Gå til innhold

Så lite kulde tåler barna!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lenke

Hudelege Ole Fyrand mener minus 5 grader er maks for de minste. På bildet i artikkelen ser man barn i barnehage leke ute i minus 15. Dette mener han rett og slett er farlig!

Nydalen helsestasjon i Oslo mener ned i mot minus 10grader er ok.

utdrag fra artikkelen:

Hvis du absolutt må ut, for eksempel til barnehage,

bruk bil og varm opp bilen før du tar ungen ut i

den, anbefaler han. Selv om kulda skulle avta noe, er det viktig å kle barna riktig.

Viktig melding til alle babyer: Hold dere inne Helsesøster Hilde Halkjelsviks Nydalen helsestasjon i Oslo anbefaling er krystallklar: Avlys trilleturen hvis kvikksølvet kryper langt ned på gradestokken. - Babyer bør absolutt holdes inne, sier hun. Ikke reis kollektivt. Også hun anbefaler varm bil hvis du har et viktig ærend ute. Å vente på buss eller t-bane bør man derimot unngå. - Hvis du er tvingende nødt til å dra et sted og ikke har bil, får du heller bestille en taxi.

Hva mener dere om dette? Er man uansvarlig om man ikke har varmet bilen før man går ut med barnet, eller la barnet oppholde seg ute i 5 minus eller mer, eller er dette på grensen til hysteri?

Videoannonse
Annonse
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Dette spørs vel en del på hva den reelle temperaturen er. Er det -2 og mye kald vind, eller er det -7 og vindstille? Man må vise litt skjønn, og selvfølgelig fornuft.

Med de yngste er det nok lurt å passe på å ha mulighet til å varme bilen, slippe å vente lenge på buss o.l., men jeg synes det blir for ille å si helt kategorisk at man ikke skal gå ut hvis det er kaldere enn -5.

Skrevet

Jeg måtte dra minsten ut for å følge eldste i barnehagen. Han ble født senhøstes. Jeg hadde ikke bil og det tok 5 min å gå til barnehagen dersom det var ok føre. Jeg fikk beskjed av barnelege at jeg ikke skulle ha dårlig samvittighet for det. Babyen lå i dypvogn, en god skinnnpose og var kledd i ull. Ingen frostskader eller noe.

Hva med å innse at man noen ganger ikke har et valg.

Gjest finurlig
Skrevet

Hvis dette stemmer, hvordan i alle dager overlevde mine besteforeldre da de var barn?

Før alle hadde tilgang på bil? Under krigen da det var vanskelig å få kjøpt gode klær?

• Liker 3
Skrevet

Hvis dette stemmer, hvordan i alle dager overlevde mine besteforeldre da de var barn?

Før alle hadde tilgang på bil? Under krigen da det var vanskelig å få kjøpt gode klær?

ja, det kan man spørre seg om. syntes det var veldig rart selv, fem minus er da ikke så kaldt at man ikke kan risikere fem min ute en gang? (buss, gå til barnehage osv) og som nevnt i tråden her, er det jo ikke alle som har et valg..

• Liker 2
Gjest pysepusen
Skrevet

Måtte spørre mormor om dette nå. De holdt seg inne var det enkle svaret ;) De var jo hjemme med eldre søsken osv. ingen som skulle på jobb eller i barnehage.

• Liker 5
Skrevet

I barnehagen her er de ute i -20. Syns det er litt drøyt.. Men ned mot minus ti syns jeg må være greit. Ellers får vi aldri vært ute..

Skrevet

Husket at jeg kjøpte vintersko til barnet mitt, og selgeren argumenterte flere ganger med at skoa tålte -25 kuldegrader. Til slutt måtte jeg bare si at regelen er at barn ikke kan være ute i mer enn 10 kuldegrader, det er regelen i vår barnehage. Selgeren brukte ikke det argumentet flere ganger.

MEN vår barnehage var veldig forsiktig med å ta ut barn når det var mer enn 8 kuldegrader. Iallefall ikke lenge.

• Liker 1
Skrevet

Lurer på hvordan vi overlevde, bodde selv på et veldig kaldt sted, var jo -20 grader daglig flere uker i strekk, og gjerne kaldere enn det og.

Og datteren min gikk i naturbarnehage fra hun var 3 år på dette kalde stedet, de var ute ved -20 grader, ikke noe problem.

Så skulle man holde seg inne ved -5 eller mer, så hadde man jo visse steder i landet måtte bli inne store deler av vinteren.

• Liker 4
Gjest finurlig
Skrevet

Måtte spørre mormor om dette nå. De holdt seg inne var det enkle svaret ;) De var jo hjemme med eldre søsken osv. ingen som skulle på jobb eller i barnehage.

Spurte også mormor, hun sa at hele artikkelen var "noe vas", og det var ikke snakk om å være inne selv om det var så kaldt sa hun :fnise:

Men så var ikke hun spedbarn under krigen. Men de var ute med småbarna også. Og de fleste lever den dag i dag. De som ikke gjør det, døde ikke av kulda...

Skrevet

Jeg måtte dra minsten ut for å følge eldste i barnehagen. Han ble født senhøstes. Jeg hadde ikke bil og det tok 5 min å gå til barnehagen dersom det var ok føre. Jeg fikk beskjed av barnelege at jeg ikke skulle ha dårlig samvittighet for det. Babyen lå i dypvogn, en god skinnnpose og var kledd i ull. Ingen frostskader eller noe.

Hva med å innse at man noen ganger ikke har et valg.

Eldste din MÅTTE da ikke i bhg heller da.

Skrevet

Har jobbet i barnehage, også småbarnsavdeling i mange år.

-5 var da temmelig drøyt. Men er stor forskjell på 10 minus i Oslo og 10 minus i Finnmark, feks. Og om det er vind eller ei.

Synes den hudlegen var veldig overdreven jeg...

Gjest kittycat
Skrevet

Tviler ikkje på at barnebagebarn og skoleelever utsettes for unødvendig kulde siden de må være ute en viss tid. De voksne bruker jo sånne varme kjæledresser og noen får velge å være inne i friminuttene og det. Ikkje rart barna blir for kald når de voksne har det godt.

Men man må jo nesten se an på situasjonen! Kem varmer alltid opp bilen før barnet skal ut? De færreste, for de kan ikkje gå fra barnet.. Syns det er unødvendig med sånn 5-minus regel. Noen ganger må man jo ut og frisk luft er bra uansett. Man dør jo ikkje på stedet. Får heller se det an ;)

Skrevet

Når barna er bitte-bitte-små er det jo lungene som gjerne blir mest utsatt... MEN, jeg synes det er hysteri å ikke kunne ha barna ute under -5...

Sønnen min sover ute når det er -10, han er 5 måneder. Vi har dypvogn, ullundertøy og tykk saueskinnspose. Etter at han begynte å ta armene opp av posen har vi brukt jakke og votter også. Også har han en ordentlig god og varm lue som dekker godt på kinnene, og vi bruker alltid kuldekrem... Så lenge han ikke har vist noe tegn til å være syk, så har jeg nå hvertfall gjort det slik... og det er det helsesøster sier også, at her kommer vi oss jo ikke ut hele vinteren om vi ikke kan være ute i -10...

Skrevet

At ungane ikkje bør leike eller sove ute når det er for kaldt, er eg einig i, sjølv om eg ville satt grensa ved rundt 10 minus for leiking. Men når det gjeld ærend ut, er eg ueinig. Ein kan då ikkje barrikadere seg inne i vekesvis? Kva med oss som ikkje har bil? Meiner denne legen at eg og ungane då skal ta drosje til barnehagen og heim igjen, kvar dag det er under 5 minus??? :riste:

• Liker 1
Skrevet

Plutselig forsto jeg hvorfor det ikke lenger er lov å klatre i trær. Det, og mange andre ting, er blitt mye farligere enn før.

Greinene er sleipere, bakken er hardere, og ikke minst er kulda blitt kaldere.

Det må være klimaendringene..

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...