Gå til innhold

Symptomer på mild autisme/asbergers

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest "gjest"

TS her.

Han har veldig vanskelig for å komme i gang med ting. Går veldig fort lei om det ikke er kjempe spennende. Kunne aldri ha jobbet i en vanlig jobb, den må være innenfor interessefeltet hans som er kunst. Blir utrolig fort distrahert. Kan falle helt ut av samtaler hvis tv'n står på. trøtt hele tiden. kan sove og sove...12-13 timer. alt er stress og slitsomt. kan ikke ta i mot flere beskjeder på en gang. ...får ikke gjort ting..osv osv

og han er utrolig rotete...helt ekstremt...mye kaos

Han høres bare totalt utslitt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yme. Hvordan greier du deg på jobben din? Er du venner med kollegene dine eller sitter du mye for deg selv og unngår kontakt med andre? Har du andre "tilleggsproblemer" ved siden av asperger diagnosen din, som feks depresjoner, sosial angst, overfølsomhet osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt sånn det funker hos meg. Jeg må har det ryddig i rotet mitt... Alt ligger strødd utover, men jeg veit alltid hvor ting ligger, så det er strukturert rot, på en måte :gjeiper:

Hvis noen plutselig har rydda, får jeg helt spader, og blir så rastløs at det hender jeg ikke får sove om natta... Hvorfor må folk klå på rotet mitt??? :fnise:

Hmmm, merkelig nok er jeg også slik. Jeg har system i rotet og hvis noen rører noe så finner jeg ikke det jeg skal og blir ekstremt stressa.

Endret av Lucius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med gutter med aspergers i alder av 10-15 år som har adhd som tilleggsdiagnose. :)

Symtpomer jeg fant veldig fort var:

-Alt må planlegges til punkt og prikke. Svar som "kanskje" eller "får se" fønker ikke :P

-Blir det endring i planene, så er dem ikke i stand til å forholde seg til det.

-Må si ting rett ut, de forstår ikke ironi, sarkasme osv.

-Har ikke følelser/empati/sympati med andre medmennesker

-Er miniproffesoer! Er megaflinke i det de intr seg for :)

-Forstår ikke sosiale koder

Men alle er forskjellige, å hvilken grad av aspergersen de har. Tillegg hvor mye adhdn spiller inn i adferden dems.

Dette er helt feil. Vi med Asperger er ingen roboter uten følelser for andre mennesker! :nei:

Det som imidlertid er vanskeligere for oss, er å tolke signaler og sosiale koder. Empati, det vi si evnen til å sette seg inn i andre folks tanker og følelser, er vanskeligere for personer med Asperger. Likevel er dette noe som kan læres og en ferdighet som kan trenes opp. Sympati, medfølelse for andre, har ikke mennesker med Asperger problemer med å kjenne. Det som likevel kan være vanskelig for noen er å gradere og skille ut følelsene. Hvis jeg leser eller hører om noen som har det vondt kan jeg ta det så sterkt inn over meg at jeg blir helt knekt selv. Jeg klarer ikke helt å skille andres smerte fra min egen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt feil. Vi med Asperger er ingen roboter uten følelser for andre mennesker! :nei:

Det som imidlertid er vanskeligere for oss, er å tolke signaler og sosiale koder. Empati, det vi si evnen til å sette seg inn i andre folks tanker og følelser, er vanskeligere for personer med Asperger. Likevel er dette noe som kan læres og en ferdighet som kan trenes opp. Sympati, medfølelse for andre, har ikke mennesker med Asperger problemer med å kjenne. Det som likevel kan være vanskelig for noen er å gradere og skille ut følelsene. Hvis jeg leser eller hører om noen som har det vondt kan jeg ta det så sterkt inn over meg at jeg blir helt knekt selv. Jeg klarer ikke helt å skille andres smerte fra min egen.

Sa jeg at dere er roboter uten følelser? Kanskje jeg uttrykka meg feil, men mangel av følelser for andre er et typisk kjennetegn hos en med aspergers. Men; Ingen er like. Har flere i gruppa som er skikkelig følsome for andre, mens andre eier ikke litt følelser en gang. F.eks visst jeg sier "Årh, er lei av hodepinen min! :kjefte: " så kan noen av dem si "åh, god bedring/det hørtes ikke godt ut", mens andre kan si "åja, synd for deg da."

Som jeg og sa, kommer helt an på hvilken grad personen har av aspergers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest "gjest"

Mangel på empati, eller rett og slett bare nøytral. Man velger jo ofte det siste pga man er redd for å få ørene tutet av syting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jeg at dere er roboter uten følelser? Kanskje jeg uttrykka meg feil, men mangel av følelser for andre er et typisk kjennetegn hos en med aspergers. Men; Ingen er like. Har flere i gruppa som er skikkelig følsome for andre, mens andre eier ikke litt følelser en gang. F.eks visst jeg sier "Årh, er lei av hodepinen min! :kjefte: " så kan noen av dem si "åh, god bedring/det hørtes ikke godt ut", mens andre kan si "åja, synd for deg da."

Som jeg og sa, kommer helt an på hvilken grad personen har av aspergers.

Ja, folk med Asperger er svært ulike. Jeg kjenner flere, og vet at funksjonsnivået kan variere mye.

Mulig at jeg overreagerte på det du skrev, men la merke til at du skrev følgende: "Har ikke følelser/empati/sympati med andre medmennesker" For meg låter dette ganske negativt, og får det til å høres ut som aspergere er følelseskalde. Som du sikkert vet har folk med Asperger lett for å tolke ting bokstavelig. Min reaksjon var sikkert et godt eksempel på det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk med Asperger er svært ulike. Jeg kjenner flere, og vet at funksjonsnivået kan variere mye.

Mulig at jeg overreagerte på det du skrev, men la merke til at du skrev følgende: "Har ikke følelser/empati/sympati med andre medmennesker" For meg låter dette ganske negativt, og får det til å høres ut som aspergere er følelseskalde. Som du sikkert vet har folk med Asperger lett for å tolke ting bokstavelig. Min reaksjon var sikkert et godt eksempel på det.

Det var godt du reagerte. Du har helt rett i det du skrev, aspergere er ikke følelseskalde. Han mente det ikke riktig slik da, men det kunne lett bli tolket slik. Selv av en som ikke har asperger.

Så for all del, godt observert! ;)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det rett og slett min feil, måten det ble skrevet på. :)

Ok, alt i orden! :)

Er nok litt følsom på det området fordi jeg har sett liknende uttalelser før.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergers er "ingeniøryndromet".

Jeg mistenker alle kunstnere, arkitekter, ingeniører og andre intense mennesker for å ha et snev av Aspergers. Meg selv inkludert. Du trenger det for å bli mer enn bare god i noe. :skratte:

Enig i den, føler meg ganske hjemme i diagnosen selv. Har også en sønn som viser alle tekn på aspergers, og er under vurdering hos BUP. Men ser ikke det som verdens undergang. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Enig i den, føler meg ganske hjemme i diagnosen selv. Har også en sønn som viser alle tekn på aspergers, og er under vurdering hos BUP. Men ser ikke det som verdens undergang. :)

Personlig så synes jeg aspergers er en klar fordel. Jeg ser andre mennesker ha trøbbel med å komme i den konsentrasjonsflyten som jeg rett og slett bare går inn i når det er nødvendig for å løse et problem.

Forskjellige oppgaver krever forskjellige hjerner, er min teori.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gi seg selv diagnoser, er ikke noe som nødvendigvis er veldig lurt... Det finnes en hel hau med diagnoser som er veldig like, og om man misstenker at man har en diagnose, bør dette taes opp med en lege.

Hvis man tror man har aspergers, er det faktisk mulig at den rette diagnosen er schizofreni, og da trenger man behandling... Ubehandlet schizofreni kan faktisk fysisk ødelegge hjernen, om det går ubehandla over tid.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi seg selv diagnoser, er ikke noe som nødvendigvis er veldig lurt... Det finnes en hel hau med diagnoser som er veldig like, og om man misstenker at man har en diagnose, bør dette taes opp med en lege.

Hvis man tror man har aspergers, er det faktisk mulig at den rette diagnosen er schizofreni, og da trenger man behandling... Ubehandlet schizofreni kan faktisk fysisk ødelegge hjernen, om det går ubehandla over tid.

Sikker på du ikke mener schizoid? Det er lett å forveksle navnene på de to.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på du ikke mener schizoid? Det er lett å forveksle navnene på de to.

Da jeg blei utredet for Asperger, var jeg først og fremst inne fordi de trodde jeg var schizofren, så jeg er sikker på at jeg ikke forveksler dem ja.

Schizoid personlighetsforstyrrelse er ikke noe som skader hjernen, men schizofreni kan gjøre det.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva betyr det her? Det er vel ingen som veit hvor mange trappetrinn man har? :klo:

En del av ADHD er at man har problemer meg å sette seg ned og få gjort noe som krever at man må konsetrere seg over tid, så da blir det kræsj.

Hos meg blir det helt sånn at jeg omtrent ikke har mulighet til å starte på ting en gang, om jeg ikke tar meg kraftig sammen.

joda, 5 trappetrinn på yttertrappa, 17 opp til hagen. derimot får jeg mer panikk av partall enn oddetall. partall ballanserer på et svakt punk, oddetall ballanserer på en sterk kobling.(i hodet mitt)

Jodda, veldig mange med asperger vet utmerket godt hvor mange trappetrinn de har i huset de bor i. Og hvis det viser seg at trinnene er i oddetall er det svært mange av de som er seg bevisst på hvordan de kompenserer for dette (hoppe over det siste trinnet eller lignende ;) )

not me :fnise:

Det er ikke fordi du har asperger. Det er fordi du er mann. ;):fnise:

jeg er jente men likevel slik, men høres ut som jeg er "verre" enn yme. jeg husker godt hvor jeg rota bort en binders for 9 måneder siden.... selv om den nå ligger under 1,8meter rot kunne jeg fint peke på den med milimeter presisjon, å finne noe som helst etter jeg selv har rydda er mye mer vrient, og hvis andre rydder hos meg er jeg er ustabilt nervevrak i mange uker... :sjenert:

Maestro - presist og godt oppsummert! Kan legge til at de ikke har øyekontakt, og er mimikkfattige.

dette tror jeg er veldig individuelt. har aldri fått høre jeg er mimikkfattig, men mimikkrik har jeg hørt et par ganger. i tillegg høres det ut i hva andre sier(å gjør egentlig) at jeg har mye større innlevelse og forståelse av andres følelser enn folk flest, hvis de utrykker det med ord vel å merke, for jeg klarer ikke å lese mellom linjene eller lese annsiktsutykk så godt. jeg er en av de her inne på forumet som ofte får høre at jeg er flink til å skjønne den andres side av saken, og det tror jeg stemmer.

TS her.

Han har veldig vanskelig for å komme i gang med ting. Går veldig fort lei om det ikke er kjempe spennende. Kunne aldri ha jobbet i en vanlig jobb, den må være innenfor interessefeltet hans som er kunst. Blir utrolig fort distrahert. Kan falle helt ut av samtaler hvis tv'n står på. trøtt hele tiden. kan sove og sove...12-13 timer. alt er stress og slitsomt. kan ikke ta i mot flere beskjeder på en gang. ...får ikke gjort ting..osv osv

kjenner meg godt igjenn, men jeg har både aspbergers, add og bipolar diagnose i tillegg til at de mister ptsd også

nesten på samme måte som jeg har det selv, hvis man ser bort fra at jeg "liker" egne problemer og synes det er spennende med en oppgave som skal løses. andres problemer kan jeg bli helt ødelagt av av medfølelse, mine egne er mer som en "hobby"... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så synes jeg aspergers er en klar fordel. Jeg ser andre mennesker ha trøbbel med å komme i den konsentrasjonsflyten som jeg rett og slett bare går inn i når det er nødvendig for å løse et problem.

Forskjellige oppgaver krever forskjellige hjerner, er min teori.

helt enig, nå som jeg har lære meg hvilke deler av diagnosen jeg kan "utnytte" til noe bra, og funnet ut hvordan å leve med den, føler jeg jeg har blitt mye mer selvsikker, trygg og lykkelig enn folk flest. før diagnosen løp jeg derimot rundt som en hodeløs hane og hele livet var utygt og skremmende. bare dumt at jeg som har problemer og kan for noen mennesker kan være vanskelig skal ha større selvfølelse enn andre som teroetisk sett "fortjener det mer" eller i det minste har større grunnlag for det(i dette innlegget tror jeg det derimot kommer veldig godt fram at jeg har frytelig vanskelig for å få frem ting som jeg føler/mener i det positive lyset meg mener det. blir litt ofte missfortsått :tristbla: )

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, 5 trappetrinn på yttertrappa, 17 opp til hagen. derimot får jeg mer panikk av partall enn oddetall. partall ballanserer på et svakt punk, oddetall ballanserer på en sterk kobling.(i hodet mitt)

Ser den. Ganske logisk, egentlig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grillkrydder

Min storebror har aspergers og ble først utredet i voksen alder. Han har intrs innenfor kunst, er kunstner, musikk, skrekkfilmer, verdenshistorie, antikviteter og gamle ting generelt, gårdsdrift og er svært glad i dyr. Han kan ramse opp en bok omtrent ordrett til meg som han har lest og finner intrs. Leser han noe som ikke intrs han husker han ingenting av det. Han har fobi mot ord som omhandler kroppsvesker som tiss, bæsj etc. Han har også fobi mot noen type mat og er ikke glad i mat generelt. Han er totalt overinteligent på de tingene som intrs han, men for eks matlaging er noe han ikke greier, da er det brød og fjorland det går i. Han har stor empati for dyr og mennesker han er glad i, men har ikke alltid evnen til å skjønne andre før det blir forklart, og da blir han lei seg for at han ikke forstod det selv. Han ble svært glad da han fikk diagnosen(var feil diagnosert og medisinert i 15 år) da falt alt på plass og han har stor innsikt i dette. For eks i sosiale samenhenger der det diskuteres noe han ikke er enig i, sier han alltid, det er fullt mulig du har rett, jeg har aspergers og ser nok ting litt anderledes. Jeg tror ikke han synes dette er noe som er bra å ha. Han sier ofte at han blir sliten av alle tankene sine rundt for eks verdenshistorie og bekymret for hvordan det skal gå med jorden på sikt, og kanskje det tøffeste, at han ikke har lett for å finne en partner, det er hans store sorg i livet, for han sier alltid, hvem fortjener å leve med en som må ha rutiner på alt, må ha uforstyrret søvn for å

fungere, ikke forstår alt umiddelbart osv. Det er mange ganger han sier at var jeg bare normal så skulle jeg vært lykkelig. Så kan han ikke ha en vanlig jobb, det må tilrettelegges og hva gjør kommunen da? - jo de plassert ham på arbeidstrening sammen med folk med downs og x stoff missbrukere som er svært sterkt preget, altså folk han ikke kan forholde seg til... Så at det er en fordel er ikke han enig i hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...