AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 Okay... liten historie først. Far har vært bostedforelder, barnet skal nå flytte til mor. Mor har aldri betalt bidrag og kun hatt barnet 4 netter i mnd tidligere. Tråden skal IKKE omhandle bla bla bla om hvorfor barnet flytter. Mor mener at alt som barnet har skal følge barnet. Klær, møbler o.l alt som barnet har hos far. Kan dette stemme? Jeg finner ikke noe ordentlig svar på dette. Barnet skal fortsatt være hos far 8 netter pr.mnd og betaler bidrag fastsatt av NAV. Mor mener også at far skal betale 50/50 av gaver, fritidsaktiviteter, legetilsyn osv når barnet er hos mor i tillegg til det som kommer når far har samvær. Hvor finnes de korrekte svarene? Er det noen som vet? Letet igjennom mange sider men finner lite....
Gjest Spinell Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 Hva mener mor egentlig at barnebidraget skal gå til? Trodde litt av vitsen med bidrag var nettopp å bidra til utgifter bostedsforelderen har, jeg. Og at man avtaler spesielt store ekstrautgifter utenom (f.eks svært dyre fritidsaktiviteter etc).
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 Mor mener at alt som barnet har skal følge barnet. Klær, møbler o.l alt som barnet har hos far. Noe så idiotisk. Skal de kjøre flyttelass hver gang ungen skal til far, da? Ta med senga? Hun kan da ikke være vel bevart.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #4 Skrevet 7. februar 2012 TS her Mor mener far må skaffe nytt, siden barnet nå skal bo hos mor er det der tingene til barnet skal være. Nå skal det sies at mor har flyttet mye og det er stort sett hennes samboere som har hatt et ledig gjesterom til barnet. Nå har hun flyttet alene og trenger alt.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Det som er hos far av møbler, vil vel far trenge når barnet er der 8 netter pr. måned? Det er absolutt ingen grunn til at mor skal få disse møblene, med mindre hun har kjøpt og betalt for dem og de avtalte at hun skulle få dem etter hvert. 4
Kontormus Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 Noe så idiotisk. Skal de kjøre flyttelass hver gang ungen skal til far, da? Ta med senga? Hun kan da ikke være vel bevart. Virkelig imponerende svart! Jeg tenker i mitt stille sinn at det må være flere som ikke er helt vel bevart. Min venninne ble fortalt av sin advokat den gang de kjempet i retten om filleting, at det barnet hadde på rommet kan de ta med seg når de flytter. Men gå nå ikke i fistel for slike ting. Hvis mor har så lite midler at hun ikke evner å kjøpe nye ting til rommet, så hjelp henne. Det er datteren din som tjener på dette. Legetilsyn er gratis for alle barn under 16. Det må eventuelt være dyre medisiner det er snakk om. De fleste gangene jeg hentet anitbiotika til sønnen, kostet det rundt 200 kr. Kan ikke komme på annen medisin som kan være dyr. Kroniske lidelser får man blå resept til. Alternativ-medisin kan være dyr, men ikke så mange som benytter seg av det. Bursdagsgaver, fritidsaktiviteter (med mindre hun har spesielt dyre interesser, men det er ikke noe hun har krav på) skal i teorien mor dekke med bidraget hun får. Men prøv nå heller å hjelpe hverandre når dere kan.Både når det gjelder mindre beløp og det å stille opp når det trengs. Jeg har havnet i en slik krigssone, og jeg anbefaler det ikke!
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #7 Skrevet 7. februar 2012 TS her Mor mener far må skaffe nytt, siden barnet nå skal bo hos mor er det der tingene til barnet skal være. Nå skal det sies at mor har flyttet mye og det er stort sett hennes samboere som har hatt et ledig gjesterom til barnet. Nå har hun flyttet alene og trenger alt. Det får hun ikke medhold i noen steder. Hvis hun ikke har råd til å kjøpe en seng har hun ikke råd til å ha barn. Men noe klær kan vel jenta ta med seg til moren. Se her - senger gis bort på Finn. Pulter og klesskap også. 2
gullhjerte Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 I mitt hode er det logisk at mor selv skaffer seng og alt annet som barnet trenger av møbler, og alt barnet trenger når den bor hos mor. Barnet kan ta med seg eventuelle leker som han/hun ønsker å ha med, samt klær barnet ønsker å ha med (hvis barnet er så stort at det har noen formeninger). Jeg ser det som en selvfølge at barnet har et basisutvalg av leker, klær og utstyr hos hver av foreldrene, men om barnet ønsker skal det selvfølgelig få lov å ta med noe til den andre. Mine tanker baserer seg på at barnet ikke skal føle at det flytter hver gang det drar mellom mor og far.. Hvis jeg hadde vært far i denne saken ville jeg bedt mor om å ordne utstyr og klær selv, men hvis det er slik at mor ikke har råd til å kjøpe en ordentlig seng, ville jeg kunne vurdert å sende avgårde den barnet nå hadde. For barnets skyld. Men som noen nevner over her - bidraget skal jo gå til barnet, og det er ikke kun en av foreldrene som skal bidra.
Kontormus Skrevet 7. februar 2012 #9 Skrevet 7. februar 2012 Det får hun ikke medhold i noen steder. Hvis hun ikke har råd til å kjøpe en seng har hun ikke råd til å ha barn. Men noe klær kan vel jenta ta med seg til moren. Se her - senger gis bort på Finn. Pulter og klesskap også. Ikke det? Se HER
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #10 Skrevet 7. februar 2012 Ikke det? Se HER Det der er jo snakk om klær, leker og utstyr som følger barnet etter hvor hun er, ikke møbler!
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #11 Skrevet 7. februar 2012 Ikke det? Se HER Gjelder det der møbler også?!
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #12 Skrevet 7. februar 2012 Ikke det? Se HER Der er det snakk om klær, leker og utstyr ved samvær. Ikke alt av møbler og ting når barnet flytter.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #13 Skrevet 7. februar 2012 TS igjen. Dette er ikke filleting som medisiner o.l, far betaler det som trengs når barnet er hos han. Selvfølgelig mener far at han skal betale for det barnet trenger. Og hjelpe til har han alltid gjort. Spørsmålet her er heller hvilke regler gjelder og hvor finnes dem? Når bidrag og andre utgifter er betalt har ikke far allverdens igjen å rutte med han heller.... Mor lager uro pga. dette og derfor ville det vært greit å funnet ut hva som virkelig stemmer. Mor har også fått med seg alt av klær, men sender ikke klær med til far fordi hun mener far må kjøpe dette selv.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #14 Skrevet 7. februar 2012 TS igjen. Dette er ikke filleting som medisiner o.l, far betaler det som trengs når barnet er hos han. Selvfølgelig mener far at han skal betale for det barnet trenger. Og hjelpe til har han alltid gjort. Spørsmålet her er heller hvilke regler gjelder og hvor finnes dem? Når bidrag og andre utgifter er betalt har ikke far allverdens igjen å rutte med han heller.... Mor lager uro pga. dette og derfor ville det vært greit å funnet ut hva som virkelig stemmer. Mor har også fått med seg alt av klær, men sender ikke klær med til far fordi hun mener far må kjøpe dette selv. Prøv å snakke med noen på NAV, finner han ikke noen som har peiling der så snakk med en advokat.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #15 Skrevet 7. februar 2012 BTW disse tingene var aldri noe tema dem 10åra barnet bodde hos sin far.
Kontormus Skrevet 7. februar 2012 #16 Skrevet 7. februar 2012 Jeg vil si at en seng er utstyr ja. Og som jeg nevnte, en annen advokat som hevdet det samme, spesifikt om seng. Men slikt kan de svare deg på ved å ta en telefon uten å bli fakturert.
Kontormus Skrevet 7. februar 2012 #17 Skrevet 7. februar 2012 BTW disse tingene var aldri noe tema dem 10åra barnet bodde hos sin far. Om du hadde giddet å lese, så står forklaringen over.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #18 Skrevet 7. februar 2012 Den linken som står ovenfor er beregnet på samvær. Her er temaet hva skal følge med når barnet flytter? i mitt hode burde jo den som barnet skal flytte til ha ansvar for å ha disse tingene på plass -ikke ta det fra den som barnet har bodd hos, og skal bo hos x antall netter i mnd.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #19 Skrevet 7. februar 2012 Jeg vil si at en seng er utstyr ja. Og som jeg nevnte, en annen advokat som hevdet det samme, spesifikt om seng. Teit, i så fall. Jeg er enig i at klær, leker og utstyr som barnet bruker og trenger ofte bør være med på flyttelasset, men møbler synes jeg blir en helt annen sak. For alt vi vet kan det være et gammelt møbel som har vært i farens familie i generasjoner, et møbel den nye kona hans har kjøpt til sine barn men som nå fars barn har overtatt osv. (bare tilfeldige eksempler). 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #20 Skrevet 7. februar 2012 Jeg vil si at en seng er utstyr ja. Og som jeg nevnte, en annen advokat som hevdet det samme, spesifikt om seng. Men slikt kan de svare deg på ved å ta en telefon uten å bli fakturert. Det der er en helt søkt problemstilling. Jeg tror dette må være den eneste forelderen i Norge som skal ha barnet boende hos seg og ikke ha seng til barnet engang. Nei, den senga må hun nok skaffe selv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå