AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 Jeg har flere på vennelista på FB som snakker om hundene sine. De har tibetansk spaniel. Det som irriterer meg er at de kaller dem for tibbe! AHR, det høres så grusomt dumt ut at jeg får nesten pusteproblemer! Dette er folk som er mer opptatt av PC'ene sine enn å lette ræva for å gå ut, og som sånn generelt bruker LOL og OMG i dagligtale... Kanskje det har noe å si for problemene deres med å si det ordentlige navnet på rasen?` 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 Her har du enda mer å irritere deg over: jeg har en Nova Scotia Duck Tolling Retriever, som jeg vanligvis omtaler som "Toller", for å spare litt tid! 11
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 Jeg har Tibetansk Spaniel og kaller den ikke for Tibbe selv, men synes ikke det er så ille...er jo et vanlig kallenavn på den rasen.. både i bøker og omtale i bøker etc. 2
Vulpes Skrevet 7. februar 2012 #4 Skrevet 7. februar 2012 Jeg kaller dem også for "tibbe", selv om jeg ikke har rasen selv. Sier/skriver også chi, toller, bulle (kan bety flere raser), bichon, golden, pomme, kineser osv. Ikke alltid, men innimellom. Er bare blitt en vane etter å ha vært på dyre-/hundeforaer i mange år. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Jeg kaller dem for "Sånn som den hunden i Lady og Landstrykeren"... 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 Jeg kan ikke fordra de kallenavnene, og har litt fordommer mot de som bruker dem (assosierer det med slike "veskehund-damer" som ikke ser på hunden som en hund, men som en levende "leke"). Det verste jeg vet er når de kaller en newfoundlandshund for "nuffe". Unntaket er de skikkelig lange rasenavnene. Det er helt greit å kalle en nova scotia duck tolling retriever for toller.
Moscato Skrevet 7. februar 2012 #7 Skrevet 7. februar 2012 Jeg kan ikke fordra de kallenavnene, og har litt fordommer mot de som bruker dem (assosierer det med slike "veskehund-damer" som ikke ser på hunden som en hund, men som en levende "leke"). Det verste jeg vet er når de kaller en newfoundlandshund for "nuffe". Unntaket er de skikkelig lange rasenavnene. Det er helt greit å kalle en nova scotia duck tolling retriever for toller. Hoho, gjett kven som måtte sjå for seg ein "nuffe" i handveska til ei elegant dame no, då! Eg er ikkje så nøye på det, så lenge det er lett å forstå kva rase folk meiner. 5
Gjest Cupcakes Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 (endret) Jeg sier tibbe og toller selvom jeg ikke har de rasene, selv har jeg finsk lapphund, og sier enten lapp eller FL, han er ikke mindre finsk lapphund og hund av den grunn. Endret 7. februar 2012 av Cupcakes 3
jie-jie Skrevet 7. februar 2012 #9 Skrevet 7. februar 2012 Jeg sier tibbe og toller selvom jeg ikke har de rasene, selv har jeg finsk lapphund, og sier enten lapp eller FL, han er ikke mindre finsk lapphund og hund av den grunn. Jeg også sier lapphund(:
Lutetium 71 Skrevet 7. februar 2012 #11 Skrevet 7. februar 2012 Jeg sier tibbe og toller selvom jeg ikke har de rasene, selv har jeg finsk lapphund, og sier enten lapp eller FL, han er ikke mindre finsk lapphund og hund av den grunn. Hva med Finlapp? 2
Gjest Cupcakes Skrevet 7. februar 2012 #12 Skrevet 7. februar 2012 Jeg også sier lapphund(: Det sier jeg også, er lissom litt kortereå si de gangene jeg sier finsk er for å pressisere at han ikke er svensk
Gjest Cupcakes Skrevet 7. februar 2012 #13 Skrevet 7. februar 2012 (endret) Hva med Finlapp? Den var ny i mine ører, og veldig fiiiin nye "slængen" på lappisen nå Endret 7. februar 2012 av Cupcakes
Gjest Cupcakes Skrevet 7. februar 2012 #14 Skrevet 7. februar 2012 Vet dere hva en hoffe er da? Hovawart?
Vulpes Skrevet 7. februar 2012 #15 Skrevet 7. februar 2012 Vet dere hva en hoffe er da? Hovawart? Bare gjetter, vet ikke
Gjest Consensio Skrevet 7. februar 2012 #16 Skrevet 7. februar 2012 Jeg sier tibbe. Akkurat som jeg sier rottis, dobber, nuffe, toller osv Jeg ser ikke problemet eller irritasjonsmomentet med det 2
LedigNavn Skrevet 7. februar 2012 #17 Skrevet 7. februar 2012 Jeg sier tibbe, chi, pomme, bulle, nuffe, staff, rottis, dobber, toller osv. når jeg snakker med andre hundefolk som jeg vet forstår hvilken rase jeg mener. Det er forkortelser som er kjappe og enkle å si rett og slett. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #18 Skrevet 7. februar 2012 Jeg kaller dem for "Sånn som den hunden i Lady og Landstrykeren"... Er det noen tibetanske spanieler i Lady og Landstrykeren da? 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #19 Skrevet 7. februar 2012 Hovawart? Bare gjetter, vet ikke Riktig! 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #20 Skrevet 7. februar 2012 Er det noen tibetanske spanieler i Lady og Landstrykeren da? Nei, Lady er cocker. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå