Gundel Gaukeley Skrevet 6. januar 2004 #1 Skrevet 6. januar 2004 På nyheten viste de for et par dager siden bilder fra jordskjelvet i Iran der de dro frem en gammel dame på over nitti år. Hun hadde på et helt utrolig vis klart å overleve flere dager under ruinene. Selv mente hun at grunnen til at hun overlevde var at Gud holdt sin hånd over henne! Dette er utsagn jeg har hørt flere ganger før, både av dypt religiøse mennesker og av de vi karakteriserer som ”normalt religiøse”. Jeg lurer på om de hører hva de selv sier? For meg et det helt uhyrlig å påberope seg en slik viktighet som at Gud skulle holde sin hånd spesielt over dem! Hva med den lille jenta på fem år som ble båret livløs ut av ruinene i Iran, var ikke hun verdt Guds beskyttelse? Eller var hun kanskje ikke troende? Og dersom det er slik det fungerer, at Gud holder sin hånd over noen mennesker, hva slags Gud er det? Ingen Gud som jeg vil ha noe med å gjøre i hvert fall!! :evil:
chimp Skrevet 6. januar 2004 #2 Skrevet 6. januar 2004 Ingen Gud som jeg vil ha noe med å gjøre i hvert fall!! Samme her, og konfronterer du religiøse mennesker m nettopp slike ting, svarer de bare: Guds veier er uransakelige, og anser seg ferdig m saken! :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2004 #3 Skrevet 6. januar 2004 Samme her, og konfronterer du religiøse mennesker m nettopp slike ting, svarer de bare: Guds veier er uransakelige, og anser seg ferdig m saken! :evil: Og da lurer jeg veldig på. Har du dette fra amerikanske filmer, eller fra religiøse mennesker du har møtt?¨ Jeg er religiøs men har aldri hørt noen bruker dette utsagnet annet enn på film. Lampeskjerm
chimp Skrevet 6. januar 2004 #4 Skrevet 6. januar 2004 Jammen er det ikke sånn dere forklarer alt som ikke kan forklares på noen rasjonell måte da??? Hvordan vil DU forklare hvorfor en s k Gud velger å skåne kjerringa på nitti, mens småjenta omkommer??? Eller kanskje Gud ikke har noen finger m i spillet når det gjelder negative ting som naturkatastrofer??? Når anser du isåfall at Gud har et ansvar, siden du påstår at han finnes og at man skal respektere ham?
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2004 #5 Skrevet 6. januar 2004 Nei, vi forklarer det ikke slik. Det er svært få kirker som hevder en streng skjebnetro. Det er svært vanskelig å forklare dette kort i et innlegg her, men jeg tror faktisk at mennesket og jorda ikke er programmert. Men, hva tror du? Har du med ditt syn på livet en forklaring på lidelsens problem, hvorfor vi er her og lignende spørsmål? Hvis du har lyst til å lese mer om kristendom og skjebnetro vil jeg anbefale Tore Wigen: Religionsfilosofi. En konsekvens av min gudstro er at vi mennesker ikke vet alt. Ikke trenger vi å vite alt heller. Hadde alt vært skjebnestyrt hadde det ikke vært mye poeng å tro i det hele tatt. Da ville alle mine valg i livet ligget programmert inn. Store spørsmål dette her Lmpskjerm
Livets datter Skrevet 6. januar 2004 #6 Skrevet 6. januar 2004 grunnen til at hun overlevde var at Gud holdt sin hånd over henne! :-? :-? :-? Hva med den lille jenta på fem år som ble båret livløs ut av ruinene i Iran, var ikke hun verdt Guds beskyttelse? Helt enig med deg, Gundel! Jeg har inntrykk av at hver gang det skjer noe fint, er det Guds verk. Hva med de gangene det skjer noe forferdelig? En konsekvens av min gudstro er at vi mennesker ikke vet alt Jeg klarer ikke å forstå hvordan noen KLARER å tro. Jeg har da bedt til Gud jeg også, men INGENTING av det jeg har bedt om har noengang skjedd! "Han" har aldri prøvd å gi meg noen som helst form for tegn på at han er blant oss!
chimp Skrevet 6. januar 2004 #7 Skrevet 6. januar 2004 Nei, vi forklarer det ikke slik. Det er svært få kirker som hevder en streng skjebnetro. Det er svært vanskelig å forklare dette kort i et innlegg her, men jeg tror faktisk at mennesket og jorda ikke er programmert. Men, hva tror du? Har du med ditt syn på livet en forklaring på lidelsens problem, hvorfor vi er her og lignende spørsmål? Hvis du har lyst til å lese mer om kristendom og skjebnetro vil jeg anbefale Tore Wigen: Religionsfilosofi. En konsekvens av min gudstro er at vi mennesker ikke vet alt. Ikke trenger vi å vite alt heller. Hadde alt vært skjebnestyrt hadde det ikke vært mye poeng å tro i det hele tatt. Da ville alle mine valg i livet ligget programmert inn. Store spørsmål dette her Lmpskjerm Hmmm!!! Hvor skal jeg byne....??? Tro på Gud??? Han vi hører om nedi statskirka??? Kan like gjerne tro på stjernene, el julenissen for den slags skyld....alt er overtro for meg!!! Sier ikke at d ikke kan eksistere ting mellom himmel og jord el et el annet, selv om jeg ikke har sett d, men for meg er d uforståelig at så mange opplyste mennesker m høy utdannelse påstår å være troende.....el er de d egentlig d??? D finnes jævla mye dobbeltmoral, og allslags religion har gjennom alle tider vært et middel til å undertrykke befolkningen m skremselspropaganda av type helvete og skjærsild, arvesynd, evig fortapelse og den slags 'oppbyggelige' betegnelser. Jeg tror at Jesus er en historisk person, han må ha vært en utrolig karismatisk mann og kanskje verdens største tryllekunstner, men Guds sønn???? NOT!!! Hva slags far er d som lar sin sønn lide en sånn død??? Ikke noe gudebilde som passer inn i min forestillingsverden, nei..... Bibelen er en mange tusen år gammel bok, fra en tid da jorda var flat og man ikke hadde de fjerneste begreper om verden utenfor sitt eget begrensede område (de aller, aller fleste). Overtro oppstår lett blant uopplyste mennesker, (sett i forhold til Vestens befolkning i våre dager). Sikkert mange fine visdomsord i Bibelen, men hvorfor ikke ta d for d d er: Livsfilosofi og læresetninger, tilpasset sin tid. Disse eldgamle og forsåvidt spennende historiene om eksempelvis Josef i Egypt tror jeg er eventyr tilpasset naturkatastrofer, som d voldsomme vulkanutbruddet i Middelhavet som forårsaket undergangen til et helt øysamfunn (kanskje Atlantis) og medførte enorme mengder partikler (støv, sand osv) i luften i årevis (syv uår i Egypt som ble forklart som Herrens straffedom). Religion har til alle tider blitt vridd og vendt på, noe er lagt til og noe trukket fra, slik at den skal passe best mulig inn i verdens respektive kulturer og de enkelte makthaveres interesser. Vet ikke hvorfor så mange ellers oppegående mennesker bekjenner seg til den kristne tro, men personlig tror jeg mange rett og slett ikke vil akseptere at når d er slutt, så er d slutt, men håper at d skal fortsette i evighet, i himmelen, i Paradis el hvor d nå måtte være....(Jfr. muslimske martyrer som skal få få førti jomfruer i Paradis....) Mange opplever så mye elendighet; sult, nød, fattigdom, sykdom, lemlestelse, krig, sorg, frihetsberøvelse, vold, tortur, overgrep, osv, osv, at d kan være vanskelig å godta at d ikke skal være noe bedre i vente, og d har jeg faktisk all forståelse for. Men personlig er d helt uforståelig at noen, på ramme alvor, skal ha meg til å tro på en Gud som i såfall bare godtar alt dette, og lar menneskene (og dyrene) lide.....'Guds veier er uransakelige', sier man da. 'Gud har en mening m alt!' Og dette ser merkelig nok ut til å være forklaring god nok for mange, mange mennesker. De tør vel ikke annet! Hva vet jeg??? Religion har uansett forårsaket utrolig mye jævelskap i verden, uansett hvilket fortegn den har, og jeg syns d blir vanskeligere og vanskeligere å finne unnskyldninger! Sorry! Det ble litt rot når jeg henta opp den gamle tråden....
Gjest gjest1 Skrevet 7. januar 2004 #8 Skrevet 7. januar 2004 Synes man skal slutte å blande Gud inn i daglige hendelser på jorden jeg. Enten det nå finnes en Gud eller ikke. "Gud har tatt ham til seg?" Tror ikke Gud bestemmer NÅR det er noen sin tur jeg. Tror ikke han passer på noen, men ikke andre. Det der er bare menneskelig tankegang fordi vi liker å ha forklaringer på ting, og gjerne også noen å skylde på hvis noe går galt.
Skarv Skrevet 7. januar 2004 #9 Skrevet 7. januar 2004 Jeg aksepterer at noen (mange) ikke tror på gud.Livets datter skrev at hun aldri hadde fått noe av det hun har bedt gud om.Har vi sjøl vært så villig til å rekke han hånden når han ber oss om det.Jeg mener ikke å tafor meg spes. Livets datter,men alle sammen.Dette ble kanskje rotete men håper dere forstår hva jeg mener.
Gjest GreenSky Skrevet 8. januar 2004 #10 Skrevet 8. januar 2004 Pga. all ondskap, grufullhet og urettferdighet som finnes, har jeg ofte lurt på om Gud virkelig er bare god. En god Gud som er som en far for oss, er ikke han opptatt av at vi har det godt???? - Likevel er det mange mennesker og dyr som lider. Derfor hender det jeg lurer på om Gud er både god og ond. Hvis Gud er allmektig, så hvorfor ikke allmektig over både godt og ondt? Det virker nå ganske logisk, synes jeg.
Livets datter Skrevet 8. januar 2004 #11 Skrevet 8. januar 2004 Har vi sjøl vært så villig til å rekke han hånden når han ber oss om det? Forklar meg gjerne hvordan du VET når Gud ber deg rekke ut en hånd, for det er noe jeg aldri har skjønt....
Gjest GreenSky Skrevet 8. januar 2004 #12 Skrevet 8. januar 2004 Forklar meg gjerne hvordan du VET når Gud ber deg rekke ut en hånd, for det er noe jeg aldri har skjønt.... Stemmer i hodet, kanskje? Busker som brenner...? Tale i tunger, osv.
Gjest Abelone Skrevet 8. januar 2004 #13 Skrevet 8. januar 2004 Jeg er ingen teolog, og synes dette er kjempevanskelig. Jeg har begynt å lese en bok som jeg ikke er ferdig med: Skuffet over Gud, heter den. Husker ikke forfatteren, men det er akkurat disse spørsmålene som berøres. Jeg skal lese mer i den.. Det er jo utrolig mye vondt som skjer, og jeg kan forstå at folk som ikke tror, kan stoppe opp med dette: urettferdigheten i verden - hvorfor gjør ikke en allmektig Gud noe med det?!?! Jeg tror, og det er ikke bygd på mitt eget intellektuelle syn som gjør det logisk for meg å tro. Jeg bare tror, og mener det må være Gud som har gitt meg tror på seg. Men jeg forstår ikke Gud. Og det er jeg glad for. Om jeg forstod Gud, da var han vel ikke særlig større enn et menneske. Og jeg er glad for at Gud er utenfor min rekkevidde å forstå. Jeg har hørt at Gud er allmektig, og at EN DAG skal hans allmektighet "bryte gjennom", men at han ikke har gjort det ennå.... Da skal det endelige oppgjøret komme, og Gud vil vise sin allmektighet. Men har har gitt oss en fri vilje, og ønsker at vi skal "komme til pappa" (for å si det litt dumt...) av oss selv. Dessuten tror jeg ikke det er en mening med alt. Tror ikke Gud har en plan med alt som skjer med oss, og står bak det onde. Men jeg tror at Gud kan bruke noe av det vonde som skjer, til å skape noe godt for noen i etterkant av det onde som har skjedd. "han tenkte det til det gode..." Jeg har hørt det fortalt, og sett litt av det også, og jeg håper det er slik. Bare noen uferdige tanker om et vanskelig tema.
Gjest GreenSky Skrevet 8. januar 2004 #14 Skrevet 8. januar 2004 Dessuten tror jeg ikke det er en mening med alt. Tror ikke Gud har en plan med alt som skjer med oss, og står bak det onde. Men hvis Gud ikke har en plan med oss, hvordan kan han være allmektig, da? Hvis han er allmektig, vet han ikke da hva som kommer til å skje i framtiden? Og hvis Gud ikke har står bak det onde, må han i det miste ha makt til å stoppe det onde? For hvis han ikke har det - da er han jo ikke allmektig. Eller finnes det en ond kraft (en annen Gud) som er like almektig som den gode kraften (en annen Gud)? :klø:
Crazee Skrevet 8. januar 2004 #15 Skrevet 8. januar 2004 Det med at Gud vert tillagt både gode og onde sider, skuldest at mennesket ikkje vil ta ansvar for sine eigne handlingar. Altså, Gud vert omtala som vår Far i himmelen, så lat oss samanlikna litt med foreldrene våre: Dei er gode, og vil det beste for oss barna. Under oppdraginga fortel dei oss kva me kan gjera, og kva me ikkje må gjera - og gjerne kva som skjer om me gjer noko me ikkje skal. Men av og til er det jo litt spennande med ting me ikkje får lov til, og sjølv om foreldrene våre kunne stoppa oss, så let dei det skje. Kvifor? For at me skal få oss ein lærepenge. Gjer det foreldrene våre onde, eller må me ta ansvaret for det som skjedde på vår eiga kappe? Når me ser på alt som skjer, så virkar kanskje døden som ein litt vel grundig lærepenge - men då må me hugsa at Gud har jo makt til å reisa folk frå dei døde, og sett i perspektiv av muligheten til eit liv i all æve er nokre år som død ikkje så alvorleg likevel. Sånn veldig grovt og raskt forklart kva eg meiner.
Atmi Skrevet 8. januar 2004 #16 Skrevet 8. januar 2004 Akkurat å bedømme at dem som mener Gud våker over dem føler seg som mere verdt , i og med at yngre mennesker dør - liksom hva tanke gang er det? hadde ikke falt meg inn å veid slikt opp mot hverandre, og jeg tror faktisk ikke at dem som kommer med slike utsagt regner seg selv som annet enn takknemlige. Noen ganger har jeg hatt noen utrolige opplevelser blandt annet ved bilkjøring - har alltid tenkt at dette må være det dem mener med englevakt - men har aldri falt meg inn at jeg skulle være noe mer verdt enn de som dør i trafikkulykker. HVordan er det dere tenker? Ja - det er helt naturlig at de sier "Guds veier er uransakelige." Noen dør unge og andre dør gamle. Dessuten, hvorfor veier dere ett liv som viktigere enn et annet? Hvorfor fortjener ikke en 90 åring livet like mye som en 5 åring. Hva om denne 90 åringen er et spesielt godt mennesker som gir veldig mye til andre mennesker? Det kan vi ikke vite. Dersom vi ikke skal sette verdi på mennesker - vel - ikke gjør det da!!!! Jeg syns det er respektløst at de kristne menneskene ikke kan få lov å uttrykke troen sin og vise sin takknemlighet uten at ett eller annet menneske på andre siden av jorden, som faktisk ikke vet en dritt om personen som kom med utsagnet - skal uttale seg om ting han/hun faktisk ikke har peiling på. galt nok å hugge på det som blir sagt av dem vi kjenner, men dem vi ikke kjenner, vi aner ikke hva menneske det er og bør holde oss for gode til å dømme noen på grunnlag av et så uskyldig utsagn. Hun er ikke akkurat noen trussel mot noen, bare utrolig glad at hun har overlevd en traumatisk opplevelse. At det går an å virkelig begynne klage på en setning i en slik situasjon?!! Hvor er verdiene deres? hva er viktig? Hva er egentlig problemet her? Denne dama overlevde en forferdelig krise. Halloooooo!! Atmi
Atmi Skrevet 8. januar 2004 #17 Skrevet 8. januar 2004 Men hvis Gud ikke har en plan med oss, hvordan kan han være allmektig, da? Hvis han er allmektig, vet han ikke da hva som kommer til å skje i framtiden? Og hvis Gud ikke har står bak det onde, må han i det miste ha makt til å stoppe det onde? For hvis han ikke har det - da er han jo ikke allmektig. Eller finnes det en ond kraft (en annen Gud) som er like almektig som den gode kraften (en annen Gud)? :klø: Fordi de mener at Gud har gitt mennesket fri vilje. = dersom mennesket vil krige og sloss så kan de det. Gud ønsker ikke stoppe mennesket i sin fri vilje, men ønsker at mennesket selv skal komme til ham. Det sto ganske godt forklart i innlegget over ditt. Angående naturkatastrofer. vel - kanskje vi skulle visst helt hva som forårsaker naturkatastrofer før vi skylder det på en høyere makt. kanskje det er oljen og forurensing som får jorden til å skjelve - det vet vi ikke med full sikkerhet, derfor syns jeg vi kan være litt ydmyke til at noen mener det og noen mener det. Stakar kristne mennesker sier nå jeg, de får nå gjennomgå uansett hva de sier eller gjør, det blir ikke godt nok uansett. Men står der ikke noe i bibelen og om det - at å være kristen vil være vanskelig fordi det ikke blir akseptert og noe greier. Kanskje noen som har bedre greie på det kan hjelpe meg. Utover det må jeg bare ta kristne mennesker litt i forsvar. Klart de gjør masse galt, akkurat som alle mennesker. Men kristne har faktisk stort sett en høy moral og det bør vi ta til etterretning. Joa, det hender de går i kirken på søndagen og drikker og banner på lørdagen. Hva så - de stjeler vanligvis ikke, de dreper ikke, de prøver ofte og akseptere andre mennesker - mer eller mindre vellykket. Kristne er ikke verre enn oss andre - heller bedre. Og de fortjener i hvert fall ikke å bli pratet om som om de var noen - de derre - som om de var noen raringer. Hørte en gang en kristen person si - "ja, jeg tror - jeg tror fordi det gjør meg lykkelig og trygg. Noen sier at det er naturlig å tro og at menneskene derfor lager noe å tro på for å få trygghet, noe som gir mening. Derfor tror jeg også Gud skapte oss slik at vi skulle tro, fordi vi skulle tro på ham. Det er derfor det er naturlig for oss å tro, fordi at vi skal gjøre det og fordi det er rett" Noe i den duren, og det var ganske godt sagt. Hvorfor er vi laget med dette behovet hvis vi ikke skal bruke det? kanskje det faktisk er meningen vi skal bruke det, akkurat som vi bruker beina, stemmen og det andre vi er født med og som er naturlig for oss.
Gjest GreenSky Skrevet 8. januar 2004 #18 Skrevet 8. januar 2004 Vel. At kriste må gjennomgå mer en andre, det er jeg ikke enig i. Hva med muslimer, buddismer, hinduismer, jøder? Har ikke de fått gjennomgå for sin religion? Ja, til og med ateister? Jeg vil ikke trekke ut kristne som en gruppe og si at akkurat de har gjennomgått hverken mer eller mindre i forhold til de andre gruppene. Vi vil jo hele tiden stille spørsmål og la andre "gjennomgå" hvis det er noe vi ikke er enig i selv. Ellers må jeg desverre gå nå, men jeg skal tenke gjennom dette og (hvis jeg husker det) skrive et mer utfyllende svar i morgen.
Atmi Skrevet 8. januar 2004 #19 Skrevet 8. januar 2004 Nei, det er sant at muslimer, jøder osv må gå gjennom masse også. Likevel er jøder gammelt, muslimer er fremmed for oss og derfor mer naturlig. Kristne har vi vokst opp med, de fleste av oss har venner eller familie eller andre kjente som er kristne, det er en del av norsk tradisjon. Hvorfor er det plutselig blitt som om kristne var noen utskudd som ikke skal aksepteres? Greit, mye har skjedd i kristendommens navn, mye har skjedd i manges navn. Hendelsene som heksebrenning og andre store ting er vel egentlig mer en historisk reaksjon enn en følge av kristendom - hadde det vært en annen tendens i den tiden ville det samme antagelig skjedd i dette andres navn. Når vi skal motsi noe og har en tendens til å avvise totalt -. det vil si, når vi ikke evner å se mellomting, men hopper fra ene ytterkant til den andre - da blir det slik. Så derfor blir det og slik at når man svarer feilene med kristendommen med å fordømme dem tilbake - da gjør dere det samme. Ikke bedre i det hele tatt, tverdt imot oppfatter jeg det som verre noen ganger. Ja, kristendommen fordømmer også, men det er fordi de har en sterk tro. De tror helt oppriktig at det ikke er bra for oss å gjøre diverse saker. De forsøker å hjelpe,. om enn en hjelp som ikke er særlig etterspurt. Hensikten er riktig, og hjertet er på rett plass. De som prater stygt om kristendommen har somregel ikke noe hjelpende hensikt, ingen gode intensjoner annet enn irritasjon over kristendommen. Må visst gi meg nå eller så blir jeg aldri ferdig. Atmi
Gundel Gaukeley Skrevet 8. januar 2004 Forfatter #20 Skrevet 8. januar 2004 Atmi; Dette ble litt mye på en gang. Først: Det har ingenting med at det er yngre mennesker som dør. Det har noe med hele grunnholdningen til slike mennesker å gjøre, at de mener seg bedre enn alle de andre som faktisk døde. Og at det aldri har falt deg inn å tenke på det, og at du ikke skjønner hvor hårreisende det er, synes jeg er trist. Og det er ikke jeg som setter en verdi på mennesker, det er det da vitterlig de som gjør selv! Og jeg vet faktisk en dritt om den gamle damen som mente at Gud hadde holdt sin hånd over henne! Fordi jeg hørte hva hun sa i et meget viktig øyeblikk av sitt liv! Og det utsagnet sier faktisk en hel del om henne og hennes tenkemåte. Dessuten var det enkelt å dra parallellen til identiske utsagn, og da var det jeg begynte å lure på hva det er med disse religiøse menneskene som gir dem grunn til å tro at de er så mye mer verdt enn andre! Det er skummelt! Jeg må også be deg legge merke til at jeg ikke snakker spesielt om kristne mennesker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå