig om natta går seg til etterhvert så den blir litt eldre.

Når man får dyr er det ikke bare dyra som skal innrette seg!

Gjest Consensio
Skrevet

Idioti som kommer til å skape en stressende og urolig hund.

Dersom hunden er mye våken om natten så må hun jo ta tak i det problemet (dersom det går utover hennes nattesøvn), men dette er ikke løsningen. Det er tross alt ikke et barn det er snakk om.

Hvorfor skal hunden sove bedre om natten? Er den plagsomt urolig?

Kan det hjelpe med en lengre/kortere kveldstur?

Et måltid senere på kvelden?

Mer hjernetrim?

Akkurat fått hunden slik at den trenger å bli kjent og trygg på omgivelsene?

Har den egen liggeplass den føler seg trygg på?

osv osv

Min hund sover stort sett hele dagen...men hun sover stort sett hele natten også.

Av hva jeg har sett på webcamen som vi har stående (for å følge med når vi er borte o.l) så hender der at hun står opp for å drikke, snuse litt på buret med de andre dyrene, står ved stuevinduet og kikker ut, men 90% av tiden så ligger hun på sofaen med beina rett i været.

Hunden skal få hvile når de vil hvile

• Liker 2
Skrevet

WHAT?? Det der var ille. Hunder trenger søvn i bøtter og spann, masse søvn! Særlig en omplasseringshund.

Det der må du ikke la passere, ta det opp med henne. Hunden trenger 1; et par timer tur om dagen (i tillegg til å gå på do), 2; mental stimulans i form av hverdagslydighetstrening/ lete etter godbiter etc. og 3; ro og søvn.

Dette håper jeg virkelig du får en slutt på, det er dyrplageri.

• Liker 4
Skrevet

hva mener dere? Er dette normalt og ingen har fortalt noe til meg? :sjenert:

Nei, det er ikke normalt. Gjør hva du kan for å hjelpe det stakkars dyret.

Har venninnen din greie på hundehold generelt? Man kan jo lure på hvilke andre fikse idéer hun har når hun tror det er greit å vekke en sovende hund. :/

Jeg håper du får henne til å melde seg på et kurs. Valpekurs og hverdagslydighetskurs for eldre hunder har ofte en teorikveld der man går gjennom sunn fornuft og hundehold.

Lykke til! Flott at du reagerer!

• Liker 1
Gjest Nuppdupp
Skrevet

ja, du burde vise henne denne tråden.. jeg har alltid lurt på det selv. hvorfor hunden min sover så mye :gjeiper: og tenkt at jeg kanskje ga den feil mat. har aldri vekket henne for at hun skal sove på natten da. det gjør hun uansett :)

• Liker 1
Skrevet

Huff, fikk litt vondt i meg når jeg leste dette. Stakkars hund!

Signerer alt det kloke alle andre over her har sagt :)

Skrevet

Ts her.

Hun påstår at foreldrene hennes drev oppdrett av retriver når hun var yngre (har ikke kjent hun så lenge) og de gjorde alltid sånn. Men at det kun var retriver rasene man trengte det på. Jeg prøvde å si at dette må jo bare være tull, jeg har selv vokst opp med flat coated retriver og jeg har aldri hørt noe sånt. Endte med at jeg fikk et stygt blikk tilbake og beskjed om å " holde meningene mine for meg selv, hun visste nøyaktig hva hun drev med"! Fare for at vi ikke kommer til å være venninner så mye lengre gitt!

Gjest Consensio
Skrevet

Sukk, er så lei av å høre at XX er oppdretter derfor så kan de alt og har alltid rett.

Om hennes foreldre drev oppdrett og holdt på slik, så er det vel ikke noe rart det finnes ødelagte retrievere.

Bra at du sier ifra til henne :)

• Liker 8
Skrevet

Huff, dette var virkelig ille. Jeg håper du ikke gir deg og tar opp dette igjen. Noe sånt som dette hadde jeg personlig vært villig til å risikere vennskapet for. Stakkars hund!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det venninnen din driver med er jo helt bak mål, jeg har retriver selv, og har hatt hunder hele livet.. Men er det en ting jeg har lært, er det at man ikke skal vekke en sovende hund! Hun kan, i verste fall risikere å få en utrygg, ustabil og agressiv hund, med alle disse forstyrrelsene. Alvorlig talt, det er da ikke en baby hun har!

Om hunden er våken på natten (sansynligvis fordi den ikke blir stimulert nok, eller at den ikke er helt trygg på omgivelsene enda).. Hva så? La hunden være våken da, den går jo å legger seg igjen etterhvert. Er jo bare å begrense, slik at den ikke kommer seg inn på de områdene hun ikke vil at den skal inn på. Dessuten bør hun prøve å stimulere hunden, gå en litt lengre tur e.l på kvelden, slik at hunden får brukt seg litt. Vekke den skal hun i alle fall ikke, det er ikke greit ovenfor hunden, og det er aldeles ikke nødvendig å gjøre det! stakkar lille. :(

Endret av Namine
Skrevet

Du, vis henne denne tråden! Håper for guds skyld det får henne til å snu på flisa.

Merkelig at folk som har hatt med oppdrett å gjøre tror de har fasiten på all verdens hundeproblematikker ja. Gudene skal vite at det finnes nok av skrudde oppdrettere, fullstendig uten peiling! (det er jo temaet her en bekreftelse på, bare retrievere som ikke skal sove på dagtid... :fnise: ).

Tror jeg glatt hadde ofra det venninneforholdet hvis hun er ute av stand til å motta råd og blir sur.

• Liker 2
Skrevet

Dette høres da nærmest ut som dyreplageri! :(

• Liker 3
Skrevet

Hva faen? Bikkjer sover vel omtrent like mye som ei katte i døgnet, det vil si at de har flere sovetimer enn våkentimer. Greit nok at man vender ungen sin av med å sove på dagen, men bikkja må da få sove når den vil.

Skrevet

Dyr skal få sove når de vil! Print ut disse innleggene og gi evt. send dem til henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...