Gjest HollyDolly Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 Jeg og gutten min las en bok om kroppen som vi lånte på bibliotek. Litt in i boka, blei det forklaering om døden . den kom litt uforventa men greit at han veit om det selfolgelig. Han er snart 5 år. Men nå spørr han veldig mye om døden og jeg prover å forklare så godt jeg kan. Jeg er kristen så jeg vil gjerne forklare det med gud og himmelen. Hvordan dokke andre har gjørt det?
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 Jeg er ikke kristen og jeg sier som sant er. Vi er en del av det naturlige kretsløpet på denne planeten. Vi fødes, lever og dør. Ettersom du er kristen så kan du vel bare rosemale hele greia og fortelle om englene og himmelen og alt det der? 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 Kjøp boka "Sommerlandet", den passer for barn i skolealder, i hvert fall. Du kan for eksempel si: "Når noen vi er glad i dør, blir vi lei oss, for da kan vi aldri være sammen med dem mer sånn som vi har vært her på jorda. Men jeg tror at de som er døde, får være hos Gud og ha det godt." Det er ganske typisk å være opptatt av døden i den alderen, jeg har opplevd det samme med mine barn. Pass på at du svarer skikkelig på det han spør om. Ikke vær redd for å si at du ikke vet eller må tenke over noe før du svarer.
Gjest HollyDolly Skrevet 7. februar 2012 #4 Skrevet 7. februar 2012 Kjøp boka "Sommerlandet", den passer for barn i skolealder, i hvert fall. Du kan for eksempel si: "Når noen vi er glad i dør, blir vi lei oss, for da kan vi aldri være sammen med dem mer sånn som vi har vært her på jorda. Men jeg tror at de som er døde, får være hos Gud og ha det godt." Det er ganske typisk å være opptatt av døden i den alderen, jeg har opplevd det samme med mine barn. Pass på at du svarer skikkelig på det han spør om. Ikke vær redd for å si at du ikke vet eller må tenke over noe før du svarer. Tusen takk før godt svar.. jeg synes ditta er veldig vanskelig å forklare så det er godt å fa litt tips
andy capp Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Jeg mener det beste er å være så ærlig og oppriktig som mulig. Så klart vil forklaringene variere litt i forhold til alder på barnet, men bortforklaringer og mystifisering bør legges bort ganske tidlig. Nå vi dør er det faktisk ingen som vet hva som skjer etterpå. For min del, som er ateist, vil den mest nærliggende forklaringen være at det ikke er noe etter døden. Og jeg har ingen problemer med å si det til barna mine når de spør om døden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå