Gå til innhold

Symptomer på mild autisme/asbergers

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet? Noen som kjenner noen som har det...eller har erfaring :) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg skriver over :) Hvordan merker du det selv, merker du noe, påvirker det deg?

Svar om du vil, ikke noe tvang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig vid diagnose, så med mindre du har spesifikke spørsmål, kommer jeg ikke til å kunne gi deg noen hjelpsomme svar.

Noen er helt tilbakestående, så de omtrent ikke fungerer, mens andre kan du egentlig ikke merke det på.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker kanskje på de som ikke er så "Preget"....der en nesten ikke merker det...men merker noe. Får vel google litt til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg er ikke TS.)

Omtrent ikke merke det på? Mnja, det er vel et fellestrekk at de med asperger har vanskelig for å sette seg inn i og forstå andre mennesker og hvordan de tenker/føler?

Men ikke forveksle det med sosiopater, som ikke bryr seg. Aspergere bryr seg, noen i større grad, noen i mindre grad. De har bare vanskelig for å sette seg inn i og se ting fra andres synsvinkel.

--så vidt jeg har forstått da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke jeg skjønner hva du mener... Noen ting jeg merker, er at jeg trenger mer søvn enn andre, og at jeg har mindre forståelse for hva andre føler, siden jeg føler veldig lite selv.

Edit: Assa, jeg kan føle ting, og begynne å gråte av filmer osv, men jeg har vanskelig for å knytte bånd med andre mennesker.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med gutter med aspergers i alder av 10-15 år som har adhd som tilleggsdiagnose. :)

Symtpomer jeg fant veldig fort var:

-Alt må planlegges til punkt og prikke. Svar som "kanskje" eller "får se" fønker ikke :P

-Blir det endring i planene, så er dem ikke i stand til å forholde seg til det.

-Må si ting rett ut, de forstår ikke ironi, sarkasme osv.

-Har ikke følelser/empati/sympati med andre medmennesker

-Er miniproffesoer! Er megaflinke i det de intr seg for :)

-Forstår ikke sosiale koder

Men alle er forskjellige, å hvilken grad av aspergersen de har. Tillegg hvor mye adhdn spiller inn i adferden dems.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer faktisk på det samme om meg selv (jeg er heller ikke ts, la oss si at jeg heter "Tom").

Jeg har alle de klassiske ADHD symtomene i voksen alder, glemsom, rotehue, kommer ikke igang med ting, kommer for sent til avtaler osvosv, men jeg var visst ganske grei og rolig når jeg var liten, og foretrakk å holde meg mye for meg selv.

Noe som ikke rimer med ADHD i det hele tatt. (Jeg er inne i en vurdering for ADD, egentlig, men ADD er vel ikke noen offisiell betegnelse)

Forstått det sånn at det er noe overlapp mellom ADHD og Aspberger? Får det ikke til å rime at jeg kan ha Aspberger heller (det er noe jeg kun har tenkt på selv, ingen psykologer har vært inne på tanken) da jeg utmerket godt forstår ironi, men det er kanskje en myte at man har problemer med det, om man har Aspberger ? Er heller ikke en fyr som har veldig sære interesser, noe som vel heller ikke stemmer med asp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer faktisk på det samme om meg selv (jeg er heller ikke ts, la oss si at jeg heter "Tom").

Jeg har alle de klassiske ADHD symtomene i voksen alder, glemsom, rotehue, kommer ikke igang med ting, kommer for sent til avtaler osvosv, men jeg var visst ganske grei og rolig når jeg var liten, og foretrakk å holde meg mye for meg selv.

Noe som ikke rimer med ADHD i det hele tatt. (Jeg er inne i en vurdering for ADD, egentlig, men ADD er vel ikke noen offisiell betegnelse)

Forstått det sånn at det er noe overlapp mellom ADHD og Aspberger? Får det ikke til å rime at jeg kan ha Aspberger heller (det er noe jeg kun har tenkt på selv, ingen psykologer har vært inne på tanken) da jeg utmerket godt forstår ironi, men det er kanskje en myte at man har problemer med det, om man har Aspberger ? Er heller ikke en fyr som har veldig sære interesser, noe som vel heller ikke stemmer med asp.

Jeg fikk både ADHD og Asperger som diagnose. (de sa at det egentlig var ADD, men at det ikke var en diagnose mer, eller noe sånt) Aspergersyndrom gjør at man har en utrolig evne til å konsentrere seg om ting man liker, men ADHD/ADD forstyrrer med den delen.

Det var vist flere ting også, men det begynner å bli et år eller 2 siden jeg fikk vite om dette, så det ligger langt bak i arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet med barn med asperger, men disse hadde annet småplukk i tilleg. Endel i aspergerdiagnosen kjenner jeg godt igjen i meg selv, og jeg har det litt som en "arbeidsdiagnose" på meg selv. Det hjelper meg i alle fall å ikke lenger bli så frustrert over de områdene jeg føler meg annerledes på. Men, det er ikke sikkert at jeg kvalifiserer for diagnose selv om jeg har mange trekk av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MANGE diagnoser som "overlapper", eller mer korrekt, feildiagnostiseres som "asperger". Schizoid pf, unnvikende pf, dissosiativ lidelse, adhd, +++, blir alt for ofte feildiagnostisert som "asperger", når det egentlig er noe annet.

Derfor må en inn til en spesialist for å testes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet med barn med asperger, men disse hadde annet småplukk i tilleg. Endel i aspergerdiagnosen kjenner jeg godt igjen i meg selv, og jeg har det litt som en "arbeidsdiagnose" på meg selv. Det hjelper meg i alle fall å ikke lenger bli så frustrert over de områdene jeg føler meg annerledes på. Men, det er ikke sikkert at jeg kvalifiserer for diagnose selv om jeg har mange trekk av den.

Ja, dette var en helt ny ab igjen, da. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk både ADHD og Asperger som diagnose. (de sa at det egentlig var ADD, men at det ikke var en diagnose mer, eller noe sånt) Aspergersyndrom gjør at man har en utrolig evne til å konsentrere seg om ting man liker, men ADHD/ADD forstyrrer med den delen.

Det var vist flere ting også, men det begynner å bli et år eller 2 siden jeg fikk vite om dette, så det ligger langt bak i arkivet.

ADD er ikke en diagnose lenger nei. Nå blir det tiltalt som ADHD, var hvertfall det jeg fikk vite da jeg fikk diagnosen ADHD for rett over et år siden. Men nå er jeg jo jente, å symptomene på gutt og jente er ganske så ulike på spesifike områder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Aspergers er "ingeniøryndromet".

Jeg mistenker alle kunstnere, arkitekter, ingeniører og andre intense mennesker for å ha et snev av Aspergers. Meg selv inkludert. Du trenger det for å bli mer enn bare god i noe. :skratte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker med diagnoser innenfor autismespekteret har vansker med sosial samhandling i større og mindre grad. Mennesker med asperger er ofte veldig konkrete. Hvis du sier "ta med deg døra" lurer de på om du virkelig mener at de skal hekte med døra og ta den med seg. Ellers kan de være alt fra svært godt fungerende i de fleste sammenhenger, til veldig dårlig fungerende med stort hjelpebehov.

En enkel (og litt tullete) "test" som også sier noe om hva som ligger i en slik diagnose:

Spør personen om h*n har mer enn en etasje der h*n bor. Hvis vedkommende svarer ja, spør hvor mange trappetrinn det er. Hvis personen svarer noe med oddetall, spør hvordan h*n kompanserer for dette.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror heller de trekker i samme retning, altså at både ADHD/ADD og aspbergerfolk har evnen til å konsentrere seg fullt om en bestemt ting, men det MÅ være en veldig interessant ting?

Men jeg er ingen ekspert.

(Tom)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør personen om h*n har mer enn en etasje der h*n bor. Hvis vedkommende svarer ja, spør hvor mange trappetrinn det er. Hvis personen svarer noe med oddetall, spør hvordan h*n kompanserer for dette.

;)

Hva betyr det her? Det er vel ingen som veit hvor mange trappetrinn man har? :klo:

Jeg tror heller de trekker i samme retning, altså at både ADHD/ADD og aspbergerfolk har evnen til å konsentrere seg fullt om en bestemt ting, men det MÅ være en veldig interessant ting?

Men jeg er ingen ekspert.

(Tom)

En del av ADHD er at man har problemer meg å sette seg ned og få gjort noe som krever at man må konsetrere seg over tid, så da blir det kræsj.

Hos meg blir det helt sånn at jeg omtrent ikke har mulighet til å starte på ting en gang, om jeg ikke tar meg kraftig sammen.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MANGE diagnoser som "overlapper", eller mer korrekt, feildiagnostiseres som "asperger". Schizoid pf, unnvikende pf, dissosiativ lidelse, adhd, +++, blir alt for ofte feildiagnostisert som "asperger", når det egentlig er noe annet.

Derfor må en inn til en spesialist for å testes.

Ja, jeg er oppi det vurderingsløpet der nå. Jeg har hatt en nevrologisk test, der de fant ut at jeg hadde problemer med oppmerksomhet, og hun psykologen anbefalte at jeg testes ut på medisiner. Men så er det de andre psykologene som skal nøste opp i barndommen da. Siden jeg var ett ganske rolig barn, peker det kanskje i retning av asp? Men det kommer kanskje mer fram i intervjuer med barneskolelærer og moren min (det er på timeplanen).

(Tom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADD er ikke en diagnose lenger nei. Nå blir det tiltalt som ADHD, var hvertfall det jeg fikk vite da jeg fikk diagnosen ADHD for rett over et år siden. Men nå er jeg jo jente, å symptomene på gutt og jente er ganske så ulike på spesifike områder.

Strengt tatt brukes ikke ADHD som diagnosenavn i norge i det hele tatt. ADHD er en DSMIV-diagnose som blant annet benyttes i USA. Vi forholder oss til diagnosesystemet ICD10, der man bruker navnet Hyperkinetisk lidelse med forstyrrelse i aktivitet og oppmerksomhet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...