Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, dette er ikke noe som har oppstått, det har alltid vært slik. Jeg er utenlandsk, men er oppvokst i Norge - og man ser jo på en måte ikke at jeg er utenlandsk, men hjemme så snakker jeg morsmålet mitt. Jeg er veldig sjenert, ikke med venner, men når jeg ikke kjenner folk så godt. Men; jeg har aldri tørt å snakke norsk foran foreldrene mine - noe som har blitt et problem i det siste. Eller det har vel egentlig alltid vært det - men når vi er i butikker osv, noen spørr meg om noe, og da svarer jeg ikke hvis de er med meg. De blir så klart flaue, jeg står jo der og svarer ingenting. De blir flaue, skuffa og sikkert litt sinte. Men det største problemet er på skolen. Ikke med språk - men jeg tørr ikke ha framføringer i det hele tatt. Blitt litt bedre i norsktimene - har hatt noen framføringer. Men jeg har fått en annen lærer i tysken - men jeg har alltid hatt tysk og engelsk på gangen. I tysk ligger karakteren min på en 4+ muntlig. Men jeg læreren min sa at jeg MÅTTE ta en framføring i klassen, eller få stryk. Da måtte jeg selvfølgelig ta det - men jeg snakket lavt, så på arket selvom jeg kunne det, for å ikke se på publikum og da fikk jeg 2/3, altså 2 karakterer ned, nesten. Det er sykt. I engelsken har jeg en 3-min framføring, men jeg tørr rett og slett ikke snakke engelsk foran klassen min, selvom muntlig karakteren min er en 4+ der og. Aner ikke hva jeg skal gjøre? Skulke? Blir for dumt. En gang i tysktimen, sa jeg til læreren min på forhånd - jeg kan lese det første avsnittet (vi hadde øytlesning, men jeg slapp alltid) for nå er det på tide at jeg prøver virkelig. Det var et veldig kort avsnitt - men jeg beynte å gråte når hun sa jeg skulle lese. Det er noe som plager meg veldig. Hver gang jeg hører vi skal ha framføring - så blir jeg helt rød og det 'koker' inni meg - og jeg blir helt rar. Norsklæreren min sier at jeg kan velge selv, om jeg vil ta det i klassen eller på gangen med henne - hun skjønner meg. Men engelsk og tysk læreren min derimot er vanskeligere, selvom norsklæreren min har snakket med henne. Aner ikke hvordan jeg skal komme meg igjennom torsdagen - går å gruer meg allerede nå, HELE tiden. Det er så utrolig plagsomt. Har prøvd å se for meg at det ikke er noen der osvosv - MEN DET GÅR BARE IKKE. Tysk og engelsk - læreren min sier at jeg ikke slipper lenger.

TRENGER HJELP, vet ikke hvorfor jeg skriver det her, må bare få det ut...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette synes jeg du skal snakke med rådgiver om evt. snakke litt mer med norsklæreren din (er h*n også klasseforstander?, hvis ikke kan du skanne med h*n)

Det skal finnes voksne på skolen din som kan hjelpe deg med dette :)

Skrevet

Kjære deg, jeg forstår at dette er vanskelig, men du må virkelig komme over dette her! Du skal snart på VGS hvor de faktisk krever mer muntlig opptreden i timene, og ja de kan kreve det. Hvordan skal du klare deg i høyere utdanning og jobb? Jeg vet det er hardt og vanskelig, tro meg, men du må overvinne denne frykten din mens du ennå kan

Skrevet

- Hun er kontaktlærer, men vet ikke hva du mener med klasseforstander?

- Jeg vet det, men er så utrolig vanskelig. Ødelegger for alt, skole, gutter, osvosv.. :/

Gjest WendyClear
Skrevet

Hei. Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, og hadde det veldig likt da jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg lærte etterhvert teknikker for å roe ned nervene, men kjenner fortsatt at det kan være ubehagelig å stå forran mengden når jeg jobber som lærer.

Jeg vil anbefale deg å snakke med rådgiver på skolen om problemene. Fortell han/hun om hvilken ordning du har med norsklæreren, så kan rådgiveren høre på norsklærer om hvordan det burde legges opp i andre fag. Det er viktig å understreke at dette er siste og avgjørende delen av 10. klasse, så det er ikke tid for å "prøve og feile". En trygg situasjon der du presenterer for læreren på gangen skal være fult mulig, og det er dessuten ikke noen klare mål i kunnskapsløftet som sier at en skal framføre for hele klasser. Dette sier jeg som pedagog.

Ønsker deg lykke til og håper du klarer å opprettholde gode karakterer muntlig til tross for sjenansen :)

Gjest WendyClear
Skrevet

- Hun er kontaktlærer, men vet ikke hva du mener med klasseforstander?

- Jeg vet det, men er så utrolig vanskelig. Ødelegger for alt, skole, gutter, osvosv.. :/

klasseforstander er det "gammeldagse" ordet for kontaktlærer :)

Jeg er så og si enig i brukeren over som sier du må overvinne dette. Alikevel synes jeg det er feil å måtte begynne å overvinne problemet uten noen form for imøtekommelse av lærere. Man må ta ting steg for steg, som med alt annet. Det er ikke alltid det lønner seg å "hoppe i det". Det er ikke slik at man kan kurere flyskrekk ved å gå på et fly, en må faktisk endre sitt tankemønster og ta ting stegvis der også.

Skrevet

Takk for svar folkens :)

Skrevet

Hei. Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, og hadde det veldig likt da jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg lærte etterhvert teknikker for å roe ned nervene, men kjenner fortsatt at det kan være ubehagelig å stå forran mengden når jeg jobber som lærer.

Jeg vil anbefale deg å snakke med rådgiver på skolen om problemene. Fortell han/hun om hvilken ordning du har med norsklæreren, så kan rådgiveren høre på norsklærer om hvordan det burde legges opp i andre fag. Det er viktig å understreke at dette er siste og avgjørende delen av 10. klasse, så det er ikke tid for å "prøve og feile". En trygg situasjon der du presenterer for læreren på gangen skal være fult mulig, og det er dessuten ikke noen klare mål i kunnskapsløftet som sier at en skal framføre for hele klasser. Dette sier jeg som pedagog.

Ønsker deg lykke til og håper du klarer å opprettholde gode karakterer muntlig til tross for sjenansen :)

Fint noen skjønner det og. Takk :)

Skrevet

I klassen min på ungdomsskolen hadde vi to i stk som aldri ville fremføre foran klassen. De fikk fremføre i et grupperom, eller evnt i et friminutt, foran den andre eleven + lærer. Kanskje du kan snakke med rådgiver og lærere om en sånn ordning? Jeg synes det er viktig å kunne snakke foran andre, jeg er veldig god i å holde presentasjoner på norsk, men er forferdelig stressa og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg når det kommer til engelsk.

Men spør om det ikke er mulig at du kun fremfører foran to - tre elever (venner, eller andre jenter i klassen) og lærer. da får du trent deg på å snakke foran andre, men samtidig blir det ikke så "folksomt". Et lite tips er også å kun se på lærer når du snakker, og noen ganger lar du blikket ditt vandre rundt i rommet uten at du nødvendigvis ser personer i øynene. Om du har problemer med at du fort begynner å lese av arket så legg det på et bord foran deg. Ofte er det sånn at de som har med ark, men som alikevell kan alt utenatt, blir stående og lese fra arket fordi det er så tilgjengelig når du har det i hendene.

Håper det ordner seg!

Skrevet

I klassen min på ungdomsskolen hadde vi to i stk som aldri ville fremføre foran klassen. De fikk fremføre i et grupperom, eller evnt i et friminutt, foran den andre eleven + lærer. Kanskje du kan snakke med rådgiver og lærere om en sånn ordning? Jeg synes det er viktig å kunne snakke foran andre, jeg er veldig god i å holde presentasjoner på norsk, men er forferdelig stressa og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg når det kommer til engelsk.

Men spør om det ikke er mulig at du kun fremfører foran to - tre elever (venner, eller andre jenter i klassen) og lærer. da får du trent deg på å snakke foran andre, men samtidig blir det ikke så "folksomt". Et lite tips er også å kun se på lærer når du snakker, og noen ganger lar du blikket ditt vandre rundt i rommet uten at du nødvendigvis ser personer i øynene. Om du har problemer med at du fort begynner å lese av arket så legg det på et bord foran deg. Ofte er det sånn at de som har med ark, men som alikevell kan alt utenatt, blir stående og lese fra arket fordi det er så tilgjengelig når du har det i hendene.

Håper det ordner seg!

Snakket litt med engelsk (og tysk,samme lærer) læreren min i dag, spørte om sånn framf. foran 2-3 personer til å begynne med, men hun sier hun ikke kan gå ifra elevene sine. Samtidig spørte jeg om jeg kunne ta den framf. på torsdag på gangen, men det fikk jeg et nei på . en annen jente i klassen som har samme problem som meg, hun gikk inn å snakka med læreren etter skolen - kom ut etter 10 sekunder, og da fikk hun ''ja, du kan ta det på grupperom'' - skjønner ikke greia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...