yes2yes Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 (endret) For min del opplever jeg ofte at mange ikke-troende blåser i den store G'n, mens mange troende er nøye med å huske på den. Når sant skal sies, så er jo Gud et egennavn og substantiv som skal skrives med stor forbokstav, så kommer ikke på noen grunn hvorfor dette skal henge sammen med livvsynet til vedkommende, men spør for det. Altså, kan noen tenke på en grunn eller er det tilfeldig hvordan dere velger å skrive det? EDIT: Jeg sikter til Gud som i 'den bestemte Guden'. Endret 7. februar 2012 av yes2yes 3
Gjest NerdMedSverd Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 (endret) Fordi "han" ikke fortjener stor bokstav. e: And Jesus Said, Think not that I am come to send peace on earth: I came not to send peace, but a sword. (Matthew 10:34) Endret 7. februar 2012 av NerdMedSverd 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 Hvis jeg sikter til fellesnavnet gud, bruker jeg små g. Snakker jeg om kristendommens Gud, bruker jeg stor G. Skriver også andre guders navn med stor forbokstav, f.eks. Allah. 3
Lutetium 71 Skrevet 7. februar 2012 #4 Skrevet 7. februar 2012 Tja.. er ikke så nøe på rettskrivning, men blir ikke julenissen skrevet med liten j? Noe underlig at det skulle være en forskjell? 24
Gjest Glenfarclas Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Spørs hvilken gud det er snakk om. Er det for eksempel den kristne guden, så skriver jeg Gud på samme måte som jeg skriver Allah, Frøy, Buddha og Vishnu. Men dersom det er konseptet "en gud" som diskuteres, så sier det seg selv at det er like lite et egennavn som "en fisk", og da skrives det med liten bokstav.
Rosalie Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 Fordi man ikke snakker om en spesifikk gud, men en eller annen gud. 3
Gjest Spinell Skrevet 7. februar 2012 #7 Skrevet 7. februar 2012 (endret) Det Glenfarclas sa, mao: man skiller mellom en bestemt gud og mer generell omtale av noe gudelig. Det blir derfor en betydningsforskjell mellom: 1. Jeg tror ikke på noen gud. 2. Jeg tror ikke på Gud. Sistnevnte kan bety at du tror på en annen gud enn den kristne. Endret 7. februar 2012 av Spinell 1
Gjest BettyBoop Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 For min del opplever jeg ofte at mange ikke-troende blåser i den store G'n, mens mange troende er nøye med å huske på den. Når sant skal sies, så er jo Gud et egennavn og substantiv som skal skrives med stor forbokstav, så kommer ikke på noen grunn hvorfor dette skal henge sammen med livvsynet til vedkommende, men spør for det. Altså, kan noen tenke på en grunn eller er det tilfeldig hvordan dere velger å skrive det? EDIT: Jeg sikter til Gud som i 'den bestemte Guden'. Latskap
Chord Skrevet 7. februar 2012 #9 Skrevet 7. februar 2012 Tja.. er ikke så nøe på rettskrivning, men blir ikke julenissen skrevet med liten j? Noe underlig at det skulle være en forskjell? Meget bra svar! Begge er jo fantasifigurer, så jeg må applaudere for sammenligningen! 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #10 Skrevet 7. februar 2012 Fordi det er rebelsk og "gUD FORTJENER IKKE STOR g!" Jeg bruker Gud når jeg snakker om én spesifikk, allmektig, monoteistisk gud, helst da en mer deistisk Gud. Er det den kristne guden det er snakk om, så er det greit å bruke Jehova eller YHWH for enkelthetens skyld. Også fantasifigurer har retten til stor forbokstav.
BaltA Skrevet 7. februar 2012 #11 Skrevet 7. februar 2012 Det er fordi folk ikke tror på ham.... Ganske enkelt og greit
Vulpes Skrevet 7. februar 2012 #13 Skrevet 7. februar 2012 Jeg slurver ofte med å bruke stor G fordi det føles rart/feil for meg som ateist. 5
Upadiela Skrevet 7. februar 2012 #14 Skrevet 7. februar 2012 Jeg har aldri tenkt så mye over det, egentlig, men føler, av respekt for de som er troende, at det blir bedre å skrive Gud med står G når jeg en sjelden gang skriver om han. Har ikke behov for å være en rebelsk fjortis og skrive det med liten g på trass ;-)
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #15 Skrevet 7. februar 2012 Tja.. er ikke så nøe på rettskrivning, men blir ikke julenissen skrevet med liten j? Noe underlig at det skulle være en forskjell? Julenissen er en betegnelse. Hvis du skriver St. Nicholas får han stor forbokstav. 6
Cata Skrevet 7. februar 2012 #16 Skrevet 7. februar 2012 Jeg vet det skal være med stor forbokstav, men slurver ofte med det selv ettersom jeg ikke klarer forbinde det med noe egennavn. For meg er det et "det" som blir tillagt et egennavn. Andre guddommer som f.eks. Allah eller Vishnu er lettere å oppfatte som egennavn - trolig fordi jeg oppfatter dem som "personifiserte guder" på en helt annen måte enn kristendommens litt ubestemmelige gudsbegrep. 2
Lutetium 71 Skrevet 7. februar 2012 #17 Skrevet 7. februar 2012 Julenissen er en betegnelse. Hvis du skriver St. Nicholas får han stor forbokstav. Gud er da en betegnelse det også? Det er litt sløvt at de kristne "låner" ordet gud, og mekker egennavn av det, når de kunne funnet på ett "ordentlig" navn. Blir som å kalle støvsugeren sin for Støvsuger. Håper ingen ble provosert nå? 14
LeaMichele Skrevet 7. februar 2012 #18 Skrevet 7. februar 2012 Fordi jeg kunne ikke brydd meg mindre.
Gjesten Skrevet 7. februar 2012 #19 Skrevet 7. februar 2012 Gud er da en betegnelse det også? Det er litt sløvt at de kristne "låner" ordet gud, og mekker egennavn av det, når de kunne funnet på ett "ordentlig" navn. Blir som å kalle støvsugeren sin for Støvsuger. Håper ingen ble provosert nå? Langt fra provosert, men merker jeg synes du er litt ignorant. De kristne har kanskje rappet navnet, men det er vel ikke så relevant? Hvis du døper hunden din Hund, så blir jo bikkja en hund ved navnet Hund. Det er vel ikke så viktig om navnet var kreativt eller ei, poenget er jo hva du valgte å kalle ham. 2
Gjest Raindrops Skrevet 7. februar 2012 #20 Skrevet 7. februar 2012 Spørs hvilken gud det er snakk om. Er det for eksempel den kristne guden, så skriver jeg Gud på samme måte som jeg skriver Allah, Frøy, Buddha og Vishnu. Men dersom det er konseptet "en gud" som diskuteres, så sier det seg selv at det er like lite et egennavn som "en fisk", og da skrives det med liten bokstav. Enig i dette. Jeg er ikke religiøs, men det har ingenting med rettskriving å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå