Askael Skrevet 7. februar 2012 #21 Del Skrevet 7. februar 2012 8 trinn ned til vaskekjelleren. Men det må jeg vite fordi det er bekmørkt, og jeg har ikke lyst å brekke nakken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 7. februar 2012 #22 Del Skrevet 7. februar 2012 Hva betyr det her? Det er vel ingen som veit hvor mange trappetrinn man har? Jodda, veldig mange med asperger vet utmerket godt hvor mange trappetrinn de har i huset de bor i. Og hvis det viser seg at trinnene er i oddetall er det svært mange av de som er seg bevisst på hvordan de kompenserer for dette (hoppe over det siste trinnet eller lignende ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 7. februar 2012 #23 Del Skrevet 7. februar 2012 Strengt tatt brukes ikke ADHD som diagnosenavn i norge i det hele tatt. ADHD er en DSMIV-diagnose som blant annet benyttes i USA. Vi forholder oss til diagnosesystemet ICD10, der man bruker navnet Hyperkinetisk lidelse med forstyrrelse i aktivitet og oppmerksomhet. De sa adhd, for og forenkle det for meg I tillegg så forsto jeg veldig lite av det hu dama som skulle legge frem diagnosen til meg. Islansk og greier ADHD er ikke en direkte diagnose heller, tydligvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #24 Del Skrevet 7. februar 2012 En enkel (og litt tullete) "test" som også sier noe om hva som ligger i en slik diagnose: Spør personen om h*n har mer enn en etasje der h*n bor. Hvis vedkommende svarer ja, spør hvor mange trappetrinn det er. Hvis personen svarer noe med oddetall, spør hvordan h*n kompanserer for dette. Det der forsto jeg fint lite av! (Tom) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 7. februar 2012 #25 Del Skrevet 7. februar 2012 Jodda, veldig mange med asperger vet utmerket godt hvor mange trappetrinn de har i huset de bor i. Og hvis det viser seg at trinnene er i oddetall er det svært mange av de som er seg bevisst på hvordan de kompenserer for dette (hoppe over det siste trinnet eller lignende ) Men hvorfor må de kompensere for at trappa ikke har partall trappetrinn? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #26 Del Skrevet 7. februar 2012 En del av ADHD er at man har problemer meg å sette seg ned og få gjort noe som krever at man må konsetrere seg over tid, så da blir det kræsj. Hos meg blir det helt sånn at jeg omtrent ikke har mulighet til å starte på ting en gang, om jeg ikke tar meg kraftig sammen. Jeg har iaffall en enorm tendens til å utsette ting til absolutt siste liten, og det behøver ikke være ting jeg misliker heller. Jeg "skal bare". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 7. februar 2012 #27 Del Skrevet 7. februar 2012 Men hvorfor må de kompensere for at trappa ikke har partall trappetrinn? Fordi at det skal være orden, ballanse og likevekt. Partall er orden, mens oddetall er rot, uballanse og uorden, og kan gi ubehag til en strukturert sjel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #28 Del Skrevet 7. februar 2012 Fordi at det skal være orden, ballanse og likevekt. Partall er orden, mens oddetall er rot, uballanse og uorden, og kan gi ubehag til en strukturert sjel. Høres ut som Dustin Hoffman. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 7. februar 2012 #29 Del Skrevet 7. februar 2012 Jeg har iaffall en enorm tendens til å utsette ting til absolutt siste liten, og det behøver ikke være ting jeg misliker heller. Jeg "skal bare". Har det slik! Vært hjemme siden 18.30, å skulle egentlig støvsuge og rydde rommet, å vaske det i morgen sånn at jeg ikke fikk såå mye og gjøre omgangen. Har jeg gjort noe? Niks. MEN!: Bruker jeg medisinene mine, så gjør jeg alt jeg skal med en gang. Hurra! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 7. februar 2012 #30 Del Skrevet 7. februar 2012 Fordi at det skal være orden, ballanse og likevekt. Partall er orden, mens oddetall er rot, uballanse og uorden, og kan gi ubehag til en strukturert sjel. Det er ikke helt sånn det funker hos meg. Jeg må har det ryddig i rotet mitt... Alt ligger strødd utover, men jeg veit alltid hvor ting ligger, så det er strukturert rot, på en måte :gjeiper: Hvis noen plutselig har rydda, får jeg helt spader, og blir så rastløs at det hender jeg ikke får sove om natta... Hvorfor må folk klå på rotet mitt??? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #31 Del Skrevet 7. februar 2012 Det er ikke helt sånn det funker hos meg. Jeg må har det ryddig i rotet mitt... Alt ligger strødd utover, men jeg veit alltid hvor ting ligger, så det er strukturert rot, på en måte :gjeiper: Hvis noen plutselig har rydda, får jeg helt spader, og blir så rastløs at det hender jeg ikke får sove om natta... Hvorfor må folk klå på rotet mitt??? Det er ikke fordi du har asperger. Det er fordi du er mann. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 7. februar 2012 #32 Del Skrevet 7. februar 2012 Høres ut som Dustin Hoffman. Rainman Han var vel en sånn idiotsavant(?). Autist med store begavelser på enkelte områder. De fleste autister er bare autister og mangler dette "pugge telefonkatalogen ved å bla fort igjennom" - trekket. Men det finnes sånne og, i det virkelige liv. Ganske fasinerende at noen kan være så svakt fungerende på så mange områder, men likevel så geniale på noen andre områder... Det er ikke helt sånn det funker hos meg. Jeg må har det ryddig i rotet mitt... Alt ligger strødd utover, men jeg veit alltid hvor ting ligger, så det er strukturert rot, på en måte :gjeiper: Hvis noen plutselig har rydda, får jeg helt spader, og blir så rastløs at det hender jeg ikke får sove om natta... Hvorfor må folk klå på rotet mitt??? men du har vel ditt eget system da (selv om det for andre fortoner seg som kaos) Er litt sånn jeg og. Strukturert kaos? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 7. februar 2012 #33 Del Skrevet 7. februar 2012 (endret) Det er ikke fordi du har asperger. Det er fordi du er mann. Å være mann er jo en diagnose i seg selv hehehe men du har vel ditt eget system da (selv om det for andre fortoner seg som kaos) Er litt sånn jeg og. Strukturert kaos? Det er flott system, helt til jeg trenger noe jeg ikke har brukt på 3 måneder... Da blir det straks litt værre, men ingen systemer er jo ufeilbarlige. Endret 7. februar 2012 av Yme 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 7. februar 2012 #34 Del Skrevet 7. februar 2012 Det er ikke fordi du har asperger. Det er fordi du er mann. Jeg kjenner en psykolog som mente at menn har snev av asperger, mens kvinner har snev av adhd Litt sånn: Menn tolker ikke men tar alt konkret, og hvis man sier (i en snurt tone) "det er ingen ting" så forholder de seg til det, selv om de burde skjønne at det såklart "er" en hel masse. Mens kvinner kan snakke i telefonen, mens de skifter bleie på babyen, samtidig som de rører i lapskausgryta og tar på lebestift Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gunda Skrevet 7. februar 2012 #35 Del Skrevet 7. februar 2012 Jeg jobber med gutter med aspergers i alder av 10-15 år som har adhd som tilleggsdiagnose. Symtpomer jeg fant veldig fort var: -Alt må planlegges til punkt og prikke. Svar som "kanskje" eller "får se" fønker ikke -Blir det endring i planene, så er dem ikke i stand til å forholde seg til det. -Må si ting rett ut, de forstår ikke ironi, sarkasme osv. -Har ikke følelser/empati/sympati med andre medmennesker -Er miniproffesoer! Er megaflinke i det de intr seg for -Forstår ikke sosiale koder Men alle er forskjellige, å hvilken grad av aspergersen de har. Tillegg hvor mye adhdn spiller inn i adferden dems. Maestro - presist og godt oppsummert! Kan legge til at de ikke har øyekontakt, og er mimikkfattige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 7. februar 2012 #36 Del Skrevet 7. februar 2012 b] Mens kvinner kan snakke i telefonen, mens de skifter bleie på babyen, samtidig som de rører i lapskausgryta og tar på lebestift Men det er ikke ADHD, det er multikapasitet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #37 Del Skrevet 7. februar 2012 TS her. Han har veldig vanskelig for å komme i gang med ting. Går veldig fort lei om det ikke er kjempe spennende. Kunne aldri ha jobbet i en vanlig jobb, den må være innenfor interessefeltet hans som er kunst. Blir utrolig fort distrahert. Kan falle helt ut av samtaler hvis tv'n står på. trøtt hele tiden. kan sove og sove...12-13 timer. alt er stress og slitsomt. kan ikke ta i mot flere beskjeder på en gang. ...får ikke gjort ting..osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #38 Del Skrevet 7. februar 2012 TS her. Han har veldig vanskelig for å komme i gang med ting. Går veldig fort lei om det ikke er kjempe spennende. Kunne aldri ha jobbet i en vanlig jobb, den må være innenfor interessefeltet hans som er kunst. Blir utrolig fort distrahert. Kan falle helt ut av samtaler hvis tv'n står på. trøtt hele tiden. kan sove og sove...12-13 timer. alt er stress og slitsomt. kan ikke ta i mot flere beskjeder på en gang. ...får ikke gjort ting..osv osv og han er utrolig rotete...helt ekstremt...mye kaos Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PinkLeaf Skrevet 7. februar 2012 #39 Del Skrevet 7. februar 2012 Maestro - presist og godt oppsummert! Kan legge til at de ikke har øyekontakt, og er mimikkfattige. Dette er vel kanskje relativt fra person til person. Har flere tidligere klassekamerater som har Asberger, og de klarer fint å holde øyekontakt, et par av de litt vel i meste laget De fleste jeg kjenner mangler sosiale antenner, og plukker ikke like lett opp signaler fra omverdenen, å lese mellom linjene i samtaler og så videre. De måtte gjerne ha ting på sitt vis, og dersom noe kom i veien (læreren var syk, overraskelsesprøve, brannøvelse), rotet dette til systemet deres, så ei begynte å gråte, en annen begynte å hyperventilere, og en annen måtte sitte og snakke seg selv til ro. De fleste har ulike reaksjoner. Ei venninne med Asberger skjønner fint lett ironi, men ikke alltid. Hun fungere stort sett bra i hverdagen, men sliter litt når det kommer til det sosiale. Hun ser ikke helt hva det er passende å prate om, og kan fint legge ut om kroppslige og seksuelle emner på en helt ublu måte. Flere av de jeg nevnte tidligere har et felt der de har "spesialisert" kunnskapen sin, mens de på andre områder er ganske lost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #40 Del Skrevet 7. februar 2012 Dette er vel kanskje relativt fra person til person. Har flere tidligere klassekamerater som har Asberger, og de klarer fint å holde øyekontakt, et par av de litt vel i meste laget I mens jeg ikke har asperger (jeg har noe annet - men det berør hverken asperger, adhd eller noe i den retning), likevel klarer jeg ikke dette med øyekontakt i noen særlig grad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå