Gå til innhold

Toppskatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man har årslønn på 585 000 kr brutto, er det da så "firkanta" at man betaler 50 % skatt uansett, eller har det noe å si om man har studielån, boliglån, barn osv?

Hvor mye skatt regner dere med man betaler hvis man har 500 000 i studielån og 585 000 brutto, ingen barn, leier leilighet?

Ja, jeg kan kontakte skatteetaten, men jeg vurderer en utdanning i utlandet og prøver å se for meg situasjonen etter endt utdanning, så noen råd på KG holder i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Toppskatt beregnes utfra personinntekt, uavhengig av fradrag. Det er den delen av lønna som ligger over toppskattinnslaget man betaler toppskatt for. Her står det hvor mye ekstra man betaler i toppskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud som jeg har misforstått! :fnise:

Mine sure foreldre har gitt meg et inntrykk om at de betaler 50 % skatt på all inntekt. De tjener begge ca 800 000 kr brutto.

I følge skattekalkulatorer betaler de 38 % ?

Føler meg litt dum nå, men det er jammen ikke godt å vite når alle som tjener over 500 000 klager som om staten stjeler halvparten av pengene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se *Finner frem kladdeboken*

Toppskatt:

0% inntil fribeløp på 490 000,-

9% over 490 000,- til 796 400,-

12% Over 796 400,-

Med andre ord så vil man betale toppskatt av det som overstiger beløpene som nevnt ovenfor.

Av 585 000 vil dermed (585-490) = 95 000 gå til toppskatt som blir (95 000 * 0,09) = 8550 i selve toppskatt som en må betale.

I tillegg kommer trygdeavgift som vil være på 585 000 * 0,078 = 45630

Så er det fullt av andre inntekter og fradrag men eg ser bort ifra dette så vil eg tro at skatten vil bli:

585000 - 45350 (personfradrag) = 539 650 som ganges med 0.28 (28%)

= 151102

+ de andre = 205282

Som med andre ord er ca 35%, så er skatten med den inntekten (foruten maaange andre poster som egentlig skal sjekkes) 35%.

(Er forsatt tidlig i studiet så tør ikke å garantere 100% at det eg har skrevet er riktig).

Endret av Pixtive
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at de kan ha store summer på bok som betyr mye renteinntekter, utbytte på akjser etc. som legges til deres alminnelige inntekt. Da blir det fort mye skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud som jeg har misforstått! :fnise:

Mine sure foreldre har gitt meg et inntrykk om at de betaler 50 % skatt på all inntekt. De tjener begge ca 800 000 kr brutto.

I følge skattekalkulatorer betaler de 38 % ?

Føler meg litt dum nå, men det er jammen ikke godt å vite når alle som tjener over 500 000 klager som om staten stjeler halvparten av pengene :P

Ja, det er folk som betaler så mye skatt. Hvis de er personlige aksjonærer i et AS for eks., så legges utbyttet de evt. mottar på inntekten, og det betyr mer i skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MorAase

Du må huske på at de kan ha store summer på bok som betyr mye renteinntekter, utbytte på akjser etc. som legges til deres alminnelige inntekt. Da blir det fort mye skatt.

Men fremdeles en finn pluss på bok... Overskuddet er ALLTID høyere enn skatten. Er bare smålige mennekser som klager på å måtte skatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...