Gå til innhold

Bytte av barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg ble sammen med barnefar flyttet jeg fra mitt hjemsted til hans, som var ca 3 mil unna. For litt over ett år siden gikk vi fra hverandre, og jeg ble boende på hans hjemsted i ett halvt år etterpå for datteren vår sin del. Men jeg mistrivdes virkelig, og det var veldig vanskelig å få seg jobb der, så jeg valgte etterhvert å flytte tilbake til mitt hjemsted hvor jeg har mine venner og min familie. Der har jeg også fått meg jobb.

Datteren vår på 3 år har fortsatt i barnehagen på hans hjemsted, og siden vi har 50-50 deling, gjør det at jeg må kjøre jenta vår 3 mil til bhg før og etter jobb når hun er hos meg. Dette gjør at jenta vår må stå opp 05.30 om morgenen og hun får utrolig lange dager i bhg. Hun blir helt utslitt av dette. Barnefar jobber på sjøen, så når han er hjemme fra jobb har han jo fri, og dermed mulighet til å gi jente vår kortere dager i bhg om hun bytter til en barnehage i nærheten av mitt hjemsted. Men bf setter seg helt på bakbeina når jeg snakker om å bytte barnehage. Han mener at jenta vår kommer til å få varige men av dette miljøskifte, og at det var mitt valg å flytte så jeg burde flytte tilbake til hans hjemsted.

Det skal også sies at jeg nå har ny samboer, så det vil si at da måtte både jeg og min nye samboer pendle 3 mil til og fra jobb 2 ganger om dagen.

Hva mener dere? Er det virkelig så skadelig for jenta vår å bytte barnehage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke skadelig for jenta. Men dere bør passe på å få barnehage i kretsen der hun skal gå på skole. Det sparer henne for den mest brå overgangen senere.

Skrevet

Barnehagebytte gir vanligvis ikke varige men..

Men jeg synes det skal være tungtveiende grunner til å bytte barnehage.

Forstår deg godt, men forstår også barnafar. Hadde ikke du satt deg på bakbena om situasjonen var omvendt? Og det er jo faktisk du som har flyttet på deg...

Gjest gurimalla
Skrevet

Nei, det er ikke skadelig for jenta. Men dere bør passe på å få barnehage i kretsen der hun skal gå på skole. Det sparer henne for den mest brå overgangen senere.

Helt enig i dette. Hvis dere ikke vet hvor hun skal gå på skole bør dere vente med å bytte bhg.

Skrevet

Barnehagebytte gir vanligvis ikke varige men..

Men jeg synes det skal være tungtveiende grunner til å bytte barnehage.

Forstår deg godt, men forstår også barnafar. Hadde ikke du satt deg på bakbena om situasjonen var omvendt? Og det er jo faktisk du som har flyttet på deg...

Nei, det hadde jeg faktisk ikke. Om det var jeg som hadde en jobb hvor jeg var på sjøen i 2 uker og friperiode hjemme på 4 uker, hadde jeg lett tatt den pendlinga for at jenta vår skal slippe de lange dagene i barnehagen.

Jeg har ingen tilhørighet til bf's hjemsted, og jeg har faktisk prøvd å bli boende der. Men å ha en mamma som mistrives er ikke bra for jenta vår det heller.

Det er jeg som har hovedomsorgen, jenta har adresse hos meg og kommer også til å begynne på skole der.

Skrevet

Om hun skal begynne på skole ved deg, mener jeg at hun bør bytte bhg så fort som mulig. Da får hun god tid til å bli kjent med de hun skal gå i klasse med.

Barnet mitt står også midt i et barnehagebytte nå. Vi har bare flyttet til andre siden av byen, men jeg vil at hun skal gå de to siste årene av barnehagen sammen med de kommende klassevennene. Det er tungt å bytte, spesielt for min "voksne", følsomme 4-åring som har erteris-bestevenninna si der. Slike sår TROR jeg imidlertid at gror ganske fort, og hun vil nok få nye venner.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Om adressen hennes står på deg (i folkeregisteret) har ikke far noe han skal ha sagt mht bytte av barnehage så da er det en støyt å ta og så kommer han sikkert fort over det... Om adressen står på han så er det han som er regnet som hovedansvarlig og må søke, det er også der hun vil få skoleplass.

Endret av liv
Skrevet

Om adressen hennes står på deg (i folkeregisteret) har ikke far noe han skal ha sagt mht bytte av barnehage så da er det en støyt å ta og så kommer han sikkert fort over det... Om adressen står på han så er det han som er regnet som hovedansvarlig og må søke, det er også der hun vil få skoleplass.

Står dette skrevet noen plass? Gjelder det selv om samværet er 50/50?

Skrevet

Jeg spør fordi jeg ikke vet bedre:

Er det virkelig dramatisk å bytte barnehage? Jeg husker at jeg var i minst fire forskjellige barnehager som liten, hvor ingen av dem var i skolekretsen.

Jeg husker ikke å ha sett på dette som et problem eller ubehag som barn.

Det er ikke meningen å kuppe tråden, jeg spør fordi jeg lurer.

Skrevet

Barneskole følger barnets bostedsadresse. Du kan sjekke hvilke boområder som regnes som en skoles krets ved å ringe kommunen. Selv flyttet jeg og barna 2 km for å få barna inn på den skolen jeg ville pga vi bodde 100 meter på feil side av "grensen".

Skrevet

Står dette skrevet noen plass? Gjelder det selv om samværet er 50/50?

Vet bare av erfaring at den som har folkeregistrert adresse er den som har bostedsadresse, det er det samme om en har 50/50 eller 100/0. Den med bostedsadresse kan søke barnehageplass/skoleplass, men ikke ta barnet ut av skole for hjemmeundervisning eller flytte barnet til religiøs skole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...