Gå til innhold

Barn som slår, klør, lugger, osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og er helt sjokkert over enkelte barn som er så aggressive mot andre barn. De klør, lugger, slår, dytter, ta andres leker, biter og er rett og slett et problem (utfordring er ikke sterkt nok å beskrive). Det er farlig å la dem være alene med andre barn, fordi det blir stygt med en gang. Foreldrene til de som blir bittet og slått klager hver gang og vi lover at vi gjør alt mulig å forhindre dette til å skje. Med hvordan forhindrer man dette? Vi har prøvd alle mulige snille metoder, å snakke, å forklare, å si nei og ikke lov, men det fortsetter. Jeg føler at jeg blir rett og slett irritert og sliten av det hele. Vi har pratet mye med foreldrene av disse barna, de sier de jobber med holdningene hjemme, men det er ingenting som forandrer seg. Hva er neste steg - å isolere de aggressive barna fra de andre så at de sistnevnte får litt ro? Å gi dem personlig assistent som følger dem hele tiden og passer på at de ikke gjør noe vondt til andre barn? Det har kommunen ikke penger til ... :lete:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og er helt sjokkert over enkelte barn som er så aggressive mot andre barn. De klør, lugger, slår, dytter, ta andres leker, biter og er rett og slett et problem (utfordring er ikke sterkt nok å beskrive). Det er farlig å la dem være alene med andre barn, fordi det blir stygt med en gang. Foreldrene til de som blir bittet og slått klager hver gang og vi lover at vi gjør alt mulig å forhindre dette til å skje. Med hvordan forhindrer man dette? Vi har prøvd alle mulige snille metoder, å snakke, å forklare, å si nei og ikke lov, men det fortsetter. Jeg føler at jeg blir rett og slett irritert og sliten av det hele. Vi har pratet mye med foreldrene av disse barna, de sier de jobber med holdningene hjemme, men det er ingenting som forandrer seg. Hva er neste steg - å isolere de aggressive barna fra de andre så at de sistnevnte får litt ro? Å gi dem personlig assistent som følger dem hele tiden og passer på at de ikke gjør noe vondt til andre barn? Det har kommunen ikke penger til ... :lete:

TS.

Trekke på håret, forstår ikke nei.

Skrevet

hvor gamle er disse barna da?

Skrevet

hvor gamle er disse barna da?

TS.

2, 3 og 4 år gamle.

Skrevet

Jeg lurer også på hvor gammel disse barna er !?

Det er fullstendig normalt for foreksempel barn som kanskje ikke har utvikla språk å utagere fysisk for kontakt med andre barn, det er der barnehagens ansatte har et ansvar og forhindre dette.

Jeg skjønner ikke hvordan du som ansatt i en barnehage kan tenke tanken å isolere barn med negativ adferd fra andre barn og at det ikke fins rutiner på dette?!

Skrevet

I barnehagen til barna mine må barnet som klorer/lugger/slår være med å trøste, samt at det forklares at "nå fikk Jens vondt/ble lei seg/gråter, fordi du lugget/klorte/slo. Dersom det gjentar seg innenfor en viss tid brukes time-out. Barnet blir da forklart at h*n må sitte i stolen pga slik og sånn. Alle barn har jo en liten periode med klore/lugge/slå, men jeg har aldri oppfattet at det er noe problem i barnehagen. Nå er de ansatte veldig fokus på at alle ansatte skal handle mest mulig likt og gi lik konsekvens, slik at det blir forutsigbart for barnet.

Skrevet

Jeg har hatt god erfaring med å være veldig konsekvent, og at alle gjør det samme. Vi snur barnet bort fra det som har vondt, sier NEI/ Det er ikke lov å bite etc. Og så sier vi ikke mer til det barnet i denne situasjonen, men vier vår oppmerksomhet til det som har blitt slått. Den trøstes og koses med av den voksne.

Den som har gjort noe galt får ikke oppmerksomhet.

Vi gir derimot MASSE oppmerksomhet til det barnet som ofte biter/lugger når det gjør noe posetivt. Vi forsterker det vi vil ha mer av.

- Så flink du er som har kledd på deg helt selv!

- Så snill du er som gir bort tegningen din til ......

- Så hyggelig at du deler biler med .....

- Hei, så fint at DU kom i dag. Deg har JEG ventet på. Nå ble jeg glad for å se deg...

++++++

Det kan være et mål at alle ansatte på avdelingen i løpet av en dag skal gi dette barnet ros 5 ganger. Er det 3-4 voksne på avdelingen så får det ros 15-20 ganger daglig! Snakk om selvtillitt boots! Får barnet mye oppmerksomhet på posetive ting, kan det hende at det ikke oppsøker oppmerksomhet ved å være slem med de andre.

Snakk mye med foreldrene hva dere gjør i barnehagen, det kan være lurt å gjøre likt hjemme.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt god erfaring med å være veldig konsekvent, og at alle gjør det samme. Vi snur barnet bort fra det som har vondt, sier NEI/ Det er ikke lov å bite etc. Og så sier vi ikke mer til det barnet i denne situasjonen, men vier vår oppmerksomhet til det som har blitt slått. Den trøstes og koses med av den voksne.

Den som har gjort noe galt får ikke oppmerksomhet.

Vi gir derimot MASSE oppmerksomhet til det barnet som ofte biter/lugger når det gjør noe posetivt. Vi forsterker det vi vil ha mer av.

- Så flink du er som har kledd på deg helt selv!

- Så snill du er som gir bort tegningen din til ......

- Så hyggelig at du deler biler med .....

- Hei, så fint at DU kom i dag. Deg har JEG ventet på. Nå ble jeg glad for å se deg...

++++++

Det kan være et mål at alle ansatte på avdelingen i løpet av en dag skal gi dette barnet ros 5 ganger. Er det 3-4 voksne på avdelingen så får det ros 15-20 ganger daglig! Snakk om selvtillitt boots! Får barnet mye oppmerksomhet på posetive ting, kan det hende at det ikke oppsøker oppmerksomhet ved å være slem med de andre.

Snakk mye med foreldrene hva dere gjør i barnehagen, det kan være lurt å gjøre likt hjemme.

:klemmer:

Skrevet

Hvis det er et problem med samtlige barn må dere se på hvordan dere som personale reagerer, gjelder det noen få så kanskje de trenger litt ekstra oppfølging?

Og der er stooor forskjell på om det er toåringene som gjør det, eller om det er fireåringene...

Har du forresten tatt opp dette med ped.leder? Hvordan ser resten av personalgruppa på dette? Kanskje dere bør få inn noen utenfra som kan se på hvordan dere handler når det skjer...?

Skrevet

Jeg lurer også på hvor gammel disse barna er !?

Det er fullstendig normalt for foreksempel barn som kanskje ikke har utvikla språk å utagere fysisk for kontakt med andre barn, det er der barnehagens ansatte har et ansvar og forhindre dette.

Jeg skjønner ikke hvordan du som ansatt i en barnehage kan tenke tanken å isolere barn med negativ adferd fra andre barn og at det ikke fins rutiner på dette?!

TS. Selvfølgelig skal de isoleres fra de andre barna for en time-out eller noe annet etter å har fått beskjed mange ganger. Tenker du at voksne skal bare si nei, nei, nei og la barnet fortsette gjøre vondt til andre barn? Det fins rutiner, men de gir null resultat, fordi jeg mener at de er altfor snillistiske. Ja, de er med på å trøste, de forklares utallige ganger at det ikke er lov, ikke snilt, ikke fint, at den andre fikk vondt. Men dessverre varer effekten bare i et minutt eller to og er samme barnet aggressivt mot noen annen så fort som en voksen ikke står ved siden.

Hele personalet er klar over problemet og det prøves stadig nye metoder å få endt på dette. Jeg mener at foreldrene ikke tar aktiv nok del i problemet og ikke jobber nok hjemme med å skape riktige holdninger.

Ja, et 2-åring skjønner mindre enn et 4-åring, men det er ingen unnskyldning, mener jeg. Slik oppførsel må fanges og tas bort. Jeg er sikker at ingen av dere som har egne barn, vil akseptere å hente barnet deres med klør, bitemerker, blåmerker, osv hver dag - ting, som blir gjort av samme barn hver gang.

Ellers takk for svar, vi gjør alt som dere har foreslått, men som sagt er det ganske kortvarig effekt.

Jeg håper at foreldrene av disse barna blir enda mer involvert, fordi det er umulig å løse problemet bare i barnehagen hvis det ikke støttes hjemmefra med tilsvarende tiltak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...