Gå til innhold

Strikketøy som krøller seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg strikker glattstrikk så krøller strikketøyet seg oppover kanten. Er ikke ferdig med vesten jeg strikker på nå enda, så vet ikke om det blir umulig å sy delene sammen, men det ser jo ikke ut! Er det en enkel metode man kan bruke til å unngå at det krøller seg slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha ribbestrikk, rillestrikk eller perlestrikk nederst for at vesten ikke skal krølle seg. Ved bare glattstrikk vil den krølle seg opp nede.

• Liker 1
Skrevet

Enkleste metoden jeg kan gi deg er å strikke første runden/pinnen rett og andre runden/pinnen vrang, og så fortsette på rett. Aldri hatt problemer med at strikketøyet krøller seg etter at jeg lærte det av min mor :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

I motsetnad til dei andre her reknar eg med at du meiner at det rullar seg innover frå sidene mot midten?

I så fall er det heilt normalt, og det greiaaste er å dampe delane før montering, så blir dei både jamnare og enklare å ha med å gjere:-)

Edit: http://dagdraum.blogspot.com/2011/09/galaxy-strmpe.html <--- bilete nr to illustrerer kva eg meinar.

Endret av Moscato
  • Liker 1
Skrevet

I motsetnad til dei andre her reknar eg med at du meiner at det rullar seg innover frå sidene mot midten?

I så fall er det heilt normalt, og det greiaaste er å dampe delane før montering, så blir dei både jamnare og enklare å ha med å gjere:-)

Edit: http://dagdraum.blogspot.com/2011/09/galaxy-strmpe.html <--- bilete nr to illustrerer kva eg meinar.

Nøyaktig det jeg mente :) Var kanskje litt dårlig beskrevet. Tusen takk!

• 2 uker senere...
Skrevet

Strykejernet er din venn! Strikket en babykjole der det rullet seg opp fra bunnen (selv med annenhver rett og vrang nederst). En kjapp runde med strykejernet, så ble den fin og rett. Det samme gjelder vel uansett hvor det ruller seg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...