Nerdemamma Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 Når jeg strikker glattstrikk så krøller strikketøyet seg oppover kanten. Er ikke ferdig med vesten jeg strikker på nå enda, så vet ikke om det blir umulig å sy delene sammen, men det ser jo ikke ut! Er det en enkel metode man kan bruke til å unngå at det krøller seg slik?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 Du må ha ribbestrikk, rillestrikk eller perlestrikk nederst for at vesten ikke skal krølle seg. Ved bare glattstrikk vil den krølle seg opp nede. 1
Minya Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 Enkleste metoden jeg kan gi deg er å strikke første runden/pinnen rett og andre runden/pinnen vrang, og så fortsette på rett. Aldri hatt problemer med at strikketøyet krøller seg etter at jeg lærte det av min mor 1
Moscato Skrevet 7. februar 2012 #4 Skrevet 7. februar 2012 (endret) I motsetnad til dei andre her reknar eg med at du meiner at det rullar seg innover frå sidene mot midten? I så fall er det heilt normalt, og det greiaaste er å dampe delane før montering, så blir dei både jamnare og enklare å ha med å gjere:-) Edit: http://dagdraum.blogspot.com/2011/09/galaxy-strmpe.html <--- bilete nr to illustrerer kva eg meinar. Endret 7. februar 2012 av Moscato 1
Nerdemamma Skrevet 7. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2012 I motsetnad til dei andre her reknar eg med at du meiner at det rullar seg innover frå sidene mot midten? I så fall er det heilt normalt, og det greiaaste er å dampe delane før montering, så blir dei både jamnare og enklare å ha med å gjere:-) Edit: http://dagdraum.blogspot.com/2011/09/galaxy-strmpe.html <--- bilete nr to illustrerer kva eg meinar. Nøyaktig det jeg mente Var kanskje litt dårlig beskrevet. Tusen takk!
lilleGrethe Skrevet 19. februar 2012 #6 Skrevet 19. februar 2012 Strykejernet er din venn! Strikket en babykjole der det rullet seg opp fra bunnen (selv med annenhver rett og vrang nederst). En kjapp runde med strykejernet, så ble den fin og rett. Det samme gjelder vel uansett hvor det ruller seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå