Gå til innhold

Kjøkkene i amerikanske filmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at i amerikanske filmer og tv-serier, kanskje spesielt komiserier, så er kjøkkenet det rommet i huset man ser oftest og jeg synes det virker nesten som et hovedrom der de oppholder seg mest. Mange ganger har jeg også sett de ofte går inn på kjøkkenet uten i fra i stedenfor å bruke hoveddøra. Hva er greia med dette egentlig? Er dette noe som ellers er vanlig i USA? Hos meg og alle andre jeg kjenner så er det jo stua vi samles i.

Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

I min slekt er kjøkkenet møtestedet, vi sitter aldri i stua om det ikke er for å se på tv.

Skrevet

Når jeg har vært på besøk hos folk i USA, har vi stort sett sittet på kjøkkenet, ja. Kjøkkenet var for øvrig oppholdsrom i Norge tidligere, også, frem til "mini"-kjøkkenene vokste frem. Kjøkkenet som allrom er for øvrig på vei tilbake.

Gjest Swipper
Skrevet

Min familie i USA bruker kjøkkenet som "samlerom". Vi tilbrakte mer tid der enn i stuen f.eks. De har også inngang uten fra og rett inn til kjøkkenet, men det er ikke den døren de hovedsakelig bruker. Eller de bruker hoveddøra utenfra og inn, mens kjøkkendøren går ut til uteområdet til huset.

Skrevet

Jeg tror nok det er litt for å få det til å fungere på tv - at de har noe å gjøre framfor å sitte i sofaen og bare prate som stive/slække stokker. Men ellers er det jo ikke så uvanlig at kjøkkenet er et samlingssted og oppholdsrom.

Gjest Consensio
Skrevet

Hjemme hos pappa er også kjøkkenet det rommet vi bruker når vi er på besøk.

Vi går også inn kjøkkeninngangen når vi kommer på besøk.

Skrevet

Når jeg kjøper meg bolig kommer kjøkkenet garantert til å bli laget til som det primære oppholdsstedet ja. Du har liksom noe å gjøre der, du går litt rundt, rydder litt, lager mat.. Og du sitter oppreist, mye hyggeligere å ha folk sittende i en bardisk mens du lager noe godt fremfor å ha dem slengt ned på sofaen mens de ser på en boks.

Forøvrig kommer jeg ikke til å ha noen boks heller.

• Liker 1
Skrevet

Jeg misliker det jeg har lagt merke til i nyere boliger, nemlig at kjøkkenet - som før var et eget rom - nå ofte er reduset til et hjørne eller en vegg i stua. Tøys! Der er jeg bare gammeldags tydeligvis.

• Liker 7
Skrevet

i min krets har vi alltid samlet oss i stua. for de som nevner tv: man kan da skru den av eller? ;)

eneste gangene det har vært aktuelt å sitte på kjøkkenet, har vært når jeg har vært på besøk hos folk som kun røyker på kjøkkenet, men de jeg omgåes til vanlig, og meg selv, har stua som hovedrom. :)

• Liker 1
Skrevet

Kanskje verdens mest overvektige nasjon bør begynne å se på sin arkitektur da..... :filer:

Skrevet

Bodd i USA jeg og der ble kjøkkenet brukt slik det ofte vises i tv-serier. Bodde et par steder og ingen av husene ble døren ut fra kjøkkenet til hagen brukt som hoveddør, men det er vanlig å samles i kjøkkenet hos veldig mange. :)

Skrevet

Vært en del i usa, og ingen av de jeg var innom brukte kjøkkenet som samlingspunkt, bortsett fra hos en familie, men det var mest fordi det var der det var mest plass, og var som regel mye folk der og alle ville jo snakke sammen.

Skrevet

I vårt hus i Florida er det som oftest slik at når naboer stikker innom slår mennene seg ned i stua mens damene sitter på kjøkenet og skravler.

Er ganske stort kjøkken da.

Skrevet

Jeg misliker det jeg har lagt merke til i nyere boliger, nemlig at kjøkkenet - som før var et eget rom - nå ofte er reduset til et hjørne eller en vegg i stua. Tøys! Der er jeg bare gammeldags tydeligvis.

Ja, der er du gammeldags. Jeg har gått fra kjøkken i eget rom til åpen løsning og kommer aldri til å ville ha kjøkken i et eget rom igjen. Det er mye koseligere å lage mat når jeg kan kommunisere med resten av familien eller gjester samtidig - faktisk har jeg aldri laget så mye mat som etter at vi flyttet i hus med åpen løsning.

Skrevet

Jeg har kjøkkenet som åpen løsning, som et hjørne, og åh..som jeg lengter etter kjøkken som eget rom :rodmer:

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke behov for å være sosial samtidig som jeg lager mat. Da koser jeg meg helt for meg selv på kjøkkenet og prater med meg selv og slapper skikkelig av. vil aldri ha åpen løsning, om den så ble kasta etter meg. :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å hatt åpen løsning der kjøkkenet nærmest er i stua. Matlukt i stua, uff nei. Jeg liker også å bruke kjøkkenet som en samlingsplass, vi mødre sitter ofte der mens ungene leker, har en kopp te og scones eller noe. Kjempekoselig.

Skrevet

Hadde åpen løsning -og små barn- i vårt første hus, og vil aldri ha det igjen. Tror nok greia i små leiligheter og hus er at det skal virke større med mest mulig åpen løsning mellom rommene. I slike hus eller leiligheter er det ofte bare på toalettet man kan lukke døra og være i fred. Åpne løsninger tar seg bare bra ut når alt er strøkent. Det er det sjelden med små barn. (Har det mye mer strøkent i dag på kjøkkenet når jeg kan lukke døra) Et stort kjøkken, som i filmene, er det mange som har her i landet og, se bare i bladene!

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg har kjøkkenet som åpen løsning, som et hjørne, og åh..som jeg lengter etter kjøkken som eget rom :rodmer:

Ja, det fungerer mye bedre.

Skrevet

Helt enig. Skrev en tråd om dette for et års tid siden:

Hvorfor har åpen kjøkkenløsning blitt så populært?

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=548001

Ser litt på leiligheter for tiden, og det er plagsomt hvor utbredt åpen kjøkkenløsning er. Jeg har aldri likt å blande stue og kjøkken og synes det er ufattelig at dette har blitt så populært. Jeg forstår at det kan være en måte å få litt mindre klaustrofobisk følelse i små trange leiligheter, men da er jo spørsmålet: Hvorfor i all verden skal vi nordmenn som hele tiden tutes ørene fulle med at vi er verdens rikeste folk måtte bo trangt? Hadde vi bodd i et geografisk sett veldig lite land med enorm befolkning kunne det kanskje gitt mening. Eller om vi var et relativt fattig folk. Men jeg får det liksom ikke til å henge på greip at nordmenn i dag skal bo så trangt at vi trenger åpen kjøkkenløsning for ikke å få klaus. For det er jo ikke akkurat slik at vi bruker oljerikdommen på å ha Europas flotteste bilpark heller, tvert imot har vi en av de eldste. Vi er heller ikke kjent for å sløse bort pengene på å spise mye ute eller sitte på puben hver eneste kveld. Så hvorfor skal vi bo trangt? Kanskje vi ikke er så rike likevel? Når vi tar prisnivået med i betraktning? Eller er dette med åpen kjøkkenløsning lurt av en annen grunn, noe jeg ikke har fått med meg?

Siden da har jeg skaffet meg ny leilighet. Med skikkelig kjøkken.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...