Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har store problemer med å bestemme meg for hvilken retning studiene mine skal ta, og trenger gode råd og informasjon!

Går på engelsk 100-nivå nå, og trives ganske godt, men jeg vet ikke om det (eller språk generelt) er noe jeg kan tenke meg å fortsette med. Er rimelig flink og interessert i språk og litteratur, men vet ikke om det er noe jeg har lyst til å holde på med.

Det er kunst jeg virkelig brenner for og har lyst til å lære mer om, men jeg har så lite peiling! Det jeg kunne tenkt meg er muligens kunsthistorie, kunst og kulturformidling, estetiske fag, moderne kunst og estetikk, e.l. Lurer på om det er noen som kan fortelle meg litt om dette? Har jo brosjyrer fra universitetet, men det kunne vært greit å få høre noen personlige erfaringer :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar kunsthistorie ved NTNU.. Riktignok er dette bare mitt første år (altså 2. semester =)). Jeg var egentlig ikke helt sikker på om det var noe for meg da jeg begynte, men mine tvil er gjort til skamme! :D

Det jeg synes er så interessant er at man lærer så mye om kultur og historie ved siden av bare kunsten. Hva man kan lese ut av et kunstverk - ikke bare teknikker etc. ! Jeg gleder meg til å lære mer, og til å begynne med fordypning, å kunne velge hva jeg vil lære mer om. Er man interessert i kunst, estetikk og verdenshistorie så anbefaler jeg kunsthistorie!

Gjest Anonymous
Skrevet

kunsthistorie er gøy hvis du er interessert i kunst og historie,

men kan bli veldig tørt og kjedelig hvis man er mer interessert i

det som skjer i kunstverdenen idag. Det er dessuten et fag med

svært få yrkesmuligheter etterpå, har mest verdi som en slags

"personlig utvikling" e.l. Gjør kanskje f.eks en BI utdanning

"interessant" for en arbeidsgiver?

Gjest onyx, i.i.
Skrevet

Det er IKKE sant at kunsthistorie er et fag med få yrkesmuligheter. Jeg er selv nyutdannet kunsthistoriker og jeg kan søke på et utall forskjellige jobber jeg er kvalifisert for! F. eks er offentlig og private museer og gallerier en mulighet. Offfentlig administrasjon innen kunst og kulturliv, byantikvarer/fylkesantikvarer, privat næringsliv innen arkitektur og design. Undervisning og formidling, reklame, forlagsvirksomhet, kunstanmeldelser etc etc. Det eneste som setter begrensninger er din egen fantasi! Men jeg vil absolutt råde deg til å ikke å ta en spesialisering som er for snever eller "oppbrukt"!

Ta gjerne faget i kombinasjon med pedagogikk, historie, kulturvit., el økonomi og ledelse.

Gjest Anonymous
Skrevet
kunsthistorie er gøy hvis du er interessert i kunst og historie, men kan bli veldig tørt og kjedelig hvis man er mer interessert i

det som skjer i kunstverdenen idag.

Det kan man vel velge på fordypningsnivå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...